הפיתוח החדש של פרופ' אמנון שעשוע באורקם: מצלמת בינה מלאכותית

מייסד מובילאיי אמנם הגדיר את המשקפיים החכמים של גוגל "קריפיים", אך הדבר לא מנע ממנו לפתח מצלמת בינה מלאכותית משלו • המצלמה - שתזהה פנים, תתייג אותם, ובעתיד יהיו לה יכולות ניתוח שפה טבעית - תימכר דרך קמפיין קיקסטארטר במחיר של 200 דולר

חברת אורקם, שבראשה עומד אמנון שעשוע, מייסד מובילאיי, וזיו אבירם, השיקה גאדג'ט לביש חדש, מבוסס בינה מלאכותית, המזכיר במהותו את גוגל-גלאס, משקפי המציאות הרבודה של גוגל. החברה, שמושבה בהר חוצבים בירושלים, התפרסמה בזכות משקפי הבינה המלאכותית שפיתחה עבור עיוורים וכבדי ראייה, שמזהים עבורם פרצופים ומקריאים טקסטים, ומחירם 4,500 דולר. החפיץ החדש, מצלמה לבישה, הושק בקמפיין קיקסטארטר ומחירו יעמוד על 200 דולר. בשיחה עם "גלובס" אומר פרופ' שעשוע: "לקחנו את זיהוי הפנים של המוצר הראשון והבאנו אותו לרמות הרבה יותר גבוהות. פה הוא אמור להיות מסוגל לזהות כל פרצוף כולל אנשים שאתה לא מכיר, מתוך מאגר מידע נתון".

המצלמה של אורקם מזכירה בצורתה אוזניית בלוטות' רגילה בתוספת עדשת מצלמה. שעשוע מקווה להצליח היכן שגוגל נכשלו: גוגל השיקו בעבר את גוגל-גלאס, שהיו בעלי קישורית לאינטרנט (ושעשוע הגדיר אותם כחפץ "קריפי" - מונח אותו ניתן לפרש כמפחיד ומגעיל גם יחד). המשקפיים של גוגל נחלו כישלון חרוץ, הן בשל מחירם הגבוה, 1,500 דולר, והן משום שעוררו אי נוחות: אחרי הכל מדובר במצלמה בגובה עינינו, שיכולה לצלם ולשדר ללא הפסקה ומעלה חששות לגבי הפרטיות. גוגל, כדאי לציין, עובדת בימים אלו על גרסה שניה למשקפיים.

החפיץ החדש של שעשוע ואורקם אינו מכשיר עצמאי שעומד בפני עצמו אלא שליח של הטלפון הנייד. כך לדוגמה, אם פגשתם מישהו בכנס החפיץ יצלם אותו, יתחבר אל הטלפון הנייד ויתעד את פניו בממשק שבו ניתן יהיה לשחזר מאוחר יותר את מי הוא פגשתם ומתי. כך גם לגבי כרטיסי ביקור: ניתן יהיה להפנות את הכרטיס אל המצלמה ופרטי בן השיח יצטרפו אל תמונתו. פרופ' שעשוע הסביר את הסיבה לכך: "יש שתי בעיות שרצינו לפתור - הראשונה היא שאני אמור להכיר אלפי אנשים: אני עובר פה במסדרון ואנשים מצפים שאני אזכור את השם שלהם. אז בעזרת המכשיר, תוך כדי שאנחנו מדברים אני יכול לראות את השם שלך ולהתייחס.

"בעיה שניה היא שאני מגיע לישיבה ועשרה אנשים נותנים לי כרטיס ביקור. בסוף הישיבה יש לי עשרה כרטיסי ביקור ואני לא יודע לשייך שם לפרצוף. מה שהמכשיר עושה הוא רשומה של אנשים ואוכל להכניס את השם שלך ואת מעגל החיים שאליו אני משייך אותך - למשל, עבודה. בסוף הפגישה כל האנשים בפגישה יהיו מתויגים אצלי עם השם והתמונה"

כיוון שכך, המשתמש יכול להגדיר את קבוצת השייכות של כל בן שיח - עבודה משפחה, חברים, ולקבל סטטיסטיקות על משך הזמן שהוא מקדיש לעבודה למשפחה או לחברים ומי מבין בני השיח הוא פוגש יותר או פחות מאחרים. בהמשך יוכלו להיות לו, כך מבטיח פרופ' שעשוע, שימושים חשובים נוספים כמו תמלול אונליין של פגישות. פרופ' שעשוע אומר: "תמלול זה רק השלב הראשון. השלב השני יהיה להוציא משפטי קריאה לפעולה, למשל 'בוא נקבע ארוחת צהריים' תוציא לי מילות מפתח של נושאים עליהם דיברנו. למעשה, זה לא רק תמלול אלא גם עיבוד שפת טבעית".

הייחוד של החפיץ של אורקם הוא בשורת מאפיינים שנועדו להתגבר על מגבלות טכנולוגיות וחברתיות. כך לדוגמה, כדי להתגבר על החששות בתחום הפרטיות, המצלמה אמנם מצלמת, אך אינה מאחסנת תמונות וכמעט שאינה משדרת אותן, למעט תמונת תצוגה קטנה. כמו כן המכשיר החדש מצלם רק בכל שניה ולמשך עשירית השניה ואינו מחובר לאינטרנט אלא לטלפון, וכל הפעולות החישוביות נעשות על גבי השבב של המצלמה.

המוצר החדש מוצע החל מהיום (ד') במסגרת קמפייןקיקסטארטר, שיטת שיווק שמבדרך כלל נועדה לגייס כספים לצורך ראשוני של המוצר, ופחות מזוהה עם חברה שרק השנה גייסה 30 מיליון דולר על פי שווי של מיליארד דולר. הסיבה לכך הסביר פרופ' שעשוע, היא לשם גיוס קהילת מאמצים-ראשונים שתסייע לחברה בהמשך הפיתוח שלו - להבין לאילו פלחי שוק עליה לכוון, להבין את צרכיהם השונים, את השימושים השונים האפשריים וכדי להרגיל את השוק לקונספט החדש. לדברי פרופ' שעשוע, מחיר ההשקה, 200 דולר, יהיה כמחצית ממחיר המוצר לכשיושק מחוץ לקיקסטארטר.