הימים הטובים של הקבלנים חלפו: ב-2019 הם יצטרכו להיות עם היד על הדופק

במשך כמה שנים טובות התרגלו כולם שהמחירים לא מפסיקים לעלות, ולצידם ביקושים גבוהים • אבל אחרי שבעה רבעונים רצופים של ירידה במספר העסקאות, צריך להתרגל למציאות חדשה • פרשנות

אתר בנייה / צילום: איל יצהר
אתר בנייה / צילום: איל יצהר

לפני כמה שבועות התאספו מנהלים של רבות מחברות הבנייה הגדולות בישראל במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב. על הפרק: פורום בכירי ענף הבנייה שכינס דן אנד ברדסטריט. זמן קצר אחרי מינגלינג טבול באספרסו, ואחרי תמונה קבוצתית מהונדסת, התיישבה החבורה סביב שולחן עצום ממדים.

השיחה שהתפתחה בפתח הדיון הייתה קודרת, והזכירה לי יותר מכל טיפול פסיכולוגי קבוצתי, מהסוג שרואים בתוכניות טלוויזיה. המיקרופון עבר מדובר לדובר (היו שם בעיקר גברים) - ונשמעו טענות קשות נגד מדיניות הממשלה, ובפרט נגד שר האוצר משה כחלון, בנוגע לרגולציה שפוגעת בהם. עלו האשמות שתוכנית מחיר למשתכן שינתה את המשק כולו לרעה, ועלו גם טענות על כך שגורמים שונים מציגים אותם כמי שרק רוצים להרוויח בענק על חשבון הרוכשים.

זה לא סוד שהקבלנים לא מרוצים כבר תקופה ארוכה. הם אנשי עסקים והביזנס שלהם נחלש. לא מאמינים? רק בשבוע החולף התפרסמו נתוני אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר שהצביעו על כך שיש ירידה בהיקף עסקאות הנדל"ן בשוק (דירות ישנות וחדשות) כבר שבעה רבעונים ברציפות.

הנה מה שנכתב בדו"ח של אחת מחברות הבנייה הגדולות בישראל, י.ח.דמרי, שמסכם את הרבעון השלישי של 2018: "משלהי שנת 2016 החלה להסתמן מגמת ירידה בהיקפי המכירה, אשר להערכת החברה נגרמה בעיקר מבלימת הביקוש המיוחסת לתכנית 'מחיר למשתכן' אשר יצרה חוסר ודאות לגבי מחירי הדירות. מגמה זו נמשכת בתקופת הדו"ח", נכתב.

כך מבקשת החברה להסביר את הנתונים שמופיעים בטבלה בצבעי כחול ותכלת שלפיהם בתשעת החודשים הראשונים של השנה מכרה החברה 310 דירות בלבד. בתקופה המקבילה אשתקד מכרה החברה 456 דירות. הפער משמעותי וברור. רוצים עוד דוגמא? בבקשה. לפי הדו"חות הכספיים של חברת אאורה השקעות בתשעת החודשים הראשונים השנה, הם מכרו 113 דירות, כאשר בתקופה המקבילה ב-2017 מכרה החברה 216 דירות. כמעט חצי.

בשורה התחתונה, נכון לסוף 2018 התקופה הטובה של הקבלנים נגמרה, והאסימון צריך לרדת. אל תחשבו שזה קל. כבר כמה שנים טובות התרגלו כולם שהמחירים לא מפסיקים לעלות, ולצידם ביקושים גבוהים. למשך כמה שנים - בעיקר בתחילת העשור הנוכחי - זו הייתה חגיגה אמיתית שלעתים חיפתה גם על תוכניות עסקיות לא מוצלחות. הקרקע נרכשה במחיר גבוה מדי? לא נורא, המחירים עלו ועלו בזמן השיווק, ושיעור הרווחיות נשמר.

אז זהו, שכבר לא. אם המצב יימשך לתוך 2019, ונכון לרגע זה, לא נראה סימן שהמגמה הנוכחית משתנה, הקבלנים יהיו חייבים לשים את הטרוניות בצד ולשבת היטב על כל עסקה ועל כל חישוב כספי. אלה שלא יעשו את זה, ייכנסו לסחרור כלכלי שיהיה קשה לצאת ממנו.