קרטל התרופות בארה"ב: "אפשר להעריך את הקנס לטבע במאות מיליוני דולרים"

התקדמות בחקירת תיאום המחירים בין חברות תרופות גנריות בארה"ב: שופט פדרלי קבע כי התובעים ממדינות שונות יוכלו לקבל לידיהם מיליון מיילים, מסרונים ומסמכים שהובאו כראיות • להחלטה עשויה להיות השפעה דרמטית על טבע שנכללת ברשימת החברות הנתבעות

טבע מודיעה על מינויו של קאר שולץ לנשיא ומנכ``ל החברה / צילום: יח``צ
טבע מודיעה על מינויו של קאר שולץ לנשיא ומנכ``ל החברה / צילום: יח``צ

האם חברת התרופות טבע  הייתה חלק מהקרטל הגדול ביותר בהיסטוריה של ארה"ב? כבר לפני שנתיים הוגש כתב אישום על ידי מדינות בארה"ב נגד שש חברות, וביניהן טבע, בנושא תיאום מחירים בין החברות הגנריות, אך בעוד שבתחילה דובר על תיאום מחירים של כ-15 תרופות, כעת מדובר על תיאום בהיקף נרחב יותר שהשפיע על מחיריהן של לא פחות מ-300 תרופות גנריות. לפי פרסום בוושינגטון פוסט, שופט פדרלי קבע לאחרונה כי כל התובעים - ממדינות שונות בארה"ב - יוכלו לחלוק ביניהם מעל מיליון מיילים, מסרונים ומסמכים אחרים שהובאו כראיות.

בכתבה צוטט ג'וזף נילסן, עוזר לתובע הכללי במדינת קונטיקט וחוקר בתחום ההגבלים העסקיים, שאמר כי "זהו ככל הנראה הקרטל הגדול ביותר בהיסטוריה של ארה"ב", בהקשר של היקף התרופות, מספר החברות והאנשים שהיו מעורבים בו. לדבריו ההסבר היחיד לכך הוא "תאוות בצע". 16 חברות נחקרות במעורבות בקנוניה - ביניהן טבע, מיילן ו-Dr.Reddy's. מטבע נמסר היום בתגובה כי "טבע שיתפה ומשתפת פעולה עם חקירות גורמי הממשל בארה"ב". בוושינגטון פוסט מצטטים ממסמך שהגישה טבע לבית משפט ובו טענה כי הטענות בנוגע לתיאום מחירים "נטולות כל עובדות".

"יש קושי להעריך את מידת החשיפה של טבע לפרשה, משום שיש דברים שמתפרסמים בתקשורת, ויש התייחסות של החברה, כאשר על פניו המסרים של החברה שונים ומרגיעים יותר", אומרת היום סבינה לוי, מנהלת מחלקת המחקר בלידר שוקי הון. "אני לא חושבת שראינו פרשה מסוג כזה, בהיקף כזה, בתעשייה - אז גם אין אינדיקציה שמאפשרת לאמוד את גובה הנזק הפוטנציאלי. לפי מקרים משיקים, אפשר להעריך את גובה הקנס הפוטנציאלי לטבע במאות מיליוני דולרים, אולי אף יותר".

לדברי לוי, "זה סיפור מטריד. בעבר כשהוא פורסם הוא הפתיע לרעה, ועכשיו אפילו יותר. בתקופה האחרונה הנושא הזה לא היה על הפרק, וקהילת המשקיעים התעסקה יותר בביזנס השוטף של טבע, כך שהכתבה הזאת בוושינגטון פוסט מחזירה את זה למוקד". עם זאת, לוי סבורה שלאחר ההתפתחויות בשנים האחרונות בתעשייה הגנרית בארה"ב - ירידות המחירים המשמעותיות, הקונסולידציה והקשחת מדיניות השיפוי של המבטחים - "התעשייה עברה כברת דרך כלפי מטה מבחינת המחירים, ולכן אני לא חושבת שאפשר להגיד ברמת ודאות גבוהה שתוצאות החקירה, ככל שיהיו, ייצרו לחץ על מחירי התרופות".

נפגעי הקרטל: הצרכנים ומשלמי המסים 

מניית טבע צנחה ביותר מ-5% בבורסה בתל-אביב בתגובה לדיווח. לדברי לוי, "הירידה במניה מגיעה בעקבות הפרסום, אם כי קשה לדעת אם היא מוצדקת או לא, משום שכאמור קשה להעריך כמה הפרשה הזאת 'שווה', אבל הפרסום מזכיר שהנושא חי ובועט ומשפיע על הסנטימנט של המשקיעים".

הנפגעים העיקריים מהקרטל לכאורה, היו כמובן הצרכנים ומשלמי המסים בארה"ב, כאשר לפי הטענה, עלויות התרופות בארה"ב עלו בעקבות תיאום המחירים. כך לדוגמה מופיעה בוושינגטון פוסט דוגמה שאינה קשורה לטבע, אלא דווקא למתחרה מיילן ולחברה ההודית סאן, שאגב בראש הדירקטוריון שלה עומד כעת ישראל מקוב, לשעבר מנכ"ל טבע. שתי החברות ייצרו את התרופה הגנרית albuterol לטיפול באסתמה, שמחירה זינק ב-3,400%. לפי הכתבה, הדוגמה מופיעה במסמך שהוגש כחלק מהתביעה נגד החברות הגנריות. אגב, במיילן נתבעו אישית גם בכירים בחברה, ובראשם הנשיא רג'יב מאליק.

ירידה של 24% מאז חודש אוגוסט 

בדוחות הכספיים המורחבים שלה נדרשת טבע לדווח על ההליכים המשפטיים בהם היא מעורבת ועל עניינים הקשורים לתחרות. בדוחות האחרונים שפרסמה, טבע הזכירה את הנושא המדובר כשכתבה שביוני 2016 היא קיבלה זימון ממחלקת הגבלים עסקיים במשרד המשפטים של ארה"ב, ונדרשה לספק מסמכים ומידע בנוגע לשיווק ותמחור של מספר תרופות גנריות בארה"ב, וכן לתקשורת שלה עם מתחרים בנוגע לאותן תרופות.

דרישה דומה הוצגה גם לאקטביס, שנרכשה על ידי טבע בתמורה לכמעט 40 מיליארד דולר ב-2016, עוד לפני הרכישה. טבע ציינה בדוחות כי היא משתפת פעולה באופן מלא עם הדרישות. הדוח מפרט גם בנושא ההליך האזרחי שנפתח בדצמבר 2016 על ידי תובעים כלליים ב-20 מדינות בארה"ב, נגד טבע וחברות אחרות, בטענות על הפרת חוקי הגבלים עסקיים ותיאום מחירים של תרופות גנריות. עוד 20 מדינות נוספו להליך כעבור מספר חודשים, ובהליך הנוכחי כבר משתתפות 45 מדינות וכן פורטו ריקו ו-District of Columbia (וושינגטון). התובעים מבקשים מהנתבעים תשלום עבור הנזקים שנגרמו לכאורה לגופים ממשלתיים ולצרכנים, וכן הטלת קנסות אזרחיים.

טבע, המנוהלת על ידי קאר שולץ, נסחרת בבורסות ניו-יורק ותל-אביב ושווי השוק שלה הוא 19.8 מיליארד דולר. מחיר המניה עלה ב-74% מאז השפל שנרשם במניה בוול סטריט בנובמבר שעבר, עם כניסת שולץ לתפקיד המנכ"ל, אך המחיר ירד ב-24% מאז חודש אוגוסט האחרון.

טבע נמצאת בעיצומו של תהליך התייעלות מסיבי שכלל פיטורי כ-14 אלף עובדים במטרה לחסוך עלויות של 3 מיליארד דולר בשנה. זאת, על רקע החוב הגדול שעל החברה לשרת, שנכון לרבעון השלישי עמד על 29.5 מיליארד דולר. עיקר החוב נלקח ב-2016 כשטבע ביצעה את הרכישה הגדולה בתולדותיה, של חברת אקטביס, הזרוע הגנרית של אלרגן.