שוב נדחה דיון על העברה תקציבית של 1.3 מיליארד שקל לפרויקטי תחב"צ

מדובר בהעברה תקציבית בהיקף של 1.3 מיליארד שקל • זו דחייה נוספת של ההעברה שהוכנה כבר לפני כמה שבועות ונועדה לשמש חברות ממשלתיות בתשלומים לספקים • על פי גורמים שונים בענף, מדובר בהתנגדות של יו"ר הוועדה גפני מיהדות התורה לביצוע עבודות הרכבת הקלה בגוש דן בשבת

ועדת הכספים של הכנסת/ צילום: לשכת יו"ר האופוזיציה
ועדת הכספים של הכנסת/ צילום: לשכת יו"ר האופוזיציה

דיון של ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני מיהדות התורה בנושא העברה תקציבית בהיקף של 1.3 מיליארד שקל לקידום פרויקטי תחבורה ציבורית שונים שוב נדחה. מדובר בדחייה נוספת של ההעברה שהוכנה כבר לפני כמה שבועות ונועדה לשמש חברות ממשלתיות בתשלומים לספקים. משמעות הדחייה היא עיכובים בתשלומים לספקים ועיכובים בהעברת משכורות לנהגי אוטובוסים וכתוצאה מכך, גם פגיעה במוסר התשלומים של המדינה.

העברה כוללת תשלומים לספקים של חברת נת"ע הממשלתית בפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, תשלומים לרכבת ישראל בגין הזמנת הקרונות החדשים וכן סובסידיה לחברות התחבורה הציבוריות הפרטיות - כסף שאמור לשמש אותן לתשלומי שכר לנהגי אוטובוסים בהתאם להסכם העלאת השכר שנחתם.

על פי גורמים ממשלתיים שונים סאגה זו בהעברת הכספים נמשכת כבר קרוב לחודש, כאשר הנימוק הפעם היה קשור לחובת רכש גומלין בפרויקטי תחבורה בהם מתעדת המדינה להשקיע. "חברי כנסת מהאופוזיציה והקואליציה הביעו התנגדות להעברה תקציבית בסך 1.3 מיליארד שקל עד לבירור סוגיית רכש הגומלין והוחלט על דחיית קיומה עד לקיום הדיון לעניין רכש הגומלין", נכתב בהודעת ועדת הכספים.

על פי גורמים שונים בענף, מדובר בהתנגדות של יו"ר הוועדה גפני מיהדות התורה לביצוע עבודות הרכבת הקלה בגוש דן בשבת. ואולם מטעמו של ח"כ נמסר כי אין קשר לעבודות בשבת וכי הדחייה הנוכחית קשורה להתנגדות מצד האופוזיציה לקיים כל הצבעה נוספת עד שלא ייפתר נושא חובת רכש גומלין שעלה לדיון בוועדה הבוקר. הדיון הבא בנושא נקבע ליום שני בשבוע הבא.

"בימים אחרונים עודכנו שקיימת בעיה בהעברת מזומן לתשלומים לספקים שונים. רכבת ישראל צופה יתרת תשלומים בהיקף של 250 מיליון שקל עד לסוף השנה .. לרבות לרכש קרונות וציוד נוסף. אי העברת המזומן תפגע משמעותית בקידום פרויקטי תשתית מתכנית הפיתוח וביכולות התפעול של הרכבת", נכתב בפניית הנהלת הרכבת ליו"ר ועדת הכספים משה גפני אמש.

חברה ממשלתית אחרת "נתיבי איילון" פנתה אף היא לוועדת הכספים לפני יומיים, בה כותב חשב החברה בין היתר את דברים הבאים: "על החברה חלים הוראות וכללים בנושא מוסר תשלומים לספקים ונותני שירותים אשר מבצעים, הלכה למעשה, את העבודות ההנדסיות והשירותים נוספים המתחייבים לצורך קידום פרויקטים תחבורתיים".

מכתב אחר שהגיע לידי "גלובס" הוא מפורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות, בו כותב המנכ"ל יער אמיר את הדברים הבאים: "אי העברת הסובסידיה במועד הקרוב תביא לכך שחבורת התחבורה הציבורית לא תקבלנה תשלום על הפעלה ולא יוכלו לעמוד בהתחייבויותיהן לתשלומי משכורות לנהגים".

לדברי סגן החשב הכללי, נחמיה קינד: "בקו האדום בת"א יש כרגע רכש גומלין, בירושלים יש כרגע מכרז PPP ויש מחלוקת כיצד מפרשים את הנושא של רכש גומלין. השאלה האם מחלקים את זה לרכיב - רכיב במכרז ומחייבים כל חלק בנפרד ברכש גומלין או שמסתכלים על הסך הכל, כמה רכש גומלין בסך כל הרכיבים, העמדה שלנו שאפשר להסתכל בכללות על הפרויקט ועל סך כל מרכיביו ואז להחליט אם הוא עומד בדרישות רכש הגומלין".

אסף וסרצוג, אגף תקציבים, משרד האוצר אמר: "יש במשרד התחבורה את עולם הכבישים ועולם הסעת ההמונים שם יש את רכבת ישראל, פרויקטי רכבת קלה ועוד, חלק מהפניה שמובאת פה היא פניה הנוגעת לתשלומים. כל הפרויקטים שמתוקצבים פה, רכבת ישראל והקו האדום חל בהם רכש גומלין. חוק חובת מכרזים לא חל על פרויקטי תחבורה, בפניה התקציבית שמובאת לפניכם בהמשך יש רכש גומלין".