מקרון שבר שתיקה עם כמה הבטחות, אבל פעילי המחאה לא השתכנעו

בנאום שנשא אתמול הכריז נשיא צרפת על כמה צעדים כלכליים במטרה לפייס את המוחים, אבל אלו פטרו את מהלכיו כ"קוסמטיים"

עמנואל מקרון/ צילום: רויטרס
עמנואל מקרון/ צילום: רויטרס

נשיא צרפת עמנואל מקרון התחייב אמש (ב') להוסיף כסף לארנק של כל צרפתי בנאום טלוויזיה שבו הוא ניסה להתמודד עם גל הפגנות הרחוב האנטי-ממשלתיות האלימות במדינה בשבועות האחרונים, שהחלו במחאה על העלאת מס דלק שבוטלה, והפכו לאתגר הגדול ביותר לנשיאותו אחרי שנה וחצי בתפקיד.

מקרון שמר על שתיקה פומבית בשבועות האחרונים כאשר מפגיני "האפודים הזוהרים" שמחו על העלאת מס הדלק שעליה הכריזה הממשלה לפני כחודש, התפרעו בשדרות שאנז אליזה בפריז ובערים ראשיות נוספות.

בנאום טלוויזיה אמש, מקרון הודיע ששכר המינימום במדינה יעלה ב-100 אירו בחודש מהשנה הבאה, "בלי שהמעסיקים יצטרכו להוסיף אפילו אירו אחד". הוא גם ביטל העלאת מס מהתקופה האחרונה על כמה פנסיות, והציע לפטור ממס תשלום על שעות נוספות. לשם כך הוא יצטרך את אישור הפרלמנט, שבו יש למפלגתו רוב גדול.

מקרון גם אימץ נימת התייחסות אוהדת יותר, בניגוד לנטייתו להרצות בתקיפות בפני מצביעים מתלוננים.

ההבטחות של מקרון
 ההבטחות של מקרון

הנאום לאומה היה שינוי בדימויו של מי שהמפגינים תיארו כמנהיג מנותק מן העם ואימפריאלי. הוא גם מדגים עד כמה מקרון - חסיד הגלובליזציה שמגן על האיחוד האירופי ועל האו"ם מפני עליית הכוחות הלאומניים - מוכן להתכופף מול פני הזעם הציבורי נגד ממשלו.

"אני יודע שפגעתי בכמה מכם בדברים שאמרתי", אמר מקרון. המנהיג הצעיר יחסית אמר שהוא מתכוון "למדוד את הדופק של המדינה" באמצעות פגישות עם ראשי ערים כדי לדון במשילות, מסים, שינויי האקלים, השירותים הציבוריים וההגירה.

"אני שותף באחריות", אמר מקרון.

במשך רוב נשיאותו, הוא סירב להיכנס לדיון פומבי על מהלכיו, כולל על החלטתו לבטל את מס העשירים שקיים עשרות שנים, ועליו התבסס מודל הרווחה החברתי הצרפתי. במקום זאת הוא השתמש ברוב הפרלמנטרי שלו ודרס את האופוזיציה.

לפי שעה לא ברור אם ההופעה אמש תספיק כדי לפייס את המפגינים שכבר החלו להתארגן להמשך המחאה בשבת הקרובה. בנג'מין קושי, לובש אפוד זוהר שקיים שיחות עם הממשלה, ביטל את מהלכיו של מקרון כ"קוסמטיים". "אלו הם חצאי אמצעים שאינם עונים על דרישת העם הצרפתי לשינוי כיוון", אמר קושי.

פעיל מחאה אחר, כריסטוף קודר, אמר כמה דקות אחרי ההופעה של מקרון שהוא מצטער שהנשיא לא התייחס לעלויות הדיור הגבוהות ולקצבאות האבטלה הנמוכות. "זה לא מספיק", הוא אמר. קודר מתח ביקורת גם על התעלמות מדרישה נוספת של אנשי האפודים הזוהרים: החזרת מס הנכסים על משקי בית שבבעלותם נכסים כמו מניות ואג"ח בשווי של יותר מ-1.3 מיליון אירו.

מקרון הגן אמש על ההחלטה לבטל את המס הזה, אחת הראשונות שהוא קיבל בתחילת נשיאותו, באומרו שהביטול מסייע לעידוד השקעות וליצירת מקומות עבודה. "המס הזה התקיים כמעט 40 שנה. האם מצבנו היה טוב יותר בתקופה הזו? העשירים עזבו, והמדינה הפכה לחלשה יותר", הוא אמר.

הצעדים שעליהם הוא הודיע אמש עלולים לפעור חור נוסף בתקציב הצרפתי. מקרון הפך את המשמעת התקציבית לאחת מאבני היסוד של ממשלו, עם התחייבות שצרפת לא תחרוג מתקרת האיחוד האירופי של 3% גירעון ביחס לתמ"ג.

ביטול המס על קצבאות פנסיה יחול על קצבאות של פחות מ-2,000 אירו בחודש. הממשלה העלתה את דמי הביטוח הלאומי כדי לאפשר קיצוץ עמוק יותר במסי המעסיקים. המרוויחים מכך היו השכירים, והמפסידים היו הגמלאים. מקרון התחייב ללחוץ על חברות לתרום לרווחת העובדים שלהן.

"אני אבקש ממעסיקים שיכולים לעשות זאת לשלם לעובדים בונוס של סוף שנה", הוא אמר. הבונוס יהיה פטור ממס.