החלום האמריקאי ושברו: חברות האג"ח האמריקאיות בבורסה של תל אביב ממשיכות להסתבך

דלשה קפיטל הסבירה כי ההפחתה של 40% בדמי השכירות של מסעדה שבה מחזיק הבעלים, היא "החלטה עסקית" בהתבסס על הנעשה בשוק • צ'וזן, שהעבירה בשוגג כספים לבעל השליטה, עדכנה על החלטה שלפיה הוא "לא ימשוך כספים מהחברה שאינם קבועים כמפורש בתשקיף" • המשקיעים לא התרשמו מההבהרות - והאג"ח של שתי החברות לא התאוששו

אג"ח BBB / צילום: shutterstock
אג"ח BBB / צילום: shutterstock

אחרי ירידות השערים החדות שנרשמו ביומיים הראשונים של השבוע במסחר בסדרות האג"ח האמריקאיות, כמה מהחברות שעמדו בעין הסערה פרסמו הודעות והבהרות, בתקווה לאושש את תשואות האג"ח, מה שלא עמד במבחן השוק בינתיים. במהלך היום נסחר מדד תל-בונד גלובל בשינויים קלים, אחרי שאיבד כ-3% בימים ראשון ושני, וסדרות האג"ח של הסקטור נסחרו במגמה מעורבת.

דלשה קפיטל: חברת דלשה קפיטל פרסמה הבהרה בנוגע להפחתת דמי השכירות למסעדה שבה מחזיק בעלי החברה, היזם מייקל שהה, יחד עם כמה שותפים. מדובר בהפחתה של 40%, אשר הובילה לירידת שווי ניכרת של אחד מנכסיה במנהטן בדוחות הכספיים שפורסמו לאחרונה.

דלשה קפיטל עדכנה, כי "הפחתת דמי השכירות לשוכר הינה החלטה עסקית לנוכח ביצועי השוכר ועל רקע ירידה בדמי השכירות בסביבת השוכר, בהתבסס על עסקאות והזדמנויות בשוק הקיים. החלופה הייתה שטח פנוי, אובדן דמי שכירות בתקופת שיווק הנכס, תשלום של עמלות השכרה והוצאות להתאמת המושכר עבור דייר חדש, והכל על מנת להשיג את אותה רמה של דמי שכירות אך ללא הגמישות לשיפור הנכס בעתיד".

בדלשה, העוסקת בתחום הדיור להשכרה והנדל"ן המסחרי בניו יורק, הוסיפו כי "חידוש השכירות עם השוכר הקיים מקנה לחברה גמישות למצוא שוכר חדש ולא לפנות את הנכס באותו מועד, והוא בוצע לאחר שהתקבלו כל האישורים הנדרשים לכך".

עוד ציינו בעניין שהה, כי הוא שותף פסיבי במסעדה, וכי הוא "קיבל עליו את פירעון מלוא החוב של המסעדה כלפי החברה, למרות שכאמור אינו הבעלים היחיד במסעדה. עד כה הוא שילם סכום של כ-550 אלף דולר מתוך החוב האמור, ויתרת החוב עתידה להיפרע במלואה עד למועד אישור הדוחות הכספיים של החברה לשנת 2018".

הסוחרים באג"ח דלשה קפיטל לא התרשמו יתר על המידה מההבהרה, ושלוש סדרות האג"ח שלה, בהיקף כולל של כ-640 מיליון שקל, נסחרו היום בירידות של עד כ-1%-1.5% לטווח תשואות של כ-7%-20%.

צ'וזן: "משיכה לטובת נכס המיועד לחברה" 

חברת צ'וזן (Chosen Properties) של משה אורלינסקי, שריכזה עניין בשל דיווח בנוגע להעברת כספים שגויה, דיווחה כי בעקבות כך התקבלו כמה החלטות, ובהן התחייבות של אורלינסקי "שלא ימשוך כספים כלשהם מהחברה שאינם קבועים כמפורש בתשקיף החברה ובשטר הנאמנות לאג"ח".

עוד ציינו בצ'וזן, שפעילותה מתרכזת בהחזקת בתי אבות סיעודיים, כי "כמפורט בדוחות הרבעוניים משיכת הכספים נעשתה בשוגג, מבלי שבעל השליטה נתן את הדעת לכך שלצורך משיכה כאמור נדרשים אישורים על-ידי האורגנים המוסמכים של החברה".

משיכת הכספים, בסכום של כ-2.5 מיליון דולר, שנעשתה על-ידי אורלינסקי באוגוסט 2018, בוצעה לפי צ'וזן "לטובת נכס שבבעלות בעל השליטה, שאותו התכוון בעל השליטה להעביר לחברה במסגרת עסקה שתוכננה להיות מוצגת בפני האורגנים המוסמכים של החברה". בשלב זה טרם גובשו תנאי העסקה ואין ודאות לכך שהיא תבוצע.

גם הודעתה של צ'וזן לא הובילה לשינוי דרמטי במסחר בסדרת האג"ח שלה, בהיקף של 435 מיליון שקל, והיא שמרה היום על יציבות אחרי ירידה דו-יומית של כ-4%, לתשואה נוכחית של כ-10%.

המקרה של צ'וזן דומה לזה של חברת נדל"ן זרה אחרת, אול-יר, שנתנה את האות לירידות החדות בסקטור מתחילת השבוע. במהלך הכנת הדוחות הכספיים לרבעון השלישי התברר, כי עוד במהלך הרבעון השני הועברו בשוגג לחברה שבבעלות בעלי אול-יר, יואל גולדמן, כספים שהיו מיועדים לחברת נכס בסכום של 3.7 מיליון דולר. ב-28 בנובמבר השיב גולדמן את הסכום האמור לאול-יר בתוספת ריבית שנתית של כ-7.4%, שהינה זהה לריבית האפקטיבית השנתית של סדרה ב' - הגבוהה ביותר מבין סדרות האג"ח. היום המשיכה המגמה השלילית, עם ירידות שהגיעו ל-5% במהלך המסחר, לאחר צלילה דו-יומית של כ-20% בתחילת השבוע בשתי הסדרות הלא מובטחות.

אקסטל: צעד נוסף להחזרת האמון 

מי שנוקטת כבר חודשים ארוכים צעדים לחידוש אמון מחזיקי האג"ח היא חברת אקסטל (EXTELL) של גארי ברנט, שצמד סדרות החוב שלה נהנו בתקופה האחרונה ממגמה חיובית, וביומיים הקודמים ירדו עד 2.5%.

אמש עדכנה אקסטל על הקדמת תשלום הקרן הראשון בגין אג"ח סדרה א', שהיקפו 525 מיליון שקל, והוא מהווה 50% מסך הקרן של הסדרה. מועד התשלום המקורי היה בסוף 2018, ולפי אקסטל הוא הוקדם משום שהכסף היה מצוי בקופת החברה.

צמד סדרות האג"ח של אקסטל, בהיקף נוכחי (אחרי התשלום) של כ-1.1 מיליארד שקל, נסחרו היום בשינויים קלים, והתשואות עליהן עדיין גבוהות, ועומדות על כ-15%-19%.

ירידות השערים החדות ביומיים הראשונים של השבוע גררו את מרבית סדרות החוב של החברות האמריקאיות שהונפקו פה להיסחר בתשואות דו-ספרתיות, או לחלופין חד-ספרתיות גבוהות.

אלה משקפות את איבוד ביטחון המשקיעים בכל הנוגע ליכולת כמעט כל הפירמות הזרות להתמודד עם החזר חובותיהן, למרות שבחלק מהמקרים ניתן להניח כי מדובר ב"אובר שוטינג" ובנטישה המונית של חובות חברות הענף, ללא קשר ישיר ליכולותיהן הפיננסיות של החברות.

דה לסר: בדיסקונט מזהים הזדמנות  

בלב הסערה, בדיסקונט ברוקראז' החלו אתמול לסקר את ארבע סדרות האג"ח של חברת דה לסר, בהמלצת "תשואת יתר", תוך שציינו כי "הסיכונים נמוכים בעוד המרווחים גבוהים ומשקפים הזדמנות".

דה לסר, הנמצאת בידי אברהם דה לסר, היא חלוצת מגייסות החוב האמריקאיות בשוק המקומי, ונמצאת פה כבר מאז שנת 2008, ועיקר עיסוקה מתרכז בנדל"ן מניב. לפי דיסקונט ברוקראז', כמחצית מהכנסות דה לסר מקורן בשוכרים המספקים שירותים ציבוריים דוגמת בתי חולים ומוסדות חינוך.

ארבע סדרות האג"ח שלה, בהיקף כולל של כ-1.2 מיליארד שקל, שמרו בימים האחרונים על יציבות יחסית, והתשואות עליהן נעות בטווח של כ-1.5% בסדרה ב' הקצרה והקטנה (מח"מ כחצי שנה והיקף של כ-35 מיליון שקל), ועד 9% בסדרה ה', שהיקפה כ-660 מיליון שקל והמח"מ שלה כ-4 שנים.

האנליסט ישי ששון מציין בסקירה, כי דה לסר מציגה פרופיל עסקי יציב הנסמך על שוכרים החסינים למחזורי הכלכלה, וכי מהלכי המימון מחדש (Refinance) "המשמעותיים שהחברה ביצעה לאחרונה", וכן תזרים צפוי מאחד הפרויקטים שלה, "מאפשרים לחברה לפרוע את כל התחייבויותיה באופן מובהק בשלוש השנים הקרובות, גם בהיעדר נגישות לשוק ההון, נוכח הצפי להמשך עלייה בתשואות".

ששון מציין כי יכולתה של דה לסר לפרוע את התחייבויותיה "ללא תלות במיחזור חוב בשוק ההון המקומי, מוכיחה כי קיימת דיפרנציאציה ברורה בין חברות ה-BVI (דרך ההתאגדות של החברות האמריקאיות המנפיקות חוב בישראל, א' ל'). לדיפרנציאציה זו מתווסף גם המינוף הנמוך בחברות הנכס, המפחית את רגישות החברה לעליית תשואות בארה"ב".