השקעה שנייה לקרן ההייטק של אי.בי.אי: 11 מיליון שקל בקבוצת Songo

קבוצת סונגו היא פלטפורמה לבניית חברות הזנק בתחום האונליין, המפתחת פתרונות טכנולוגיים בממשקים שבין מסחר אלקטרוני, מדיה ובינה מלאכותית • ההשקעה בסונגו נעשית לצד יריב גילת, אחד משותפי ההשקעה של הקרן, שנמנה עם מובילי סונגו • עד כה השקיעה קרן אי.בי.אי טכנולוגיה עילית 120-125 מיליון שקל

דור לי לו, ממנהלי קרן אי.בי.אי טכנולוגיה עילית / צילום: אילן בשור
דור לי לו, ממנהלי קרן אי.בי.אי טכנולוגיה עילית / צילום: אילן בשור

עסקה שנייה לקרן ההייטק של אי.בי.אי - היחידה מסוגה שיצאה לדרך וקיבלה סיוע ממשלתי. הקרן דיווחה היום (ג') כי תשקיע בקבוצת סונגו (Songo) כ-11 מיליון שקל (כ-3 מיליון דולר), המהווים קצת פחות מ-3% מנכסי הקרן. בכך מסכמת הקרן השקעה ישירה בסטארט-אפים בהיקף מצטבר עד כה של 14.5 מיליון שקל.

בשקלול עסקה זו, עד כה השקיעה קרן אי.בי.אי טכנולוגיה עילית סכום של 120-125 מיליון שקל, בעיקר בנכסים סחירים, ולדברי גורם המעורה בהשקעות הקרן, "יש לקרן עוד עסקאות בצנרת". לדבריו, "יש לזכור שבקרן זו דפוס הזמן לביצוע עסקה שונה ממה שמוכר בקרנות נאמנות רגילות. מרגע שהחלטת ללכת על עסקה, יכולים לעבור כמה חודשים עד שהיא תיחתם ותיעשה. זאת, משום שזו לא קרן נאמנות רגילה, אלא גם קרן הון סיכון".

ההשקעה החדשה בסונגו היא השקעה בקבוצת חברות, ולא בחברה אחת, המפתחת טכנולוגיה מתקדמת בתחום המדיה הדיגיטלית והמסחר האלקטרוני. "סונגו הוכיחה יכולת של איתור מקורות הכנסה ומציגה קצב הכנסות פנומנלי", אומר הגורם המעורה בהשקעות הקרן, "וכעת היא מוכנה ללכת עוד צעד אחד קדימה, עם ייצור מערכת גנרית שתתאים לעוד שחקנים בעולמות המקוונים".

יריב גילת שותף להשקעה

סונגו יוסדה על ידי אריאל סודק, שניר חסין וינון קופרשטיין, והיא כוללת תחתיה כיום את החברות נובלטי מדיה, וידרייד, פרדיקטו, ברנדקראנץ' וליברדי. החברות הבנות של סונגו, הנמצאות "בשלבי פיתוח שונים, מפתחות פתרונות טכנולוגיים בממשקים שבין מסחר אלקטרוני, מדיה ובינה מלאכותית". קבוצת סונגו היא פלטפורמה לבניית חברות הזנק בתחום האונליין, המפתחת פתרונות טכנולוגיים בממשקים שבין מסחר אלקטרוני, מדיה ובינה מלאכותית. לקבוצה משרדים בתל אביב ובארה"ב. ההשקעה בקבוצה נעשית לצד יריב גילת, אחד משותפי ההשקעה של הקרן, שנמנה עם מובילי סונגו.

קרן ההייטק של בית ההשקעות אי.בי.אי הוקמה ביוזמת ובסיוע המדינה, והיא למעשה היחידה מתוך חמש הקרנות שביקשו לפעול בתחום ותחת מעטפת ההגנה הממשלתית. הקרן גייסה ממשקיעים כ-403 מיליון שקל והיא מנוהלת על ידי דן אקס ודור לי-לו, שלצדם פועלים היועצים ערן ווגנר, אורי ויינהבר ואלון אגינסקי. הקרן תשקיע עד 75% משווי נכסיה בחברות הייטק לא סחירות (סטארט-אפים). הקרן של אי.בי.אי השלימה את הגיוס במחצית הראשונה של יוני האחרון.

מדובר במעין קרן הון סיכון סחירה, במבנה של קרן נאמנות, שפתוחה כדי לאפשר השקעה במיזמי טכנולוגיה גם לציבור הרחב. ביולי 2017 פרסם אגף החשב הכללי במשרד האוצר, בצעד משותף עם רשות ני"ע, "מכרז לבחירת מנהלים לקרנות השקעה בחברות הייטק", שייסחרו בבורסה המקומית, וכאמור רק אי.בי.אי עמד במשימה זו. לקרן יש הטבות מהמדינה, בדמות הגנה מפני הפסדים בקרן עד לסכום של 50 מיליון שקל, ואפשרות ללוות כסף מהמדינה.

באמצע אוקטובר דיווחה הקרן של אי.בי.אי על ההשקעה הראשונה שלה בסטארט-אפ, ניילומטיק, שבו השקיעה כמיליון דולר, כ-3.5 מיליון שקל, לצד שותף ההשקעה יגאל יעקבי. ניילומטיק עוסקת בפיתוח מוצר אלקטרוני ביתי (קונסיומר אלקטרוניקס), המשלב טכנולוגיות מתקדמות בתחום האסתטיקה האישית.

ה-NAV של קרן ההייטק של אי.בי.אי, מנוכה הוצאות ודמי ניהול, עומד כיום על 99.14 אגורות ליחידה, ביחס לשווי מקורי של שקל כשהקרן עדיין מאופיינת ברכיב לא סחיר ובעיקר ברכיב מזומן גבוה - על מנת שיהיו זמינים להשקעה בסטארט-אפים.