שוק כריסמס, כנסייה סוריאנית, דרווישים סופים ובית כנסת קראי

אירועי כריסמס יש בהרבה מקומות, אבל שילובי חגים, עדות ומסורות כמו בירושלים - אין בשום מקום בעולם

שוק חג מולד / צילום:  הדר אלפסי
שוק חג מולד / צילום: הדר אלפסי

אירועי כריסמס יש בהרבה מקומות, אבל שילובי חגים, עדות ומסורות כמו בירושלים - אין בשום מקום בעולם. עד העבר הלא רחוק, היו חגיגות הכריסמס עניין פנימי של הקהילות הנוצריות בעיר. אבל בהדרגה החלו החגיגות להיפתח, וגם הישראלים אימצו אותן ולמדו ליהנות מהתרבות של השכנים. התוצאה היא עלייה מתמדת באירועי הכריסמס שפונים גם לקהל הישראלי הרחב ושמחים לארח. בירושלים יחגגו השנה את השונות והרב-תרבותיות של העיר לא רק בימי חג המולד, אלא לאורך כל חודש דצמבר ומעבר לו. מדי שנה גדל ההיצע ומתרחב, יש יותר מבקרים, ואולי זו הדרך להפחית את המתיחות - באמצעות פתיחות.

עמותת ימק"א ירושלים ידועה באופן מסורתי ככזו שמקדמת שיתוף, ופעילויותיה פתוחות ליהודים וערבים, דתיים וחילוניים, נוצרים ומוסלמים. זהו המקום היחיד בעיר המערבית שחוגג כריסמס, וכבר בסוף נובמבר הודלק בחזית המבנה המיוחד עץ אשוח ענק שמסמל את תחילת החגיגות.

בסוף השבוע הקרוב יתקיים בו כריסמס מרקט יוצא דופן. בעקבות הביקוש הגובר, הוקמו ארבעה אוהלי ענק בקונספט משתנה (בר, ילדים, אוכל וקישוטי כריסמס) שיציעו כ-80 דוכנים שונים בהתאמה לנושא. השטח כבר מעוטר באווירת כריסמס ותאורה חגיגית תקשט את השוק והמבנה. בערב חג המולד יתקיים באודיטוריום המקומי קונצרט חגיגי (http://ymca.org.il/).

בנין ימק"א/ צילום :אורלי גנוסר
 בנין ימק"א/ צילום :אורלי גנוסר

הרובע הנוצרי הוא האתר הטבעי ביותר לחגיגות כריסמס בעיר העתיקה. הסמטאות מקושטות בימים אלה לצד אתרים נבחרים ובולטים. ב-15.12 יתקיים בכניסה לשער החדש טקס הדלקת עץ האשוח והוא ילווה בזיקוקים, מופע מוזיקלי ועוד. הטקס יהווה גם אות פתיחה לכריסמס מרקט.

בשוק הזה, שיתקיים בבית ספר פריר, יהיו כעשרים דוכנים מעוצבים ומוארים כמיטב המסורת, ואת אווירת חג המולד ישלימו מדי ערב מופעי מוזיקה ואירועים כמו מסיבת ילדים, הופעות וחלוקת מתנות. בעיר העתיקה יפעל גם השנה בית סנטה קלאוס, בית מעוצב שבו אפשר להצטלם ולקחת חלק בחגיגות (רח׳ סנט. פיטר 2). הסנטה הירושלמי המסורתי, פאפא נואל, משמש בתפקיד זה שנים ועושה הרבה טוב לילדי העיר (לפרטים: http://jerusalemchristmasmarket.com/).

ירושלים היא עיר מורכבת גם בהיבט התרבותי, ותושביה באים ממגוון דתות ועדות שלהן ארסנל מנהגים, מסורות, חגים ותרבות שונים. לפני שנתיים זיהו את הפוטנציאל שלושה חברים: ענבל גוטסמן, טלי יסייה וניר כהן, שהחליטו לציין את החגים הסמוכים, בתקופה זו של השנה, באירועים יומיומיים, באמצעות סיורים ומפגשים בבתים, וההצלחה הייתה גדולה. העמותה שלהם, "חגים מבפנים", מציעה לחפצים בכך לחגוג את השונות, לחצות את הכביש ולהכיר את מי שגר ממול, את האוכלוסיות השונות וההבדלים שביניהן, כי בסופו של דבר, מפגשים מסירים את חומות הפחד ומשנים עמדות מהותיות.

השנה החלו אירועי חגים מבפנים במהלך נובמבר עם סיורים סביב חג הסיגד האתיופי, אחריו חג הולדת מוחמד, והם יסתיימו בינואר בחג המולד המאוחר לכמה מן העדות. כדי להבין איך זה עובד הצטרפתי לסיור ברובע המוסלמי שהוביל ד"ר אנואר בן בדיס, יחד עם עוד כעשרים משתתפים שהגיעו ביום גשום לבירה. בבסיס הסיור עמדו הסופים, מסדר מוסלמי קצת פחות ידוע, אבל מוכר בריקודי ה"דרווישים המחוללים" שנעשו יותר ויותר אופנתיים בשנים האחרונות. הסופים הפכו את יום ההולדת של מוחמד לאירוע שהם חוגגים במצעדים, שירה וריקודים. במשך שלוש שעות שוטטנו ברחבי הרובע המוסלמי, ללא חשש, נכנסנו לסמטאות בשכונות סופיות, דיברנו על אנשים, אדריכלות ועוד, וסיימנו במרכז הבין-תרבותי לשיח נוסף.

מחר, 7.12, יתקיים סיור לכבוד חג החנוכה בבית הכנסת הקראי בעיר העתיקה, שבו יסביר אבי יפת, הקראי היחיד בעיר העתיקה, למה הם אינם חוגגים חנוכה. כדאי לבקר במרכז המורשת "בני מקרא", שעוסק במנהגי הקראים, והוא יספק חומר למחשבה ליהודים רבים, כי תפיסתם הרבה יותר ליברלית ושוויונית. יפת, שמצוטט בעל-פה פסוקים תנ"כיים, מסביר מדוע כמה מההלכות לא מקובלות על הקראים. הוא מוביל אותנו בין המוצגים ואל בית הכנסת העתיק, בן יותר מאלף שנה, שאליו לא נכנסנו בשל ענייני טוהרה. המקום פתוח מדי יום (16:00-9:00) בימי שישי - בתיאום (25 שקל לאדם, טל’ 050-8551229).

סיור בסימטאות/ צילום :אורלי גנוסר
 סיור בסימטאות/ צילום :אורלי גנוסר

סיימנו אצל טוני איסחאק מהעדה הסוריאנית, שבנו סמי מדריך סיורים בעקבות העדה ומנהגיה. הסוריאנים ברחו מטורקיה בעקבות שואת הארמנים והם דוברי ארמית. יש מעט משפחות סוריאנות בירושלים ובבית לחם. יש קווי דמיון מפתיעים בין הכנסייה שלהם לבין בית כנסת - בתלבושות, במעין טלית שמונחת בתפילה והעובדה שקוראים בה לצד הברית החדשה גם את התורה. לדברי איסחאק, הקראים הם צאצאי היהודים הראשונים שהתנצרו ומשמרים חלק ניכר מהתרבות והחגים. הסיור יתקיים ב-23.12. לפרטים והזמנות: www.openholidays.co.il

סיורי חנוכיות

קלאסי, אבל תמיד עובד: סיורי חנוכיות מודרכים ברובע היהודי בירושלים. הרחובות מלאים במאות חנוכיות של משפחות שמדליקות נרות בפתחי הבתים, בחצרות ועל אדני החלונות. הרובע הומה קבוצות של מסיירים, שמגיעים לטעום מהאווירה החגיגית. הסיור כולל טקס הדלקת נרות אישי לכל קבוצה באחת החצרות, מסלולים, 2-9.12, טל' 054-2406657, 054-2406653. לפרטים: www.maslulim-israel.co.il