פריצה לשעוני חשמל ולתחנות טעינת רכב: מה מפחיד את תאגיד E.on

תאגיד האנרגיה הגרמני E.on מתמודד עם שינויים בתחום האנרגיה שבעקבותיהם ביצע שינוי מבני • בראיון ל"גלובס" מסביר ד"ר פיליפ אולבריך, שאחראי על השקעות החברה, כיצד טכנולוגיה יכולה לסייע לחברות האנרגיה, ומדוע הם לא נוהגים להשקיע בסטארט–אפים בני פחות משנה וחצי

פיליפ אולבריך / צילום: דניאל בר און
פיליפ אולבריך / צילום: דניאל בר און

תאגיד האנרגיה הגרמני E.on, המשרת למעלה מ-30 מיליון לקוחות ביותר מ-30 מדינות, מתכוון להשקיע בשנים הקרובות בסטארט-אפים ישראלים - כך נודע ל"גלובס". המטרה של התאגיד היא למצוא חברות סטארט-אפ ישראליות לשיתופי-פעולה אסטרטגיים, ולהשקיע בחברות בשלבי הביניים במסגרת תכנית האקסלרציה שמפעיל התאגיד, "Agile Accelerator", שדרכו הוא משקיע בסטארט-אפים בשלבים המוקדמים.

כמו תעשיות מסורתיות אחרות, בהן הבנקאות, הביטוח והנדל"ן, גם שוק האנרגיה חווה שינויים טכנולוגיים אדירים ותמורות רבות. חברות ותאגידים מוצאים עצמם נזקקים לטכנולוגיות חדשות בתחומי ניהול הרשתות, ה-IoT (האינטרנט של הדברים) והסייבר. כך יוצא שחברות סטארט-אפ ישראליות שאינן פועלות בשוק האנרגיה או פונות אליו, הופכות לרלוונטיות עבור תאגידי האנרגיה הגדולים. לפני E.on, גם RWE הגרמנית, Centrica הבריטית ו-Eaton האמריקאית, החלו בפעילות זיהוי ואיתור ("סקאוטינג") בישראל.

פיליפ אולבריך, סגן נשיא ב-E.on וראש צוות ההשקעות של החברה, מסביר בראיון ל"גלובס": "אנו מבחינים בשלושה תהליכים: ראשית, מחירי החשמל ירדו באופן דרמטי בעקבות שימוש במקורות אנרגיה מתחדשים, מה שגורם לאלקטריפיקציה - אנחנו רואים איסור על נפט בהרבה איזורים, וייתכן שאותו הדבר יקרה גם עם גז, במטרה להוריד את טביעת הפחמן. אנחנו רואים גם יוזמות פרטיות דומות בקרב לקוחות שמעדיפים מקורות אנרגיה מתחדשים.

"תהליך שני הוא תהליך של דיגיטציה של רשתות האנרגיה, שמאפשר ניהול חכם. דבר שלישי שאנחנו רואים הוא תהליך דה-צנטרליזציה: בעתיד לא תהיה יותר תלות ביצרניות האנרגיה הגדולות, תהיה יותר אנרגיה שתיוצר על ידי 'יצרכנים' - כלומר, אנשים שצורכים ומייצרים אנרגיה בעצמם". אולבריך הוסיף כי בשנים האחרונות החברה השקיעה בסטארט-אפים המפתחים פתרונות של סחר Peer-to-Peer באנרגיה.

פתוחים לכל סוג של חדשנות

החברה השקיעה עד היום בכ-50 חברות סטארט-אפ באירופה ובארצות הברית. בחודשים האחרונים התאגיד שכר נציג ישראלי שיבצע עבור החברה סקאוטינג בישראל, וכן הצטרף למרכז חדשנות המחבר בין טכנולוגיות ותאגידים SOSA (סוסה) בתל אביב. כשתושלם רכישת אינוג'י, המחזיקה מרכז חדשנות בישראל, היא תהפוך למטה המקומי של E.on.

החברה מחפשת חדשנות בתחומים מגוונים, אך היא שמה דגש מסויים על סייבר בפעילותה בישראל. שיתוף-הפעולה עם סוסה מתמקד באיתור חברות סייבר, ובשבוע שעבר E.on ערכה תחרות סטארט-אפים במתחם לחברות בתחום הסייבר. הזוכה בתחרות הייתה Indegy, המפתחת פתרון הגנת סייבר להגנה על תשתיות קריטיות, וצפויה להתחיל בפיילוט עם E.on בעקבות הזכייה.

סמנכ"ל אבטחת המידע של E.on, רנה רינדרמן, סיפר כי החברה מבקשת להטמיע פתרונות סייבר שיגנו מפני תרחישים שונים - החל מהשתלטות על תחנות טעינה לרכבים שיובילו לחשמול ולמוות של המשתמשים בהן, וכלה בפריצה לשעוני חשמל ושינוי החשבונות החודשיים של לקוחות על ידי חברות אנרגיה מתחרות, במטרה לפגוע באמינות של החברה.

החברה שלכם נמצאת בתהליך של שינוי, שעבודה עם סטארט-אפים היא חלק מהותי בו. איפה אתם רואים אתכם ואת שוק האנרגיה בעתיד?

"באנרגיה הגענו מתעשייה יציבה מאוד לפני עשר שנים, ובישראל זה עדיין ככה, אבל קצב השינוי הולך ועולה כל הזמן. מחירי הבטריות והלוחות הסולריים יורדים כל הזמן וזה בהחלט מאיץ את השינוי, אך יש עוד לאן לשאוף. רגולציה יכולה לעכב את השינוי, ושווקים מסויימים מתקדמים יותר מאחרים בתחומים שונים. למשל בכלי מדידה חכמים יש התקדמות רבה באיזורים הנורדיים, ובאנגליה יש הרבה התקדמות בתחום המסחר Peer-to-Peer.

"אנחנו לא חושבים שמודל חדש יחליף את המודל הנוכחי, אלא שצורות שונות של ייצור וצריכת אנרגיה יתקיימו במקביל. אנחנו כחברה רוצים לסייע ללקוחות בשני העולמות עם הפתרונות החדשים שאנו מחפשים. האתגר הוא לבחור באילו איזורים להתאים את עצמך, ובאיזה איזורים להשקיע. אתה לא יכול להיות מוביל בכל האיזורים".

מה אתם מחפשים בסטארט-אפ כדי להחליט אם להשקיע בו או לשתף איתו פעולה?

"יש הרבה תחרות בשווקים האלה ולכן צריך להיות פתוחים לכל סוג של חדשנות, ולא להגביל את המאמצים אך ורק לחברות בשלב מוקדם או לשלבים מאוחרים יותר. שיתופי-הפעולה שלנו עם מוסדות מחקר הם אפילו בשלבים ראשוניים מאוד. לעומת זאת, אחת ההשקעות שלנו בחברה עם מוצר בוגר כללה הקמה של צוות משותף, שמכר את הפתרון שלהם ללקוחות שלנו.

"עם השלמת עסקת אינוג'י, יהיו לנו כ-50 מיליון לקוחות תחת מותג אחד, ולכן צריכה להיות לחברות רמה מסוימת של בשלות, כי לנו צריך להיות לנו ביטחון שמה שאנחנו מוכרים ללקוחות שלנו ימשיך להתקיים בעוד שנתיים או שלוש. נקודת פתיחה טובה תהיה צוות שקיים שנה וחצי ויותר ושכבר יש לו מוצר. אנחנו נשקיע בפתרון חדשני, שהחברה צריכה את הכסף כדי להמשיך בפיתוחו, ושיש לו חשיבות אסטרטגית עבורנו".

אילו סכומים אתם משקיעים בדרך-כלל, ומה אתם מבקשים בתמורה?

"אנחנו לרוב מובילים השקעות: החל מסכומים של כ-200 אלף אירו בשלבים המוקדמים, שישמשו את החברה לפיילוט לחצי שנה, ועד עשרה מיליון לשלבים מאוחרים יותר. אנחנו לעולם לא מבקשים בלעדיות כי אנחנו לא רוצים להגביל את הסטארט-אפ. לפעמים אנחנו נכנסים לשותפות אסטרטגית, במסגרתה החברה מפתחת מוצר שמותאם עבורנו, בנוסף לפיתוח המוצרים הרגילים שלה, משום שאנחנו צריכים התאמות של המוצר לצרכים שלנו.

"מלבד הצרכים שלנו, אנחנו בודקים את המוטיבציה של הסטארט-אפים. יש די הרבה כסף בשוק, ומה שסטארט-אפים מחפשים זה שיתופי-פעולה ושותפי פיתוח. הסטארט-אפים הישראלים הם שותפים מצוינים משום שאנחנו יכולים להדריך אותם ולכוון אותם - הם נוטים להיות פחות בשלים מסטארט-אפים בארצות הברית ובאירופה. מצד שני, אנחנו לא רוצים לדחוף לחברה רעיונות: המוטיבציה צריכה להגיע מהסטארט-אפ, ולא מכך שנשקיע בחברה ונאמר לה שהיא חייבת ללכת בנתיב מסויים, זו אינה גישה בת קיימא". 

המיקוד החדש של E.on מחייב חיבור עם טכנולוגיות חדשניות

פעילות החדשנות של E.on החלה לפני חמש שנים כחלק משינוי מבני בחברה, והתמקדה עד כה בארצות הברית ובאירופה. בארבע השנים האחרונות זונחת החברה את פעילותה בתחום ייצור האנרגיה בהדרגה. ב-2014 E.on העבירה את פעילותה בתחום הדלקים המאובנים לחברה חיצונית שפתחה, ומכרה את כל מניותיה בתהליך שהושלם ביוני 2018.

במקביל, במרץ 2018 החברה החלה בעסקת החלפת נכסים עם תאגיד אנרגיה גרמני נוסף, RWE. במסגרת העסקה, E.on רכשה את חברת הבת של RWE - אינוג'י. כשתושלם העסקה, E.on תקבל לידיה את נכסי ניהול התשתיות של אינוג'י, ואילו RWE תקבל בתמורה את כל נכסי ייצור האנרגיות המתחדשות של אינוג'י ושל E.on. התוצאה היא ששתי ענקיות האנרגיה הגרמניות חילקו בינהן את שוק האנרגיה לתחומים שונים: RWE מייצרת אנרגיה ואילו E.on מתמקדת במכירת פתרונות ניהול אנרגיה ורשתות אנרגיה - דברים שמצריכים ממנה ליצור ממשקים עם טכנולוגיות חדשות.

כיום, החברה נמצאת בעיצומו של פרויקט פריסה של תחנות טעינה לכלי רכב חשמליים ברחבי אירופה, ובסיומו היבשת צפויה להיות מרושתת בכל 120 מטר בתחנות שיאפשרו לטעון רכב ב-20 דקות. מוצר אחר של החברה מאפשר להפיק אנרגיה לחימום של בניינים, באמצעות שימוש במים משומשים. מערכות ניהול הרשתות של החברה כוללות בין השאר מודלים ממוחשבים של פסי ייצור, המיועדים ללקוחות תעשייתיים. כל אלו, מעידים בחברה, מבוצעים תוך שיתוף-פעולה עם סטארט-אפים ברחבי העולם.

ת"ז: E.on

תחום עיסוק: פתרונות אנרגיה וניהול רשתות חשמל / ■ שנת הקמה: 2000 / ■ מנכ"ל ויו"ר: יוהנס טייסן /
איזור פעילות: אירופה וארה"ב / ■ מספר עובדים: 43 אלף / ■ הכנסות ינואר-ספטמבר 2018: 24 מיליארד אירו / ■ רווחים ינואר-ספטמבר 2018: 3.2 מיליארד אירו