הזווית הישראלית על הכנסה בסיסית אוניברסלית: תפחית ביורוקרטיה

גורמים בבנק ישראל מציינים כי הרעיונות שהוצגו עד כה במדינות אחרות מבוססים ברובם על הגדלה דרמטית של ההוצאה התקציבית - הגדלה שאי-אפשר לממן אותה ללא הכבדה ניכרת בנטל המס על האזרחים העובדים • לא כך רואים זאת בפורום קהלת, שהעלה לפני 4 חודשים הצעה מפורטת למודל של הכנסה בסיסית בישראל

בנק ישראל \ צילום:Shutterstock ס.א.פ קרייטיב
בנק ישראל \ צילום:Shutterstock ס.א.פ קרייטיב

יוזמת ההכנסה הבסיסית האוניברסלית לא השתלבה עד היום באג'נדה של גוף פוליטי או חברתי כלשהו בישראל, אבל ייתכן שלא לאורך זמן. רעיונות של הכנסה אוניברסלית מעוררים עניין בממשלה, אך לפי שעה אין תוכנית או אפילו רעיון כזה שמתגלגל במשרדים. גם בבנק ישראל מתייחסים לרעיון בספקנות רבה. גורמים בבנק מציינים שהרעיונות שהוצגו עד כה במדינות אחרות מבוססים ברובם על הגדלה דרמטית של ההוצאה התקציבית - הגדלה שאי-אפשר לממן אותה ללא הכבדה ניכרת בנטל המס על האזרחים העובדים. משום כך רואים אותם כלכלנים בהכנסה האוניברסלית רעיון בזבזני, שלא לומר פופוליסטי, שמעודד אנשים שלא לצאת לעבודה.

לא כך רואים זאת בפורום קהלת, גוף מחקרי בעל נטייה להשקפת עולם קפיטליסטית ימנית. הצעה מפורטת למודל של הכנסה בסיסית בישראל הועלתה על ידי הפורום לפני ארבעה חודשים. מאחורי ההצעה עומדים ד"ר מיכאל שראל, ראש פורום קהלת לכלכלה והכלכלן הראשי באוצר לשעבר, וד"ר אורי כץ, שניהם חוקרי כלכלה בכירים. שראל סבור שזו האופציה הריאלית היחידה להפעלת מודל של הכנסה בסיסית בישראל.

ההצעה של שראל מאוזנת תקציבית, כלומר לא מחייבת את הגדלת ההוצאה התקציבית. איפה הקץ'? שינוי מדרגות מס הכנסה באופן שיוטל מס של 25% מהשקל הראשון, כלומר הורדת סף המס לאפס וגביית מס מששת העשירונים הראשונים שאינם משלמים כיום מס הכנסה כלל משום שאינם מגיעים לסף המס. גם מעמד הביניים שמשלם מס ייפגע מביטול נקודות הזיכוי במס, לפי ההצעה. אלא שלטענת שראל עבור אותם עשירונים תוספת המס תתקזז עם ההכנסה האוניברסלית שיתחילו לקבל, כך שמצבם לא ישתפר ולא יורע.

שראל אומר שהיוזמה שלו זוכה להתעניינות מצד פוליטיקאים וייתכן שתשולב במצע אחת המפלגות לקראת הבחירות הקרובות לכנסת. עם זאת, בפורום מודים שלא מדובר בהצעה אפשרית ליישום בטווח המיידי אלא ב"שינוי דיסקט" שיחייב תהליך יישום הדרגתי.

לפי ההצעה, תוענק קצבה בסכום בסיסי של כ-1,500 שקל בחודש לכל האוכלוסייה וקצבה מוגדלת לבני 55 ויותר שתוכל להגיע ל-1,700 שקל בחודש. נכים המקבלים נניח קצבה של כ-5,000 שקל יספגו קיצוץ בקצבה - תוקטן ב-1,500 שקל ובמקום זאת יקבלו קצבה אוניברסלית של 1,500 שקל. זה ישפיע על התמריץ של נכה קל שמקבל 1,800 שקל, כי יקבל מעכשיו רק 300 שקל לתעודת נכה.

אפשר לחיות מזה?

"ברור שאי-אפשר להתקיים מזה לאורך זמן, אבל זה הסיוע הסוציאלי שמקבלים היום".

חשבתי שהרעיון של ההכנסה בסיסית אוניברסלית מזוהה עם השמאל ועם רעיון השוויון.

"אפשר גם לקחת את ההכנסה הבסיסית לכיוון של ימין, אם אומרים שהקצבה הזאת תבוא במקום כל מערכת הקצבאות הקיימות. במקרה כזה, תפקיד המדינה מצטמצם באופן מאוד משמעותי. אבל החלופה הזאת של הימין לא מציאותית כי קצבה אוניברסלית לא יכולה להחליף קצבאות נכות או סיוע של עובדים סוציאליים ועזרה פרטנית למשפחות במצוקה".

ומה רע בהצעה של אנשי השמאל?

"השמאל לוקח את זה לכיוון לא מציאותי אחר, שמדבר על סכום מאוד משמעותי שכולם יקבלו. זה יחייב מיסוי מאוד כבד על העשירון העליון וזה יגרום לבריחה של אנשים והון לחו"ל. המודל שלנו מציאותי כי הוא מציע דרך ביניים שלא משנה את האופי הפרוגרסיבי של מערכת הרווחה הנוכחית ולא משפיעה על מדד ג'יני, אין מרוויחים גדולים מהרפורמה שלנו וגם אין מפסידים גדולים, אין שינוי במס השולי ואין שינוי בתמיכה בנזקקים לה".

אז מה היתרון של ההצעה לעומת המצב הקיים?

"ההצעה שלנו מקטינה חיכוך וביורוקרטיה ואת התמריצים השליליים שיש היום למי שנכנס לשוק העבודה. ההצעה מדברת על כך שהקצבה תועבר ישירות לחשבון הבנק של כל אזרח, ללא צורך להגיש טפסים, להוכיח זכאות ולהתרוצץ בין משרדי הביטוח הלאומי. ההתמודדות עם הביורוקרטיה מרתיעה היום הרבה מאוד אנשים שזכאים לסיוע ולא מממשים את זכאותם. בנוסף, אם היום מי שנכנס לשוק העבודה מאבד עקב כך סיוע, כמו דמי אבטלה או הבטחת הכנסה, המעבר להכנסה אוניברסלית יסיר את התמריץ השלילי הזה להיכנס לעבודה כי זו הכנסה שתמשיך להיות משולמת בכל מקרה".