איש העסקים וחבר הכנסת לשעבר שמואל פלאטו שרון הלך לעולמו בגיל 88

שרון החליט להתמודד לכנסת ב-1977 על מנת למנוע את הסגרתו לשלטונות המס בצרפת, וזכה לשני מנדטים, אבל השתמש רק באחד משום שסיעתו הייתה סיעת יחיד • הוא טבע את הביטוי הבלתי נשכח "מה אתה עשית בשביל מדינה?" ונחשב לאחד מאנשי הציבור הצבעוניים בתולדות ישראל

איש העסקים וחבר הכנסת לשעבר שמואל פלאטו שרון הלך אמש (ה') לעולמו בגיל 88. שרון החליט להתמודד לכנסת ב-1977 על מנת למנוע את הסגרתו לשלטונות המס בצרפת, וזכה לשני מנדטים, אבל השתמש רק באחד משום שסיעתו הייתה סיעת יחיד. הוא טבע את הביטוי הבלתי נשכח "מה אתה עשית בשביל מדינה?", והורשע מאז בשני פסקי דין שונים ונחשב לאחד מאנשי הציבור הצבעוניים בתולדות ישראל.

שרון נולד בעיר לודז' שבפולין בשנת 1930 וברח עם משפחתו לצרפת לאחר כיבוש הנאצים. בשנות ה-20 לחייו כבר החל את דרכו בעולם העסקים ובשנות ה-60 היה בעליהן של עשרות חברות, בהן בתי מלון, קרקעות ובניינים ברחבי אירופה. בתחילת שנות ה-70 פתחו שלטונות המס בחקירה נגדו.

בשנת 1975 עלה לישראל. עם הגעתו הוצא נגדו צו מעצר בינלאומי על ידי רשויות צרפת ובמקביל נשלחה לישראל בקשת הסגרתו באשמת עבירות מרמה ומס. שרון קבע את מעמדו כאיש עסקים ישראלי - רכש את חברת לוינסקי, במטרה להקים את התחנה המרכזית החדשה בתל אביב והיה שותף בהקמתו של דיזנגוף סנטר, שנחשב לקניון הראשון בארץ.

לקראת הבחירות לכנסת התשיעית בשנת 1977 הקים שרון מפלגת יחיד בשם "פיתוח ושלום". בהתמודדותו קיווה למנוע את הסגרתו, מאחר שצו ההסגרה לא חל על חברי כנסת. איש העסקים זכה בשני מנדטים, אך בשל היותו רשימת יחיד השתמש רק באחד וכיהן עד סיום הקדנציה ב-1981. בעת כהונתו נחקר שרון וב-1979 הוגש נגדו כתב אישום ולאחר מכן הורשע בעבירות של הבטחות שווא של פתרונות דיור לקבוצת בוחרים. בעקבות זאת נגזרו עליו שלושה חודשי עבודות שירות ו-15 חודשים מאסר על תנאי.

בהמשך שב לעסקיו הפרטיים, כשצו המעצר המשיך לרחף מעליו. שרון התמודד גם בבחירות לכנסת העשירית כשסיסמת הקמפיין שלו הייתה "ומה הם עשו בשביל מדינה?". עם זאת, הפעם לא הצליח לעבור את אחוז החסימה וסיעתו נכשלה.

בתחילת שנות ה-90 נסע לביקור באיטליה, אך עם נחיתתו ברומא נעצר והרשויות בצרפת דרשו את הסגרתו. הוא שוחרר בערבות והצליח לחמוק חזרה ארצה כשהוא מחופש. בינואר 1991, בתום משפט שנמשך עשור, נקבע כי עליו לשלם מיליון דולרים לחברה הצרפתית "קומפני פריזיין דה פרטיסיפסיון". בשנת 2000 הורשע בבית המשפט המחוזי בתל אביב בעבירות מרמה ובעקבות כך ריצה 11 חודשי מאסר בפועל ושילם יותר ממיליון דולר פיצויים. בדצמבר 2014 הודיע שרון כי יתמודד בפריימריז של מפלגת הליכוד, אך הסיר את מועמדותו.

בשנים האחרונות כתב כמה ספרים והגיש את תכנית הרדיו "פלאטו בלי חשבון" ב"רדיו". בספטמבר האחרון אושפז שרון בעקבות אירוע לבבי. הוא הותיר אחריו בת מנישואיו הראשונים ובן מנישואיו השניים לאנט שרון.