איך חברות הביטוח משקיעות את הנוסטרו? והאם אין ניגוד עניינים מול הכספים המנוהלים בפנסיות?

כמה כספים מנהלות חברות הביטוח בתיקי ההשקעות העצמיים שלהן, מאיפה הכסף, והאם זה נוסטרו אמיתי? • המקרה של הכשרה חברה לביטוח והשקעתה במניות המשביר לצרכן

סניף המשביר/ צילום: איל יצהר
סניף המשביר/ צילום: איל יצהר

ידיעה תמימה על המשביר לצרכן, עוררה אצלי כמה שאלות עקרונית על ניהול הכספים שלנו בידי הגופים המוסדיים. מבלי להיכנס לצרות של המשביר, מסתבר שבהמשך להנפקת מניות פרטית שעשתה החברה לפני ארבע שנים לחברת הכשרת הישוב ביטוח - היא נאלצת כעת להנפיק מניות נוספות להכשרה ולדלל את בעלי מניותיה.

בהסכם המקורי הוגדר שאם מניית המשביר לא תהיה מעל שער מסוים, הכשרה זכאית למניות נוספות. התנאי הזה הופעל, והכשרה קיבלה מניות נוספות.

כן, ככה פתאום, באיזה בוקר חורפי, קמים המשקיעים של המשביר ומסתבר להם שהם מדוללים (והרבה). אז נכון, שמי שקרא את ההסכם לפני ארבע שנים ידע זאת, וגם מי שחפר בדוחות השנתיים יכול היה לאתר את המלכודת הזו, ועדיין זה צורם - כמה כבר קוראים דוחות כספיים לעומק?

אבל, המשביר היא לא הנושא. הפעם העניין הוא במשקיעה - הכשרה חברה לביטוח. למרות המניות הנוספות שקיבלה, הכשרה מופסדת "על הנייר" כמחצית מהשקעתה. הכשרה רכשה לפני ארבע שנים מניות של המשביר, אבל באיזה כובע היא רכשה את המניות? ובכן הכשרה היא חברת ביטוח, ורוב חברות הביטוח, יותר משהן עוסקות בביטוח הן עוסקות בהשקעות. הן מנהלות את הכספים שלנו - הגורילות שבהן מנהלות לנו את הכספים לטווח קצר, דרך קרנות נאמנות וקרנות סל; ואת הכספים לטווח ארוך דרך פנסיה, ביטוחי מנהלים, קופות גמל, קרנות השתלמות ופוליסות חיסכון. הקטנות שבהן מסתפקות בניהול פנסיה או פוליסות חיסכון.

הכשרה היא מהקטנות, היא מנהלת כ-15 מיליארד שקל, כאשר 5.2 מיליארד שקל הם כספים בנוסטרו (תיק השקעות עצמי) והיתר - קרוב ל-10 מיליארד שקל, כספי הלקוחות בחסכונות לטווח בינוני וארוך (מידע מהדוחות השנתיים ל-2017).

מסתבר שההשקעה במשביר נעשתה בשני כובעים - גם כמנהלי כספים של אחרים (השקעה עבור המשקיעים בחיסכון לטווח בינוני וארוך שבהכשרה) וגם השקעה בנוסטרו. האם ניתן להשקיע בשני כובעים? כן. האם זה תקין שגוף מסוים שמנהל כספים יקנה ניירות ערך גם לעצמו? האם אין כאן פתח לניגוד אינטרסים? תשובה בהמשך.

הכספים שמנהלת הכשרה ביטוח
 הכספים שמנהלת הכשרה ביטוח

נוסטרו: ההשקעות של הבית

נוסטרו הוא תיק ההשקעות העצמי של הבית. כלומר, הכספים שבמקרה הזה הכשרה ביטוח משקיעה בשביל עצמה - הרווחים מתיק זה הם הרווחים שלה, וההפסדים בהתאמה הם ההפסדים שלה. זאת להבדיל מהרווחים וההפסדים בכספים המנוהלים בפנסיה ובפוליסות - שם מדובר בכספי החוסכים, וההפסדים והרווחים של החוסכים.

אז ראשית - 5 מיליארד שקל של כספי נוסטרו זה המון כסף, גם אבסולוטית וגם יחסית לגודלה של הכשרה בתחום, יחסית להון שלה ויחסית לכל פרמטר חשבונאי וביטוחי. לא התאפקתי והצצתי גם לגדולות - הראל הענקית מנהלת נוסטרו של 30 מיליארד שקל וגם מגדל - הסכום הזה הוא פי 5-6 מההון העצמי שלהן, ולכן כל פיפס של אחוז בתשואה על הנוסטרו מתורגמת לכמה אחוזים בתשואה על ההון העצמי - בקיצור, עוד חיזוק לכך, שחברת ביטוח היא חברת השקעות שהתוצאות שלה קשורות בקשר ישיר ואף ממונפות על המצב בשווקים הפיננסים.

אז כאמור בהכשרה מדובר בסכום גדול, אבסולוטית ויחסית. שנית - זה אמנם נוסטרו, אבל בעירבון מוגבל.

הכשרה ביטוח מבטחת לקוחות בשני סוגי ביטוחים עיקריים - ביטוח חיים וביטוח כללי/אלמנטרי. כשאתם עושים ביטוח חיים אתם משלמים מדי חודש סכום עבור הביטוח בידיעה שהסכום הזה עשוי (חלקית או באופן מלא) לחזור ליורשים שלכם. כאשר אתם משלמים ביטוח רכב, אתם מצפים שאם וכאשר תצטרכו את חברת הביטוח היא תעמוד לצדכם ותשלם את סכום הנזק.

בפועל, חברת הביטוח מקבלת הזרמה חודשית גדולה של כספים מהמבוטחים שלה, ומול התשלומים האלו יש לה מחויבות. היא צריכה לשמור על הכספים כך שהם יספיקו להתחייבות שקיימת מול הלקוחות. השמירה על הכספים היא בעצם השקעה שלהם בשוק ההון ובשווקים בכלל (גם ישירות בנדל"ן) - ככל שהכספים האלו מניבים יותר, כך הרווח של חברת הביטוח גדול יותר, והיא בעצם הצליחה לייצר תשואה גבוהה מהמחויבות שלה. עם זאת, הכספים האלו מנוהלים לרוב בזהירות - אי אפשר לשחק ולהמר בכספים האלה, כי מתישהו צפוי שתהיה להם דרישה מצד הלקוחות. ולכן, רוב הכסף מושקע באיגרות חוב ממשלתיות.

ועדיין - גם 10% מכספי הנוסטרו שמושקעים במניות הם כסף גדול.

פירצה, למרות "החומה הסינית"

ובחזרה לשאלה - האם זה תקין שגוף מסוים שמנהל כספים יקנה ניירות ערך גם לעצמו, האם אין כאן פתח לניגוד אינטרסים? אז פתח לניגוד אינטרסים קיים, למרות שיש ועדות השקעה עצמאיות, למרות שלכאורה יש חומות סיניות בין הגופים המנהלים בתוך הבית (חברת הביטוח או בית ההשקעות) ולמרות שיש גם כללים לגבי השקעות "משותפות" - השקעות של נוסטרו לצד השקעות של כספי החוסכים.

עם זאת, האם יש פתרון? - חברת הביטוח חייבת להשקיע את כספי הנוסטרו כדי לייצר תשואה. היא רוצה להשקיע גם במניות (זה הרי נותן את "הפלפל" של התשואה), לרבות מניות שמוחזקות על ידי החסכונות של הלקוחות. מלכוד - וזה עוד לא הכל. מה קורה כאשר הנוסטרו והכספים בחסכונות הפנסיוניים נפגשים כדי להשקיע בנדל"ן בארה"ב ואירופה?

אז אולי הרגולטור צריך להפריד את שני סוגי ההשקעות האלו באופן הרמטי? רק שבינתיים נראה לנו שברקת, הממונה החדש על שוק ההון והביטוח, הציב את יציבות חברות הביטוח בראש סדר העדיפויות. אבל חשוב לזכור שמול היציבות, עומדת רווחת הצרכן. ככל שחברות הביטוח פחות יציבות, יותר תחרותיות, אזי הצרכן מרוויח יותר - התחרות מורידה לו את העלויות. 

הכותב הוא מרצה לחשבונאות, ניתוח דוחות כספיים והערכות שווי, ויועץ בתחומים אלה. בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו.