תיק 4000, עכשיו התביעה הייצוגית: אתר וואלה! הציג "תמונת עולם מוטה ומעוותת"

פעיל חברתי דורש מביהמ"ש להורות לאתר וואלה! לפצות את קוראיו בסכום של 2.5 מיליון שקל, שכן הם "הוטעו לחשוב כי הם קוראים מוצר תקשורתי העומד בסטנדרטים של יושרה ואובייקטיביות, והתברר בדיעבד כי לאורך שנים הם הוטעו וקראו מסרים תעמולתיים שנועדו להשפיע על דעתם ועמדותיהם"

שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר

פרשת "תיק 4000" עולה לשלב התביעות: לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה אתמול (ב') בקשה לניהול תביעה ייצוגית נגד אתר וואלה!, בטענה כי האתר הציג לקוראיו "תמונת עולם מוטה ומעוותת" שפגמה "ביכולתו לפעול באופן מושכל בבחירותיו והחלטותיו". מגיש הבקשה, הפעיל החברתי יותם כרמון, דורש מהאתר לפצות את הציבור בסכום של 2.5 מיליון שקל.

התביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין יעקב סבו, אוהד רוזן, חגי קלעי ואלעד מן, מתבססת על מסקנות המשטרה שהמליצה להעמיד לדין את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת שאול אלוביץ, בעל השליטה בבזק ובאתר וואלה!, בגין שוחד.

החשד המרכזי הוא שראש הממשלה לקח שוחד ופעל תוך ניגוד עניינים, בכך שהתערב ופעל בהחלטות רגולטוריות המטיבות עם אלוביץ ועם קבוצת בזק, ובמקביל דרש, במישרין ובעקיפין, להתערב בתכני אתר וואלה! באופן שיטיב עמו. כמו כן מתבססת התביעה גם על ראיונות שנתן ינון מגל, לשעבר עורך האתר, בראיון לגלי צה"ל; על עדויות של כתבים ועורכים לכתבות ב"עין השביעית"; ועל תחקיר תוכנית הטלוויזיה "המקור" שפורסם לאחרונה ועוד.

בבקשה נכתב כי מטרת התביעה הייצוגית היא "לפצות את חברי הקבוצה שהוטעו לחשוב כי הם קוראים מוצר תקשורתי העומד בסטנדרטים של יושרה ואובייקטיביות, והתברר בדיעבד כי לאורך שנים הם הוטעו וקראו מסרים תעמולתיים שנועדו להשפיע על דעתם ועמדותיהם... הנה אתר חדשות פופולרי בישראל, אשר התיימר להיות אתר אובייקטיבי נטול פניות שעובד לפי סטנדרטים עיתונאיים מקובלים, מתגלה כאתר מוטה תעמולתי 'מטעם', אשר החלטות הכתיבה והעריכה בו מתבססות על אינטרסים כספיים של בעל השליטה".

עוד נכתב כי "מצב זה הוא בלתי נסבל במדינה דמוקרטית. ההיבטים הפליליים של פרשה זו מטופלים במקומות אחרים, ואולם בקשת אישור זו נועדה לפצות את חברי הקבוצה - קוראי האתר - בשל העוולות האזרחיות שגרמה להם התנהלותה של הנתבעת לאורך שנים". 

באתר וואלה! בחרו שלא להגיב לדברים.