ועדה יקרה, אנחנו דורשות תרופה לאלימות - לא פלסטר

נגמר הזמן של תרגילי יח"צ ומאות אלפי נשים, מחצית מאוכלוסיית מדינת ישראל, מבקשות תרופה למחלה ממארת • ההחלטה שלכם היום מוכיחה שראיתם אבל לא התבוננתם • באלימות נלחמים בחינוך, בהסברה, במניעה, בהרחקה ובסוף, רק כשאין ברירה, אפשר לשים על ידו של גבר אלים צמיד אלקטרוני

הפגנת הנשים אתמול בכיכר רבין / צילום: שלומי יוסף
הפגנת הנשים אתמול בכיכר רבין / צילום: שלומי יוסף

אחרי שאתמול במשך יום שלם התמלאו הרחובות בנשים שמחו בשלל דרכים נגד סוגים רבים של אלימות המופנית כלפיהן, אחרי שכיכר רבין נצבעה אמש במוטיבים אדומים שנשאו אלפי נשים שבאו לדרוש סדר עדיפויות חדש, התכנסה הבוקר ועדת השרים למלחמה באלימות וקיבלה החלטה מהפכנית: לקדם בחקיקת בזק את הצעת החוק של שרת המשפטים איילת שקד ושל השר לביטחון פנים גלעד ארדן להצמיד לעבריין או חשוד באלימות נגד נשים צמיד אלקטרוני שכולל טכנולוגיית איתור שיאפשר לוודא שהוא איננו מפר את תנאי צו ההרחקה. וואו.

תסבירו לנו חברי ועדה יקרים מה לא הבנתם במה שזעקו אתמול אלפי נשים? איך לא הפנמתם שנגמר הזמן של תרגילי יח"צ ומאות אלפי נשים - מחצית מאוכלוסיית מדינת ישראל - מבקשות תרופה למחלה ממארת ולא פלסטר להניח על פצע?

ההחלטה שלכם היום מוכיחה שראיתם אבל לא התבוננתם. ששמעתם אבל לא הקשבתם. לא הקשבתם לקולן של בנות ואחיות, נשות מקצוע ונשות דת שאמרו מה הדרך הנכונה. שביקשו את מה שחסר. שדרשו את מה צריך לעשות. אלפי נשים שקראו אליכם אתמול בעברית, ובערבית, ובשפת הסימנים והבהירו - אחיות אנחנו. בלי הבדל דת, גזע, צבע, עמדה פוליטית או דתית. במפגן מעורר של סולידריות ואחווה הן זעקו על האלימות הכלכלית, הפיזית, הרגשית. הן סיפרו על הפחד, ההדרה, ההתעלמות. כל אותם דברים שהופכים נשים לחוליה החלשה בשרשרת. חולשה שהמאפשרת להפוך אותן לקורבנות לאלימות - ואתם נתתם להם צמיד?

באלימות לא נלחמים באמצעים טכנולוגיים. באלימות נלחמים בחינוך, בהסברה, במניעה, בהרחקה. ובסוף - רק כשאין ברירה - אפשר לשים על ידו של גבר אלים צמיד אלקטרוני. אבל יש עוד כל כך הרבה שצריך ואפשר לעשות. הכי קל ונוח זה לשים צמיד. אבל הצמיד שלכם הוא עלה תאנה - הדרך לגלגל את הפתרון מחינוך לאכיפה. פטור מאחריות. ואם אתם מאמינים שזה חלק מהפתרון, מדוע הצעת החוק הזאת ממתינה שנתיים? מה היה דחוף פתאום לקדם אותה בחקיקת בזק? כדי שתוכלו, חבורת גברים זחוחים שכמותכם, להציג הבוקר מראית עין מודאגת ולהגיד שאתם עושים משהו?

זה אולי יומרני אבל כדי לטפל באלימות נגד נשים נדרש טיפול שורש במעמד האישה. ייתכן שלא בכל הסוגיות שעולות מכך ניתן לטפל בו-זמנית, ואולי צריך כמו בכל דבר להבדיל בין בהול ודחוף ובין מה שאפשר לשמור לשלב הבא. אבל זה לא מה שעלה היום מדיוני הוועדה. הצמיד שהצעתם הוא חשוב. אבל אם הוא לא יגיע עם הבטחה ל-250 מיליון השקל שדרשו הנשים אתמול, ועם התבוננות על מעמדן לטווח ארוך הוא לא באמת משנה. את השתיקה שלנו אי-אפשר לקנות יותר בהבטחות חסרות שחר - בצמידים. כי אנחנו כבר יודעות שזה לא מספיק.