לאן יילכו המפוטרים מביטמיין? "שוק הקריפטו לא מת, אבל יש ירידה במספר החברות בישראל"

ההודעה על סגירת מרכז הפיתוח של Bitmain בישראל התקבלה הבוקר בעצב לא רק בקרב 23 עובדיו, שקיבלו הודעות פיטורים, אלא גם בקרב פעילים רבים בקהילת הקריפטו הישראלית • טל בנו סקלאר מחברת Andromeda, המתמחה בהשמת עובדים בתחום הבלוקצ'יין, אומרת כי "לעובדים האיכותיים שמאבדים את עבודתם בתחום, יש סיכוי גבוה להיקלט בחברות הרבות הפועלות בשוק"

טל בנו סקלאר, בעלת חברת Andromeda / צילום: אייל יצהר
טל בנו סקלאר, בעלת חברת Andromeda / צילום: אייל יצהר

ההודעה על סגירתו של מרכז הפיתוח של Bitmain בישראל, כפי שפורסמה ב"גלובס" הבוקר, התקבלה בעצב לא רק בקרב 23 עובדיו, שקיבלו הודעות פיטורים, אלא גם בקרב פעילים רבים בשוק הקריפטו בישראל.

ביטמיין היתה הנציגה הגדולה ביותר של תעשיית הבלוקצ'יין העולמית בישראל, ובעקבותיה הגיעו לארץ בשנים האחרונות עוד חברות זרות הפועלות בתחום. גם פעילים שלא הסכימו עם דרכה של ביטמיין, ובעיקר עם תמיכתה הבולטת במטבע הדיגיטלי ביטקוין קאש (BCH), שהתפצל מהביטקוין, הגיבו בעצב להודעה על סגירת מרכז הפיתוח ברעננה לאחר כמעט שלוש שנות פעילות.

על רקע הנפילה החדה במחירו של הביטקוין וצניחתו של כלל שוק המטבעות הדיגיטליים בחודשים האחרונים, המגמה השלילית לא פוסחת כמעט על אף חברת בלוקצ'יין בעולם. כפי שפורסם באתר "גלובס", ביום חמישי האחרון הודיעה ConsenSys, אחת החברות האמריקאיות הגדולות בשוק, שהיא עומדת לפטר 13% מתוך 1,200 העובדים שהיא מעסיקה כיום ברחבי העולם.

קונסנסיס, שבמסגרתה פעלו בשלוש השנים האחרונות יותר מ-50 מיזמים, התמקדה בפיתוח יישומים המבוססים על טכנולוגיית הבלוקצ'יין של את'ריום והגדירה את עצמה כ"סטודיו ייצור של את'ריום". "אנחנו מתמקדים בכך, ושווי האת'ר לא מעניין אותנו", אמר בראיון ל"גלובס" מייסד קונסנסיס, ג'וזף לובין, כשביקר בישראל ביוני האחרון. במהלך ביקורו בארץ הכריזה קונסנסיס על הקמת מרכז פיתוח בישראל, בניהולם של רייצ'ל אפשטיין ודרור אביאלי. ל"גלובס" נודע כי אפשטיין פוטרה מתפקידה לפני כחודש, ללא קשר לתוכנית ההתייעלות של החברה. 

עוד סטארט-אפ שעלול להיפגע מהמגמה השלילית בשוק הוא סירין לאבס של משה חוגג, שגייס בשנה שעברה 158 מיליון דולר והחודש אמור להתחיל למכור את טלפון הבלוקצ'יין שפיתח, Finney. כפי שפורסם אתמול ב"גלובס", חוגג אמר בראיון ל"בלומברג" בסוף השבוע האחרון כי בלי להביא בחשבון את מכירות הטלפונים, נותרו בידי החברה כספים שיאפשרו לה להמשיך לפעול למשך 12-6 חודשים בלבד.

טל בנו סקלאר, בעלת חברת ההשמה בתחום הבלוקצ'יין Andromeda, אמרה היום בשיחה עם "גלובס" כי בחודשים האחרונים מורגשת ירידה במספר החברות הפעילות בשוק. עם זאת, לדבריה, "השוק לא מת. החברות ששרדו את הנפילה, מתרחבות וממשיכות לפעול, וכמה מהן גם מגייסות עובדים חדשים. פר חברה, יש אפילו עלייה במספר המשרות החדשות המוצעות כיום".

באתר של Andromeda מציגה כיום בנו סקלאר רשימה של 107 חברות בלוקצ'יין פעילות בישראל. לדבריה, מספר החברות הרשומות אצלה כמעט הכפיל עצמו השנה, בהשוואה ל-57 חברות בסוף השנה שעברה. "החברות שממשיכות לפעול בשוק, מחפשות עובדים איכותיים יותר והדרישות שלהן מהעובדים גבוהות משהיו לפני שנה", היא אומרת. "לעובדים האיכותיים שמאבדים את עבודתם בתחום, יש בהחלט סיכוי גבוה להיקלט בחברות הפעילות. עם זאת, לעובדים בתחום החומרה, כמו אלה שפוטרו כעת מביטמיין, קשה יותר למצוא עבודה בהשוואה לאנשי תוכנה".