קרן אלינוביישן לחדשנות בעזרים לבעלי מוגבלות עוברת לזירה הבינלאומית

הקרן של בית החולים לשיקום ילדים אלי"ן חתמה על שת"פ עם חברת Raz Mobility האמריקנית • במסגרת ההסכם ישתפו החברות פעולה בתחום הפצת טכנולוגיות מסייעות לאנשים עם מוגבלויות

מטופלת בבית החולים השיקומי אלין / צילום: ליאור מזרחי
מטופלת בבית החולים השיקומי אלין / צילום: ליאור מזרחי

ALYNnovation (אלינוביישן), קרן החדשנות של בית החולים לשיקום ילדים אלי"ן, חתמה על הסכם לשיתוף-פעולה מול חברת Raz Mobility (רז מוביליטי) האמריקאית, הפועלת מול מוסדות וממשלות בארה"ב באיתור והטמעת מוצרים בתחום הטכנולוגיה המסייעת לאנשים עם מוגבלויות. במסגרת ההסכם ישתפו החברות פעולה בתחום הפצת טכנולוגיות מסייעות לאנשים עם מוגבלויות.

מאן ציינה כי צוות מקצועי של אלינוביישן יפעל לאיתור טכנולוגיות מתאימות להפצה על ידי רז מוביליטי בשוק האמריקאי. בתוכנית יוכלו להשתתף גם טכנולוגיות שפותחו בשת"פ עם אלי"ן וגם טכנולוגיות אחרות בתחום הסיוע למתמודדים עם מוגבלויות.

מייסדת ומנהלת אלינוביישן, דנה הוכשטיין מאן, ציינה כי: "ההסכם מהווה בשורה של ממש עבור יזמים ישראלים העוסקים בפיתוח טכנולוגיות מסייעות, שכן הוא פותח בפניהם ערוץ חשוב להטמעת מוצריהם בשוק האמריקאי".

מנכ"ל רז מוביליטי, רוברט פלגר, אמר כי שיתוף-הפעולה עם אלינוביישן מהווה הזדמנות חשובה להרחבת קשת הפתרונות בתחום הטכנולוגיה המסייעת עבור השוק האמריקאי.

בשבוע הבא יגיע פלגר לארץ בכדי להשתתף בכינוס החדשנות של אלינוביישן - Inspired Innovation שיתקיים במרחב החדשנות של אלי"ן שם יפגש עם חברות הזנק ישראליות במטרה לאתר את המתאימים להשתתף בתוכניות של הממשל האמריקאי.

החברות מסרו כי הטכנולוגיה המסייעת מהווה ענף חשוב בתחום השקעות האימפקט הגדל במהירות בשנים האחרונות. אם בתחילת העשור הנוכחי הסתכם היקף השקעות האימפקט העולמי בפחות מ-50 מליארד דולר, היום לקראת סוף העשור מוערך היקף ההשקעה ביותר מ-200 מליארד דולר. גם בארץ מספר קרנות כבר פועלות בתחום השקעות האימפקט, והצפי הוא כי היקף פעילותן יגדל משמעותית בשנים הקרובות.

מאן ציינה כי הגידול בהיקף ההשקעות בתחום, יחד עם הסכמי שיתוף-פעולה בינלאומיים כדוגמת ההסכם שנחתם עם חברת רז מוביליטי, יאפשרו האצת פיתוח פתרונות של טכנולוגיה מסייעת על ידי סטארט-אפים הפועלים במרכז החדשנות של בית החולים והנגשתם למיליוני אנשים הזקוקים לכך ברחבי העולם.

אלינוביישן, שהוקם לפני כשנתיים, כבר סייע בפיתוח והפצת מוצרי טכנולוגיה מסייעת וביניהם: משחקים לאימון של ילדים ומבוגרים עם מוגבלויות, מחוך יציבה וכיסא גלגלים במחיר של כ-100 דולר המותאם גם לתנאי שטח מיוחדים. הכיסא פותח על ידי חברת Wheelchairs of Hope, שהוקמה על ידי יוצאי חברת כתר, בסיוע צוות בית החולים. יותר מ-4000 יחידות ממנו כבר נמכרו במדינות מתפתחות ובאירופה.

בית החולים אלי"ן הוקם ב-1932 על-ידי רופא יהודי אמריקאי בשם ד"ר הנרי קלר, "החזון של קלר, שנשאר איתנו עד היום, הוא שאנחנו מטפלים בכל ילד באשר הוא", אמרה בעבר מאן בראיון ל"גלובס". "אם מוצר המדף לא עושה מה שצריך, יושבים במעבדה ומנתחים את הבעיה ומוצאים פתרון. כיוון שזה בית החולים השיקומי לילדים היחידי בארץ, נתקלים בכל הבעיות וגם בכל הרקעים התרבותיים". את הרוח הזו משיישמת החברה מזה כשנתיים גם במרכז חדשנות עם שאיפות מסחריות. "לגייס כל שנה שוב תרומות, זו עבודה קשה מאוד. הרבה יותר נכון למנף להכנסות את הליבה של בית החולים (את הייצור של עזרים חדשניים לכל ילד) ולא משהו שאינו טבעי לו".

אלינוביישנס פועלת בתמיכתה ללא מטרות רווח של חברת מדקס בראשות הראל גדות. שותפים נוספים להקמת מיזם אלינוביישנס הם הקרנות החברתיות של ביטוח לאומי שתרמו מיליון דולר לשיפוץ המרחב שבו תתקיים פעילות החדשנות, וכן הרשות לפיתוח ירושלים יחד עם המשרד לירושלים ומורשת שנתנו סכום משמעותי להקמה ולתפעול של הפעילות המסחרית. משקיעים נוספים הם לוקהיד מרטין וכן קרן פיקו פרטנרז המקדמת יזמות בירושלים.