בעקבות סכסוך: לידר במו"מ לרכוש שליטה בגמל שריד לפי שווי חברה של 50 מיליון שקל בלבד

בשלוש השנים האחרונות סובלת יצרנית מוצרי ההשחזה מקיבוץ שריד מהפסדים שהצטברו ל-11 מיליון שקל • השקעתה הראשונית של לידר בחברה בוצעה לפי שווי של יותר מ-100 מיליון שקל "אחרי הכסף"

צחי אפלויג / צילום: תמר מצפי
צחי אפלויג / צילום: תמר מצפי

דיווח שפרסמה חברת לידר השקעות בנוגע לאפשרות הפיכתה לבעלים היחיד בחברה הקיבוצית גמל שריד חושף סכסוך שהתעורר בינה לבין קיבוץ שריד, השותף הנוכחי בהחזקה, בהמשך לעדכונים בנושא מדוחותיה הכספיים. לידר עדכנה כעת כי במסגרת הליך בוררות המתנהל בינה לבין הקיבוץ, היא מקיימת מו"מ לרכישת מלוא החזקות שריד (70%) בחברת גמל התעשייתית שבבעלות הקיבוץ תמורת כ-35 מיליון שקל. זאת, לפי שווי חברה של 50 מיליון שקל בלבד, הנמוך ביותר מחצי לעומת השווי בו נכנסה לידר להשקעה בחברה הקיבוצית.

מאז שנכנסה לידר להשקעה בחברה סובלת גמל שריד בעיקר מהפסדים, שהצטברו בשלוש שנים (2015-2017) לכ-11 מיליון שקל.

ההסכם המתגבש בין הצדדים קובע כי התמורה בעסקה תשולם בשני תשלומים - 19 מיליון שקל עד סוף הרבעון הראשון של 2019 ו-16 מיליון שקל עד סוף שנת 2020, כשהמניות הנרכשות ישועבדו לטובת קיבוץ שריד להבטחת התשלום השני. השלמת העסקה בין לידר לבין הקיבוץ, הדורשת בין היתר את תיקון מערכת ההסכמים בין חברת גמל לבין הקיבוץ ובהם הסכמי שכירות ומתן שירותים, כפופה לוויתור טענות ההדדיות של הצדדים.

עיקר פעילותה של גמל מתרכז בייצור ושיווק מוצרי השחזה, חיתוך וליטוש לתעשיות שונות, בהן תעשיית המתכת, הבניה, התעופה, העץ והרכב. בסוף 2017 היא העסיקה כ-320 עובדים, מרביתם בישראל.

מדוחות לידר השקעות עולה כי הכנסותיה של גמל ב-2017 הסתכמו ב-204 מיליון שקל - סכום המשקף שחיקה של 5% ביחס להכנסות 2015, וזאת בעיקר בשל ירידת שער הדולר, אולם למרות זאת היא עברה לרווח נקי של כ-400, אחרי הפסד של יותר מ-5 מיליון שקל ב-2016, והפסד של כ-6.5 מיליון שקל מאז נכנסה להשקעה ב-2015. עיקר מכירותיה של גמל (כ-75%) מתבצעות בצפון אמריקה, והיתר בישראל ובעיקר באירופה.

הדרישה, המו"מ והבוררות

במהלך שנת 2015 ביצעה לידר השקעה של 35 מיליון שקל ב-30% ממניות גמל שריד באמצעות הקצאת מניות (לפי שווי של 115 מיליון שקל "אחרי הכסף"), עם אופציה להגדלת החזקותיה לשיעור של עד 50% בהשקעה של 28 מיליון שקל נוספים, שיכולה להתממש שלוש שנים מחודש מאי האחרון (שלוש שנים ממועד השלמת העסקה), ועד לתום חמש שנים ממועד ההשלמה.

אולם, מהעדכונים של לידר בנושא עולה כי כבר ב-2017 היא פנתה לקיבוץ שריד בדרישה "לשיפוי בגין מצגים מסוימים בהסכם ההשקעה" ולאחר שהמו"מ בין הצדדים בנושא נכשל, בחודש יוני האחרון החל הליך בוררות בין הצדדים "בעניין טענותיה של החברה (לידר א' ל') עם הסכם ההשקעה".

בלידר לא מפרטים אודות חילוקי הדעות, ומציינים כי הם קשורים "לסעיפים מסוימים בדוחות הכספיים של גמל, שעל בסיסת נערכה עסקת ההשקעה". במסגרת הליך הבוררות דרשה לידר שיפוי "בגין מצגים שניתנו לחברה במסגרת ההסכם", וקיבוץ שריד מצידו, דחה את טענותיה של לידר.

מהדוחות הכספיים האחרונים של לידר, שפורסמו בסוף חודש נובמבר, עולה כי מתחילת 2018 לידר רשמה הפחתת אופציית רכש בגמל של 700 אלף שקל אחרי הפחתה דומה שרשמה ב-2017 כולה וכי בסך הכול הפחתות החברה מאופציית הרכש מסתכמות מאז 2015 ועד כה בקרוב ל-5 מיליון שקל.

לידר, הנסחרת בשווי של 140 מיליון שקל, נמצאת בשליטת יורשי דן דוד, ומנוהלת על ידי היו"ר צחי אפלויג והמנכ"ל ליאור בן ארצי. החזקתה המרכזית של לידר השקעות היא בחברת אטראו שבאמצעותה היא מחזיקה ב-50% מבית ההשקעות ילין לפידות.