ממשלת צרפת נכנעה: תדחה את העלאת מס הדלק לנהגים

בצרפת מדווחים על ניצחון זמנית למחאת "האפודים הצהובים" • בינתיים שיעור התמיכה בנשיא עמנואל מקרון צונח, ואיתו גם הבורסה בפאריז ותנועת הלקוחות במסעדות ובבתי העסק בבירה

ההפגנות בפאריז. / צילום: רויטרס
ההפגנות בפאריז. / צילום: רויטרס

התקשורת בצרפת דיווחה הבוקר כי ראש הממשלה המקומי, אדואר פיליפ, יכריז על צו נגד העלאת מס הדלק. בכך יעניק ניצחון לתנועת "האפודים הצהובים", שהפגינה בלב פאריז ובערים נוספות בשבועות האחרונים בדרישה לבטל את המס, שעורר זעם ציבורי נרחב ודרדר את שיעורי התמיכה בנשיא עמנואל מקרון.

לפי התקשורת, הממשלה מוכנה להשעות את המס השנוי במחלוקת שהצית סצנות אלימות קשות בשאנז אליזה וליד שער הניצחון בפאריז בשבועות האחרונים. עם זאת, לפ הדיווחים ההכרזה של פיליפ תהיה על מורטוריום או דחייה של המס - ולא ביטול מוחלט שלו.

החדשות הללו פורסמו בעיתונים המובילים - "לה פיגארו", "לה מונד" ו"ליברסיון", בסוכנויות הידיעות רויטרס ו-AFP ובערוץ השידור הממלכתי פראנס 24. בלשכות של נשיא צרפת וראש הממשלה לא הגיבו לדברים.

מנהיגי תנועת "האפודים הצהובים", שנקראת כך על רקע הלבוש של המפגינים העוטים אפודי אזהרה שנמצאים ברכבים, סירבו על פי הדיווחים להיפגש עם ראש הממשלה פיליפ, כדי לנסות לנטרל את המשבר הפוליטי שיצרו ההפגנות. לפי ערוץ פראנס 24, ראש הממשלה הוא זה שביטל את הפגישה שתתוכננה להיום עם נציגי המפגינים.

המחאות הספונטניות נגד הכוונה להעלות את המס על הדלק בתחילת 2019 הפכו לזעם ציבורי רחב יותר, על רקע יוקר המחייה הגובר בצרפת, ההתייקרויות במשק והסנטימנט האנטי-ממשלתי המסורתי בצרפת. הפעם הזעם מופנה נגד הנשיא עמנואל מקרון, שזכה בניצחון גורף בבחירות בשנה שעברה, אך נתפס כעת על ידי רבים כנציג של האליטות והעשירים.

המחאות האחרונות הפכו בימים האחרונים לדרמטיות ואלימות. ביום שבת נרשמה בפאריז שיא המחאה, עם חנויות שנבזזו בשאנז אליזה וברחובות סמוכים, מכוניות שהועלו באש ובניינים ואנדרטאות שניזוקו על ידי המפגינים, כולל ריסוס כתובות על שער הניצחון. במחאות, שתוארו כחמורות ביותר מאז אירועי 1968 בצרפת וכ"כמעט מהפכניות", נהרגו שלושה הרוגים, ובנוסף נרשמו מאות פצועים ועצורים.

"התארגנות מחאה באמצעות האינטרנט"

אנליסטים העריכו שמקרון ניצב בפני ברירה קשה במיוחד מבחינה פוליטית-ציבורית, של ויתור על מס פחמן שנוא שנועד להתקרב ליעד צמצום גזי החממה המוצהר שלו, או עמידה בפני מהומת רחוב נוספות.

"אי יכולתה של הממשלה להגיב להפגנות עד כה מוסברת בעיקר על ידי האופי האותנטי של תנועת האפודים הצהובים. הם התארגנו סביב האינטרנט, ואין להם מבנה פורמלי של הנהגה", אמר אנטוניו בארוזו, סמנכ"ל המחקר של חברת הסקרים טנקו.

לדבריו, העובדה הזו מקשה על הממשלה במיוחד לבסס דיאלוג עם המפגינים. בנוסף, בעוד שהממשלה ממקדת את תגובתה במס הבנזין והדיזל המתוכנן, האג'נדה של המחאה רחבה בהרבה. התלונות של המפגינים מתחילות באי יכולת לסגור את החודש ופגיעה בכוח הקנייה שלהם בשנים האחרונות, וממשיכו במדיניות המס של מקרון, שלטענתם מיטיבה עם העשירים.

שיעור התמיכה במקרון - שנחשב לכוכב פוליטי כאשר פרש מהמפלגה הסוציאליסטית דווקא לפני הבחירות לפני שנתיים וגבר על שני המחנות המסורתיים, כשהוא מוחק גם את כוחם באסיפה הלאומית - עומד כעת על 23% בלבד. ירידה מ-29% בחודש שעבר, לפי סקר של Ifop-Fiducial והשבועון פארי מאץ' שפורסם היום. התמיכה בראש הממשלה פיליפ ירדה מ-36% ל-26%.

מדד המניות CAC בבורסת פאריז ירד הבוקר ב-0.5%. פעילי השוק מסרו שהם צופים עוד תסיסה ציבורית והפגנות אלימות בשבועות הקרובים, על רקע התרחבות הפערים החברתיים-כלכליים ותחושת הניכור של חלקים מהאוכלוסייה.

"הסוג הזה של התסיסה החברתית הולך ומתחזק", אמר יאסין קנון, מנהל תיקי השקעות ב- Shield Asset Management, לערוץ החדשות האמריקני CNBC הבוקר. "אני חושב שמה שקורה כאן הוא שההבדלים המעמדיים בצרפת עדיין ברורים, לא כל מעמד משתתף במידה שווה בכלכלה".

סטין ג'ייקובסון, הכלכלן הראשי בבנק סקסו, אמר הבוקר ש"הבעיה המרכזית היא שהמעמד הבינוני הפסיד בגדול במשבר הזה של אי השוויון, ואני חושב שהדינמיקה החברתית-כלכלית הנוכחית איננה מאפשרת רפורמה כלשהי, וזהו הלקח מהמחאה הזו".

מאוחר יותר דיווח ה-BBC, כי ראש הממשלה פיליפ דיווח לחברי פרלמנט ממפלגת השלטון שלו ושל הנשיא מקרון שהוא "יציע מחוות פיוס" - הופעה בטלוויזיה לתנועת המחאה נגד מס הדלק החדש, והסביר שהכוונה היא להשעות את הטלת המס הזה.

30 סנט
 30 סנט

מקרון: אם ניכנע - זה יצטבר הלאה

מחאות "ג'ילה ז'ונה" ("אפוד צהוב") פגעו גם בערים צרפתיות נוספות מלבד פאריז, אך תמונות העשן המיתמר מעל שאנז אליזה היו חזקות במיוחד. בינתיים, כאמור, נוסף מימד של מחאה חברתית ופוליטית כוללת למחאה נגד מיסי הדלק.

מקרון, שקיבל לפני שנתיים מנדט ברור לרפורמות סוחפות במשק הצרפתי, ולא הצליח להוריד את שיעור האבטלה אל מתחת ל-9.3%, עם אבטלת צעירים נרחבת, מאשים את יריביו הפוליטיים בניצול תנועת המחאה של האפודים הצהובים כדי לחסום את הרפורמות שלו. עד אתמול הוא הודיע שיסרב להיכנע לדרישות המפגינים.

אנשי המחאה המתינו לכניעה או ויתור של הממשלה, מאחר שזו המסורת שבה נפתרים עימותים חברתיים בצרפת זה עידן ועידנים. אך מבחינת מקרון, המסורת הזו היא בדיוק מה שהוא הבטיח להפסיק. לא יהיה שינוי, הוא חוזר ואומר, ומציין כי אם תהיה כניעה ממשלתית - הבעיות רק יצטברו לדורות הבאים.

לפי ה-BBC ראש הממשלה פיליפ נועד אמש והבוקר עם חברי האסיפה הלאומית ממפלגת השלטון, "קדימה הרפובליקה", ואמר להם שהשעיית המס סוכמה עם הנשיא מקרון. "אנחנו חייבים לפייס את העם", אמר, לפי היומון "לה פיגארו".

מקרון כינס אתמול ישיבת ביטחון מיוחדת לדיון בהפגנות, ומספר שרים מסרו שלא הועלתה בה כל אפשרות להכרזת מצב חרום. הנשיא גם ביטל ביקור מתוכנן בסרביה כדי להתמקד במשבר הפנימי.

שר האוצר הצרפתי, ברונו לה מר, נועד אתמול עם ראשי עסקים כדי להעריך את הנזק שגרמו ההפגנות. כמה רשתות שיווק דיווחו על ירידה של 20%-40% במכירות בעת ההפגנות, ומסעדות דיווחו על ירידה של 20%-50% בתנועת הלקוחות הרגילה.