כל המדדים בארה"ב נכנסו לתיקון: ירידה של 10% מהשיא האחרון

הירידות בסוף השבוע האחרון צירפו את הדאו ג'ונס אל ה-S&P 500 והנאסד"ק, ושלושת המדדים נמצאים שלושתם ביחד בטריטוריה של תיקון - לראשונה מאז מארס 2016

בניין הבורסה לניירות ערך בניו-יורק / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
בניין הבורסה לניירות ערך בניו-יורק / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

מדד דאו ג'ונס ירד שלשום אל טריטוריית ה"תיקון", לאחר שנתונים כלכליים מאכזבים מסין וממרחב האירו הציתו נסיגה של משקיעים ופעילים, שחששו להיכנס לסוף השבוע עם הימורים גדולים.

הדאו סיים את יום המסחר בירידה של קרוב ל-500 נקודות, או 2%, וכך, לראשונה מאז מארס 2016, ירדו כל שלושת מדדי המניות העיקריים בארה"ב אל טריטוריית התיקון, שמוגדרת כירידה של 10% לפחות מהשיא האחרון שלהם.

ירידה חדה בסופי שבוע הפכה לדפוס התנהגות קבוע כמעט של שוק המניות בתקופה האחרונה, שמאופיינת בתנודתיות מוגברת. הירידה של הדאו ב-2% שלשום היא השלישית בגודלה החודש. גם שתי הירידות החדות הקודמות נרשמו בימי שישי.

משקיעים וסוחרים אומרים שהם חשים לא בנוח להיכנס לסוף שבוע עם הימורים גדולים על מניות בזמני תנודתיות כאלו, בייחוד בגלל התפתחויות גיאופוליטיות שמתרחשות כאשר השווקים סגורים, כולל התרחשויות בממשל האמריקאי, והתבטאויות של הנשיא הלא צפוי, דונלד טראמפ.

מדד דאו ג'ונס ירד ב-496.87 נקודות או ב-2%, ל-24,100.54. ה-500 S&P ירד ב-50.59 נקודות או ב-1.9%, ל-2,599.95 נקודות. מדד נאסד"ק המשולב ירד ב-159.67 נקודות או ב-2.3% ל-6,910.66 נקודות. ה-500 S&P איבד 11% מהשיא האחרון שלו בספטמבר, ואילו הנאסד"ק איבד כבר כמעט 15% מהשיא שלו באוגוסט.

דצמבר הקשה שלושת המדדים המובילים
 דצמבר הקשה שלושת המדדים המובילים

הירידות שלשום, שהיו בהובלת מניות טכנולוגיה וחברות נוספות שקשורות לסין ולכלכלה העולמית, אותתו שהזעזועים בשוק העולמי, שנמשכים כבר כמה שבועות, לא הסתיימו, למרות אתנחתה קלה בתחילת השבוע שעבר. "היה קשה להתחמק מהנזק בשווקים בשבועות האחרונים", אמר מנהל ההשקעות הראשי של חברת Lockwood Advisors מקבוצת בנק Mellon BNY.

דצמבר הנוכחי הוא חריג

מניות נוטות לעלות בחודשי דצמבר, אבל דצמבר הנוכחי התברר כחריג. שלושת מדדים העיקריים בארה"ב איבדו 5.5% או יותר מתחילת החודש, וזהו דצמבר הגרוע ביותר שלהם מאז 1980, לפי נתוני חברת דאו ג'ונס מרקט.

בהשוואה מגזרית, מניות מגננה כמו נדל"ן מניב וחברות חשמל ומים (utilities), רשמו ירידות קלות יותר, בזכות התשלומים הקבועים שהן מציעות. עם זאת, כל 11 מגזרי מדד 500 S&P ירדו שלשום.

מניות הבריאות היו בין הגרועות ביותר. ג'ונסון אנד ג'ונסון צנחה ב-10% ל-133 דולר, אחרי שרויטרס דיוחה שהחברה ידעה במשך שנים שחלב התינוקות שלה מכיל לעיתים אסבסט. הצניחה הזו גילחה כ-100 נקודות בעצמה ממדד דאו, והורידה את מגזר המניות הרפואיות ב-500 S&P ב-3.4%.

מניות האנרגיה במדד S&P ירדו שלשום ב-2.4%, כאשר מחירי הנפט חזרו לרדת. הנפט הגולמי האמריקאי ירד ב-22.6% ל-51.20 דולר לחבית.

ההאטה הכלכלית בסין בחודש שעבר הייתה עמוקה מהצפוי. נתונים שפורסמו בבייג'ין הראו על ירידה בתפוקה התעשייתית בנובמבר, על רקע חולשה במגזרי הרכב והנדל"ן, עם הגידול החודשי הנמוך ביותר במכירות לצרכן ב-15 השנים האחרונות.

"במשך זמן מה, כלכלת סין הייתה הגורם שהחזיק את הכלכלה העולמית בתנופה", אמר הכלכלן הראשי בחברת Daniel Stewart & Co.

דובר של לשכת הסטטיסטיקה הסינית מסר שהצמיחה הכלכלית תעמוד בכל זאת ביעד השנתי הרשמי ל-2018.

מדד הנג סנג בהונג קונג איבד שלשום 1.6%, ומדד ניקיי בטוקיו ירד ב-2%. הירידות נמשכו באירופה, שבה איבד מדד סטוקס 600 0.6%. גם בצרפת פורסם שהפעילות העסקית (סקר מנהלי הרכש בחברות) נסוגה במפתיע לראשונה בשנתיים וחצי. בגרמניה ירד מדד מנהלי הרכש לשפל של ארבע שנים.

ביום חמישי שעבר הפחית הבנק המרכזי האירופי את תחזיות הצמיחה שלו למדינות מרחב האירו, והדגיש בכך את האי-ודאות שנובעת ממחלוקות הסחר עם ארה"ב והתנודתיות בשוקי ההון.