אומ"ץ פתחה "קו חם" לדיווחים אנונימיים על מינויים פוליטיים פסולים ברשויות המקומיות

היוזמה נפתחה בעקבות פגישה של התנועה עם מבקר המדינה יוסף שפירא • "למנוע פגיעה באמון הציבור ופיטורי עובדים ותיקים בכדי לפנות מקום למקורבים"

יו"ר אומ"ץ פנחס פליצ'ה פלד. "הסודיות תישמר"
יו"ר אומ"ץ פנחס פליצ'ה פלד. "הסודיות תישמר"

תנועת אומ"ץ למען מינהל תקין פתחה הבוקר (ב') תיבת דואר אלקטרוני שהוא "קו חם", לצורך דיווח מהציבור, כולל דיווח אנונימי, על מינויים פוליטיים פסולים ברשויות המקומיות. זאת, בעקבות פגישה של יו"ר אומ"ץ פנחס פליצ'ה פלד, יו"ר המועצה הציבורית של אומ"ץ עו"ד יצחק מינא ויו"ר הוועדה לשלטון מקומי באומ"ץ ד"ר שמעון זילברשלג, עם מבקר המדינה יוסף שפירא ובכירי משרדו.

התנועה הודיעה, כי בפגישה "ניתנה עדיפות גבוהה לטיפול בסוגיות שונות בתחום הרשויות המקומיות בדגש מיוחד לאיתור ומניעת ביצוע מינויים פוליטיים אסורים". הבוקר פנתה התנועה לראשי רשויות, חברי מועצות ולציבור הרחב, והכריזה על "מאבק חסר פשרות נגד מינויים פוליטיים פסולים ברשויות המקומיות ופתיחת קו חם לדיווח אנונימי על מינויים שכאלה".

במכתב של פלד וזילברשלג, הם מסבירים כי במהלך 2018 התמקדה התנועה בפעילותה המשימתית לשמירת טוהר המידות והמאבק בשחיתות בתחום המוניציפאלי - ובכך נחשפו וגם נמנעו לא מעט מעשים אסורים ופסולים ברשויות שונות.

לטענת אומ״ץ, עם סיומה של מערכת הבחירות לרשויות המקומיות של 2018 ומניסיון העבר המצער, כמו גם דוחות מבקר המדינה החמורים שיצאו בשנים האחרונות, צפויות גם בשנה לאחר הבחירות תופעה מכוערת של מינויים פוליטיים פסולים לעובדים ברשויות ובתאגידים הקשורים בהן.

"מינויים פסולים אלו", אומרת אומ"ץ, "מפרים את אמון הציבור ברשויות, פוגעים בשלטון החוק, רומסים את עיקרון השוויון וכמובן מורידים את רמתה המקצועית של הרשות המקומית. לכן החלטנו לפתוח במאבק חסר פשרות בתופעה זו והוקם לצורך כך צוות מיוחד, שיעקוב אחר מינויים שכאלו בצורה פרטנית וידרוש מרשויות המדינה לעצור מינויים אלו בזמן אמת".

אומ"ץ קוראת לציבור הרחב, כולל עובדי הרשויות המקומיות, לדווח מיידית על כל מקרה שכזה בדוא"ל mekomi@ometz.org.il, ללא צורך לצרף את פרטי המתלונן, ולדבריה "כל פניה תיבדק בהקדם וכמובן סודיות מקור הפניה תישמר. אנו מקווים לשיתוף פעולה ולדיווחים בזמן אמת מכל רחבי הארץ וללא חשש במטרה לשפר את איכות השלטון ומקומי וטוהר המידות במדינה".

במכתב לראשי הרשויות ולחברי המועצות ברשויות המקומיות, אומרת התנועה: "ברשויות מקומיות שונות עשויים כבעבר ראשי הרשויות וחברי הקואליציות למנות פעילים פוליטיים ומקורבים למשרות שונות, וזאת במכרזים לקויים לחלוטין, בהעסקה אסורה כחוק, ובכך הדבר אף יביא לפיטורין של עובדים ותיקים בכדי לפנות מקום למקורבים. מינויים פסולים אלו מפרים את אמון הציבור ברשויות, פוגעים בשלטון החוק, רומסים את עיקרון השוויון וכמובן מורידים את רמתה המקצועית של הרשות המקומית".