תחזיות 2019: "אתם מחזיקים אג"ח של כלכלות מפותחות? תמכרו את הכול"

כריסטופר ווייק, מנהל קרן אג"ח של שרודרס, העריך כי "מנהלי השקעות יצטרכו לעבוד הרבה יותר קשה כדי לספק תשואה חיובית ריאלית, וכנראה שהמקום הנכון להיות בו הוא שווקים מתעוררים מסוימים" • הכלכלן הראשי בחברה: "נראה שהמצב בין סין וארה"ב ימשיך להידרדר"

קית וייד,/ צילום: באדיבות שרודרס
קית וייד,/ צילום: באדיבות שרודרס

בדומה למרבית כלכלני המאקרו בעולם, גם קית וייד, הכלכלן הראשי של ענקית ההשקעות הבריטית שרודרס, לא מעריך שהכלכלה העולמית תגלוש למיתון ב-2019. "למרות שכנראה עברנו את השיא, הצמיחה בעולם עדיין נמשכת ותימשך כנראה גם בשנה הבאה. עם זאת, כיום הצמיחה העולמית הרבה פחות מסונכרנת בין הכלכלות המרכזיות, לאחר שחלק מהן האטו את קצב הצמיחה בחודשים האחרונים", אמר וייד, שהיה אחד המרצים המרכזיים בכנס המדיה השנתי של שרודרס, שנערך באמצע החודש שעבר בלונדון.

מדי שנה מקיימת שרודרס, המנהלת נכסים בהיקף של כ-600 מיליארד דולר, את כנס המדיה, אליו מתקבצים עיתונאים ועורכים מרחבי העולם ובמסגרתו מציגים כלכלנים, אנליסטים ומנהלי ההשקעות של החברה את הערכות והתחזיות שלהם לגבי הצפוי בתחומי ההשקעות השונים בשנה הקרובה.

התחזקות הדולר תיעצר?

בימים שבהם נערך הכנס חוותה ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, טלטלה כאשר שלושה משרי ממשלתה התפטרו על רקע התנגדותם למהלך הברקזיט שהיא מנסה להעביר. עם זאת, ההתייחסות לברקזיט בכנס הייתה מועטה, כנראה מכיוון שהאי-ודאות סביב המהלך נותרה גבוהה.

לדברי וייד, "באנגליה יש האטה בקצב הצמיחה וחששות ממשיים שהאי-ודאות סביב הברקזיט מעכבת השקעות חדשות ופוגעת בקצב הצמיחה. הרבה אנשים וחברות יושבים על הגדר ומחכים. גם בסין יש האטה בקצב הצמיחה והמומנטום שם נחלש. בבתי הקזינו של מקאו, שהם אינדיקטור טוב מאוד לגבי המצב הכלכלי בסין, יש האטה ניכרת. הסינים מנסים לעורר את הכלכלה באמצעות תמריצים פיסקליים, מה שבדרך כלל עוזר".

וייד לא נשמע אופטימי במיוחד בנוגע לעתיד מלחמת הסחר בין סין וארה"ב: "אני לא חושב שהסינים ימכרו את כל האג"ח האמריקאיות שהם מחזיקים, אבל הם יכולים להמשיך בפיחות המטבע שלהם. לנו נראה שהמצב ימשיך להידרדר מכיוון שיש בעיות בין שתי המעצמות שקשה מאוד לפתור, בין השאר מכיוון שחלק מהאסטרטגיה של סין מבוססת על גניבה או העתקה של מידע חשוב, כך שצריך לצפות לעוד העלאה של מכסים וחברות עלולות לצמצם השקעות בסין או בארה"ב וזה כמובן ישפיע על הצמיחה".

סימנים של חולשה בסחר העולמי
 סימנים של חולשה בסחר העולמי

בנוגע לעוצמת הדולר העריך וייד כי במהלך השנה הבאה תיעצר התחזקות המטבע האמריקאי. זאת במקביל להיחלשות הצמיחה בארה"ב על רקע צמצום בהשפעה של ההרחבה הפיסקלית (אם כי הצמיחה עדיין תימשך). לדבריו, "הדמוקרטים השיגו שליטה בקונגרס והם לא יאשרו עוד קיצוצי מיסים ולהשקעות בתשתיות לוקח שנים להשפיע. כך שמחזור הצמיחה הנוכחי עלול להסתיים ב-2020, גם בהשפעת העלאות הריבית של הפד. יש גם השפעות על האינפלציה מצד העלאות המכסים וברקע שוק עבודה מאוד לחוץ".

הצמיחה נמשכת אך היא פחות מסונכרנת
 הצמיחה נמשכת אך היא פחות מסונכרנת

"התגובה לאיטליה הייתה חריפה מדי"

אזאד זנגנה, אסטרטג בכיר לשוק האירופי בשרודרס, התייחס בכנס למצב בגוש האירו ובעיקר למצב באיטליה. "האג"ח האיטלקיות עדיין לא קורסות. למרות שהממשלה העיקרית צמצמה דרמטית את תוכנית ההרחבה הפיסקלית שלה, השווקים לא הגיבו טוב. זאת אף שהם הוכיחו תמיד שהם מנהלים את התקציב באחריות, כך שאני חושב שהתגובה בשווקים הייתה חריפה מדי".

"הבעיה העיקרית עם איטליה היא ירידה ברמת התחרותיות שלה לאורך השנים. אפשר לשפר את זה על ידי פיחות במטבע, השקעה בשיפור הפיריון או הורדת עלות העבודה, אבל מאז הצטרפות איטליה לגוש האירו, השכר עלה ב-4% בלבד ושיעור האבטלה שם עדיין מאוד גבוה. נתוני הדמוגרפיה באיטליה לא טובים, האוכלוסייה מצטמקת ומזדקנת, כך שבעוד עשר שנים המצב יהיה ככל הנראה הרבה יותר גרוע. כיום אני עדיין לא מודאג בנוגע לאיטליה, אבל לטווח הארוך אני בהחלט מודאג".

אזאד זנגנה,/ צילום: באדיבות שרודרס
 אזאד זנגנה,/ צילום: באדיבות שרודרס

המלצה על אג"ח ברזילאי ואינדונזי

כריסטופר ווייק, מנהל קרן אג"ח של שרודרס, נשמע פסימי בהתייחסותו לצפוי בשוקי האג"ח הממשלתיות  במדינות המפותחות בשנה הקרובה: "לדעתי שוקי האג"ח במדינות המפותחות נכנסו לשוק דובי ממושך שיימשך יותר מ-20 שנה, כך שמנהלי השקעות יצטרכו לעבוד הרבה יותר קשה כדי לספק תשואה חיובית ריאלית, וכנראה שהמקום הנכון להיות בו הוא שווקים מתעוררים מסוימים. הבעיה בשווקים המתפתחים היא בעיקר התנודתיות הגבוהה".

ווייק העיד כי כאשר החל לעבוד בשרודרס ב-1981, "אף אחד לא רצה לעבוד באג"ח, לאחר כ-25 שנים של שוק דובי בתחום". לא היו לו מילים טובות להגיד על תפקוד חברות דירוג האשראי מלבד זה שהן "מועילות מאוד בכך שראינו שצריך לעשות בדיוק הפוך ממה שהן עושות. ולא בגלל שהם טיפשים, אלא בגלל שהחברות מנתחות את העבר ולא מה צפוי בעתיד".

אז איפה כדאי להשקיע היום ומה צפוי ב-2019? לדעת ווייק, לא כדאי כיום להשקיע באג"ח אמריקאיות מכל הסוגים. ארגנטינה, ברזיל, מקסיקו, הודו, אינדונזיה, דרום אפריקה ורוסיה הן מדינות אטרקטיביות להשקעה בחוב במטבע מקומי, בין השאר מכיוון שלדבריו המטבעות שלהן צפויים להתחזק מול הדולר בשנה הבאה.

"אחרי שעברו משברים בשנים האחרונות, כולל שינויים פוליטיים, הן נמצאות בשלבים מוקדמים של התאוששות בכלכלה. כמובן, לכל אחת יש את הסיכונים והמאפיינים שלה. הצניחות בשווקים המתפתחים השנה נגרמו על רקע גורמים חיצוניים שהשפעתם תפחת או תיעלם לגמרי בשנה הבאה, כמו למשל פיחות המטבע מול הדולר. כיום הדולר מאוד יקר מול סל מטבעות השווקים המתפתחים וזה כנראה הולך להשתנות בעיקר בגלל שממשל טראמפ יעודד היחלשות של הדולר, האינפלציה תעלה וקצב הצמיחה ייחלש בארה"ב. טראמפ לא יוכל לתמרץ את הכלכלה בגלל שהדמוקרטים שולטים בקונגרס, אז הדולר צפוי להיחלש וזה יתמוך בשווקים המתפתחים".

לדבריו, "מומלץ לא להחזיק בכלל אג"ח במדינות המפותחות בשנה הבאה. תמכרו הכול". גם מטורקיה הוא ממליץ להתרחק, שכן "המשקיעים ימשיכו להפסיד כסף בשוק האג"ח הטורקי גם בשנה הבאה".

כאמור, בענייני הברקזיט כמעט ולא דנו בכנס. סו נופקה, מנהלת השקעות בכירה בשרודרס, העריכה כי ההשפעה על שוק המניות בלונדון בכל תסריט, לא תהיה מהותית: "כשני שלישים מהמניות המובילות בבורסה של לונדון הן של חברות שעיקר הפעילות שלהן בינלאומית, כך שהן כמעט ולא יושפעו מכל תסריט ברקזיט אפשרי. מכפיל הרווח של שוק המניות בלונדון קרוב ל-12 כיום, כך שהמשקיעים מאוד פסימיים וזה כמובן יוצר הזדמנות לטווח הארוך. יש אמנם סיכוי סביר של כ-30% למיתון בבריטניה בשנה הקרובה, אך  מדד הפוטסי 100 יכול לרשום תשואה חיובי יפה גם אם יהיה מיתון מקומי קצר. יש לא מעט דוגמאות לחברות בריטיות שמניותיהן מאוד זולות לעומת המתחרות האמריקאיות", אמרה נופקה.

"יהיו לדעתנו לא מעט מניות בלונדון שיניבו בשנים הבאות תשואה דו-ספרתית. מניות של חברות הבנייה למשל אטרקטיביות כיום, כי הן מגלמות תרחיש מאוד מאוד פסימי. הסיכון העיקרי לשוק המניות הוא פיחות בליש"ט שיכולה ליפול ב-15% מול הדולר בתרחיש קיצון, אבל גם אם זה יקרה, זה ישפיע לטובה על הרווחים של הרבה מאוד חברות מקומיות שמייצאות, כך שאפשר לגדר את זה באמצעות השקעה במניות של יצואניות".

"קורלציה חלשה לסין מול המערב"

תחום שמאוד מעניין משקיעים רבים בארץ ובעולם הוא השקעה בסין, במיוחד לאחר שלאחרונה חלק גדול מהשוק המקומי בסין, כ-4,400 מניות של חברות שנסחרות בבורסות של שנחאי ושנזן (China A List), בשווי מצטבר של כ-7 טריליון דולר, נפתח להשקעה עבור משקיעים מכל העולם.

סטפן קאם, מנהל השקעות בשרודרס המתמחה בשוק הסיני, הרצה במהלך הכנס על ההתפתחויות האחרונות בתחום וציין כי "השוק בסין עדיין לא יעיל ולא משוכלל בהשוואה לשווקים במערב, מה שכמובן יוצר הזדמנויות גדולות למנהלי השקעות מנוסים עם משאבים. בעולם עדיין לא גילו את השוק הסיני ובשנים הקרובות צפויה זרימה מתגברת של כספים לשוק זה. למרות שנה מאתגרת במיוחד, הכספים שזורמים מהעולם להשקעות בבורסות של סין הולכים ומתגברים.

"אחד היתרונות המרכזיים בשוק הסיני זה האפשרות לגוון ולפזר את הנכסים, מכיוון שהקורלציה עם שוקי המניות של אירופה וארה"ב מאוד נמוכה. יש שם גם סקטורים ייחודיים לשוק הסיני, שמניות החברות שלהם נסחרות רק בסין, למשל בתחומי הדיגיטל, הצריכה המקומית וספקי סוללות לתחום הרכבים החשמליים".

סין: "המון הזדמנויות לטווח הארוך"

תחום נוסף שנראה מאוד אטרקטיבי הוא שירותי התיירות. "כיום רק 9% מהאזרחים בסין מחזיקים דרכון, כך שמגמת העלייה בתיירות מסין החוצה נמצאת רק בראשיתה ואפשר למצוא חברות אטרקטיביות שייהנו מהעלייה הדרמטית הצפויה בתיירות הסינית לעולם בשנים הקרובות. גם תחום הבריאות מעניין כי האוכלוסייה מזדקנת גם בסין. מגמה בולטת נוספת היא אוטומיזציה והשקעות הולכות וגדלות בטכנולוגיה ורובוטיקה ויש לא מעט חברות ציבוריות בסין שפועלות בתחום והן נסחרות רק במסגרת רשימת מניות איי, כלומר בשוק הסיני המקומי".

בנוגע לסיכונים הקיימים בשוק הסיני, הוא ציין כי "בטווח הקצר התנודתיות הגבוהה בשווקים גורמת לכך שמשקיעים לא מגלים עניין בשוק הסיני המקומי, מה שיוצר המון הזדמנויות לטווח הארוך. ההאטה הנוכחית בכלכלה כמובן מהווה סיכון. סיכון מרכזי נוסף הוא הממשל התאגידי ולנו יש אחריות למצוא את החברות הנכונות שיש להן ממשל תאגידי הטוב ביותר והן מנוהלות בצורה אחראית".

לגבי ההשפעה של מלחמת הסחר, אמר קאם כי "כמובן שיש השפעת מאקרו, אבל אנחנו מסתכלים על זה מלמטה למעלה, כלומר בודקים את ההשפעה הספציפית על כל חברה שאנחנו שוקלים להשקיע בה. כך שההשפעה תלויה ומשתנה מחברה לחברה. במאקרו יש בעיקר השפעה על ביטחון הצרכנים וביטחון המנהלים בתאגידים". 

הכותב היה אורח שרודרס בכנס החברה בלונדון

"משקיעים בדמוקרטיזציה של המידע"

גראהם קלן (51), מנהל תחום הדיגיטל בשרודרס, אמר בכנס כי "בתור חברה שמטפלת בכספי פנסיה של אנשים, אנחנו צריכים לבצע כל שינוי בזהירות ומתוך אחריות רבה. ברור שאנחנו צריכים להגיב לשינויים ולבדוק איפה אפשר לשפר את הממשק מול הלקוחות, אבל כל שינוי צריך להיעשות תוך בחינה מדוקדקת של כל ההשלכות, כי טעות יכולה להיות מאוד קריטית".

לפני הכנס, גראהם ביקר בישראל במהלך חודש נובמבר ונפגש עם מספר סטארט-אפים מתחום הפינטק, כחלק ממהלך כולל של שרודרס לבחון ולהעמיק את מעורבותה בפיתוח והטמעה של טכנולוגיות חדשות. "אנחנו מנסים להבין את השינויים שעוברים על התעשייה. מפתחים כאן טכנולוגיות מדהימות בכל התחומים וגם בפינטק. מה שאני אוהב בישראל זה שבדרך כלל יש כאן טכנולוגיה בשלה ומוצר מוכן לפעולה, בניגוד לסטארט-אפים בארה"ב", הוא אומר בריאיון ל"גלובס".

באיזה תחומים בעיקר?

"למשל, בתחום של ניתוח מידע לצורך הסקת מסקנות ופעילות. כמובן שבתחום הסייבר ואבטחת המידע. הימים של רכישת מערכות ענק בתחום המחשוב והטכנולוגיה עברו חלפו להם. היום המגמה היא רכישה של מוצרים ומערכות בסכומים קטנים יחסים לצורך מטרה מסוימת ולבנות להם סביבה גמישה, מכיוון שהטכנולוגיה משתנה מהר. כל שנה וחצי בערך צריך לבחון את המערכת ולשנות אותה, לפעמים להתאים אותה לסביבה המשתנה, לכן הפתרון שנכניס למערכת חייב לתקשר עם חלקים אחרים במערכת כמובן וניתן לשדרוג בקלות".

יכול להיות מוצר או שירות שיורכב מפתרונות שפותחו בכמה חברות?

"בהחלט. לפעמים אנחנו פונים לקרנות הון סיכון שהשקיעו בכמה סטארט-אפים והן מפנות אותנו למספר חברות שלהן שיכולות לשתף פעולה בהרכבת פתרון שלם".

מה אתה חושב על טכנולוגיית הבלוקצ'יין? אתם בודקים שימוש בזה?

"כן. כולם בודקים את זה. קשה מאוד לדעת מה יקרה עם זה ולאן זה יתפתח בעשור הקרוב. לגבי האינטרנט היה קל יחסית להעריך לאן זה יתפתח, אבל עם הבלוקצ'יין זה יותר קשה. הטכנולוגיה של בסיסי מידע תשתנה. כנראה שהמהירות שהדברים מתבצעים תגדל עוד יותר. יש מקצועות מסוימים שייעלמו".

מה למשל?

"בתוך מערכת האספקה שלנו, של מנהלי הנכסים, חלק מהמקצועות כנראה ייעלמו, כמו למשל הגורמים שאחראים על שמירה ומעקב על הנכסים. או ניהול בסיסי המידע, שם כנראה יצטרכו פחות מתכנתים ועובדים אחרים בעתיד. יהיה פה שינוי טכנולוגי משמעותי עם התייעלות עצומה. כיום יש בעיה גדולה באמון שנותנים במערכות שמבוססות על בלוקצ'יין. על בעיות האבטחה כנראה יתגברו, אבל צריך ליצור אמון במערכת בין השחקנים המרכזיים".

איזה עוד שינויים אתה צופה בעתיד הקרוב והרחוק?

"הטכנולוגיה משתנה בקצב מהיר מאוד. זאת עובדה שצריך להתמודד איתה. אנחנו משקיעים הרבה בדמוקרטיזציה של המידע, כלומר לתת לעובדים רבים בארגון גישה למידע ואנליטיקה שבעבר לא היו להם. זה תהליך שמשפיע גם על הגישה שלנו ללקוח הקצה, כלומר הוא יכול כיום לגשת להרבה יותר מידע וניתוחים שבעבר לא היה אפשרי ובעתיד יהיה לו עוד יותר מידע במסך המחשב שלו או בסמארטפון, בין השאר בגלל ההתפשטות של השימוש בשירותי ענן".

האם עליית הרובוטים מפחידה?

"לא. רובוט תוכנה יכול לעשות רק מה שמלמדים אותו לעשות. ויש כאלה רובוטים ואלגוריתמים כבר הרבה מאוד שנים. הרובוטים יכולים לעזור לנו בהרבה מאוד תהליכי אוטומציה ולפנות לנו זמן לעשות פעולות יותר חשובות. הם עוזרים מאוד חשובים".