הוט | בלעדי

דרהי מצא שותף אסטרטגי? פרטנר במגעים להשקעה נרחבת בהוט

פרטנר עשויה לספק להוט חבל הצלה כלכלי שיאפשר לה להשקיע בסיבים אופטיים - כך נודע ל"גלובס" • המגעים בין החברות מתנהלים על רקע המדיניות של ענקית התקשורת הצרפתית אלטיס, בעלת השליטה בהוט, לצרף משקיעים אסטרטגיים לחברות שבבעלותה

פטריק דרהי / צילום: רויטרס
פטריק דרהי / צילום: רויטרס

חברת פרטנר במגעים ראשוניים עם חברת הוט להשקעה בהוט טלקום. מדובר בשיחות ראשוניות בלבד, על רקע התוכנית של בעלת השליטה בהוט, חברת אלטיס בבעלות פטריק דרהי, להכניס שותפים לפעילויות הטלקום שלה בצרפת, פורטוגל וישראל.

כפי שנחשף ב"גלובס", הוט החלה לחפש שותף אסטרטגי לפעילות הקווית בדומה למה שעשתה אלטיס בצרפת, שם הכניסה שותף לפעילות הסיבים האופטיים של חברת SFR שבבעלותה. כך מקווים בהוט לקדם פריסה של רשת סיבים אופטיים ולהישאר שחקנית מרכזית בשוק התשתיות.

עוד נודע ל"גלובס" כי בתחילת השנה כבר התנהלו מגעים בין קבוצת סבן, בעלת השליטה בפרטנר, לבין אלטיס, על רכישת הוט. ככל הידוע, הפערים במחירים היו גדולים מאוד והמגעים הסתיימו ללא הסכמות. יחד עם זאת, הוט מובייל שותפה ברשת הסלולר של פרטנר, במסגרת הסכם איחוד רשתות שקיים בין החברות, כך שבסיס של שיתוף פעולה כבר קיים ביניהן.

בזמן שהוט מתקשה בשידרוג הרשת שלה, פרטנר נמצאת בעיצומה של השקעה רחבה בפריסת סיבים אופטיים בשורה של שכונות בערים ברחבי הארץ. האסטרטגיה של פרטנר היא לא להמשיך ולרכוש שירותים מבזק במסגרת השוק הסיטונאי אלא להציע תשתית משלה. בנוסף, לבזק יש רשת של סיבים שכבר פרוסה ב-60% מהמדינה, אך היא טרם הדליקה אותה. כך פרטנר יכולה להציע מוצר מתקדם שייחודי לה על פני בזק - אינטרנט בקצב של עד 1 ג'יגה ביט לשנייה ללקוח.

דרהי לא מתכוון לעצור בפרטנר

מנגד, הוט נמצאת במצב מאוד רגיש בשוק התקשורת. מעבר לקשיים של אלטיס שפועלת לשפר את מבנה החוב המעיק שלה, הוט נזקקת להשקעה גדולה מאוד כדי לקדם פריסת סיבים אופטיים. בתנאי התחרות והשחיקה ברווחיות בשוק הישראלי, הוט חייבת למצוא פתרון להשקעה בסיבים אופטיים. ספק גדול אם החברה תהיה מסוגלת לעמוד בכך בכוחות עצמה.

באין יכולת לעזרה מחברת האם, וקשיים מול המערכת הבנקאית לגייס הון, הכנסת שותף, באמצעות מיזוגים או מכירה של חלק מהפעילות - כל אלו הופכים לתרחישים סבירים והגיוניים.

הצפי הוא שאלטיס תנסה לעניין גורמים נוספים בהשקעה בהוט טלקום. האפשרות התאורטית שגורמים בינלאומיים ייכנסו להשקעה בהוט טלקום נראית פחות ריאלית בשלב הזה.

רשות ההגבלים עשויה להערים קשיים

עסקה בין פרטנר להוט, במידה שתתרחש, תחייב את אישור רשות ההגבלים העסקיים. היות שפרטנר פועלת בתחום הסיבים האופטיים, הרי שבפועל מדובר בהוצאת מתחרה מהשוק, ולכן יש לרשות לכאורה סיבה להתנגד למהלך כזה. מנגד, התועלות שעשויות לצמוח לטובת כלל השוק על ידי חיזוק מתחרה קיים, שללא חיבור למפעיל עשוי שלא לבצע השקעה בכלל, פועלת דווקא בעד אישור למהלך כזה.

פרטנר והוט סירבו להתייחס לידיעה.