הרשויות במלזיה הגישו תביעה פלילית נגד גולדמן זאקס

זאת בחשד לפרסום הצהרות כוזבות במסמכי ההנפקה למכירת אג"ח בינלאומיות של קרן ההשקעות הממשלתית 1Malaysia Development Bhd ב-2012 ו-2013

גולדמן / צילום: רויטרס
גולדמן / צילום: רויטרס

הרשויות במלזיה הגישו היום (ב') תביעה פלילית נגד גולדמן זאקס גרופ ונגד שותף לשעבר של הבנק, בגין מעורבותם בשערורייה הפיננסית שבמרכזה ניצבת 1MDB, כך על-פי הודעת התובע הכללי.

גולדמן זאקס  אינטרנשיונל ושתי חברות-בת אסיאניות של הבנק מואשמים בהשמטת מידע ובפרסום הצהרות כוזבות בקשר להנפקת אג"ח בינלאומיות של קרן ההשקעות הממשלתית 1Malaysia Development Bhd, או בשמה המקוצר 1MDB, בשנים 2012 ו-2013.

"אנו מאמינים שאישומים אלה מוטעים. נגן על עצמנו בתוקף, ואנו שמחים על ההזדמנות להציג את טיעונינו. החברה ממשיכה לשתף פעולה עם הרשויות שחוקרות סוגיות אלה", נאמר בתגובה מגולדמן זאקס.

התובע הכללי של מלזיה הגיש מתוקף חוקי ניירות ערך גם תביעה נגד טים לייסנר, לשעבר שותף בגולדמן זאקס. לייסנר הודה בסעיפי האישום הפליליים שפרסם משרד המשפטים בנובמבר, כולל מעילה בכספי 1MDB ושיחוד פקידים במלזיה ובאבו דאבי. גזר דינו יוקרא בתחילת השנה הבאה.

עד למועד פרסום הכתבה לא היה לייסנר זמין לתגובה.

גולדמן זאקס היה החתם בהנפקת אג"ח בהיקף 6.5 מיליארד דולר עבור 1MDB בשנים 2012 ו-2013, כאשר 2.7 מיליארד דולר מסכום זה נגנבו לכאורה. הבנק גרף רווחים בסך 600 מיליון דולר במסגרת ההנפקה. קרן 1MDB ניצבת כעת במרכזן של חקירות שנערכות ברחבי העולם, שאותן מוביל משרד המשפטים של ארה"ב, ובהן משתתפות גם הרשויות במלזיה, סינגפור, שווייץ ולוקסמבורג.

מלזיה רואה את הטענות בסעיפי האישום כהפרות חמורות של חוקי ניירות הערך שלה, ובמטרה לשקף חומרה זו, יבקשו התובעים להטיל קנסות פליליים ביותר מ-2.7 מיליארד דולר שנגנבו מתקבולי ההנפקה וה-600 מיליון דולר שקיבל גולדמן זאקס בעמלות. כמו כן יבקשו התובעים עונשי מאסר נגד כל אחד מהנאשמים, כאשר עונש המאסר המרבי הוא 10 שנים, נאמר בהודעת התובע הכללי.

התובע הכללי הגיש כתבי אישום גם נגד ג'הו לואו, שנחשב למוח מאחורי פרשת המרמה ב-1MDB, ונגד ג'סמין לו, לשעבר יועצת משפטית של 1MDB. שניהם כבר הואשמו שלא בנוכחותם בידי הרשויות המלזיות בהלבנת כספים ובעבירות אחרות. משרד המשפטים האשים את לואו בהלבנת כספים ובעבירות אחרות. מקום הימצאם של לואו ולו אינו ברור, אך הרשויות במלזיה מאמינות שלאו מתגורר בסין.

רוג'ר נג, אזרח מלזיה שעבד גם כן כמנהל בגולדמן, נמצא במעצר בקואלה לומפור, וכתב האישום נגדו יוגש במועד מאוחר יותר השבוע.

המאמצים ליצור קשר עם נג, שנאבק נגד הליך הסגרתו לארה"ב, לא הוכתרו בהצלחה.