תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

"ב"ש מתאימה עצמה למשקיעים ולמשפרי דיור, יש פריחה בעיר"

הקמת עיר הבה"דים, ההכרזה כבירת הסייבר והסכמי גג להקמת 18 אלף יח"ד, הופכים את באר שבע לאחת הערים המתפתחות בישראל • בעיר מנצלים כעת את עתודות הקרקע לבניית שכונות חדשות וקליטת התושבים

שכונת פארק הנחל בב"ש. מעין עיר בתוך עיר/צילום: olin
שכונת פארק הנחל בב"ש. מעין עיר בתוך עיר/צילום: olin

הכתבה בשיתוף באר שבע טאצ'

על חזונו של "הזקן", בן גוריון, ליישוב הנגב, כבר נאמר מספיק. גם על השינוי הגדול שעוברת באר שבע בשנים האחרונות דובר לא פעם - והפוטנציאל העצום של העיר מוזכר רבות. אך אם נעזוב את הדיבורים בצד וננסה להתמקד במה שקורה בשטח, בפועל, נגלה הפתעה גדולה: מתברר שבאר שבע גדלה בקצב מרשים, פורחת ומתרחבת ממש מדי יום, בדרך להפוך באופן רשמי לאחת הערים הגדולות בישראל, התחזית מדברת על יותר מ־300 אלף תושבים בשנת 2030.

באר שבע נהנית כבר כמה שנים מתנופה, וזאת הודות לכמה גורמים: הקמת עיר הבה"דים ומעבר של יחידות נוספות לדרום (עוד נרחיב על כך), הכרזת הממשלה על העיר כבירת הסייבר של ישראל - והכתרתה בעקבות כך, על ידי מומחים בינלאומיים, כאחת מערי ההייטק המבטיחות בעולם. לאחרונה אף הקימה חברת הענק IBM מעבדת סייבר חדשה בעיר, ואוניברסיטת בן גוריון הודיעה על הקמת CyberSpark - ארגון שיעודד את קידומו של פארק הסייבר שפועל בבאר שבע.

זאת ועוד, לא במפתיע ניצבו שתיים משכונות העיר, רמות ונווה זאב, ברשימת עשר השכונות המבוקשות בארץ ב־2017. ואם זה לא מספיק, עוד קודם לכן, בשנת 2015, נפל דבר בעיר: עיריית באר שבע חתמה מול משרד האוצר על הסכם גג חדש, שאפתני במיוחד, אשר מורה על הקמת 18 אלף יחידות דיור חדשות. זמן לא רב לאחר מכן נחתם הסכם נוסף, מול משרד התחבורה, על הקמת רכבת קלה בבאר שבע. שני אלו לבדם מצביעים על מהפך, ואמורים לחולל שינוי בלתי רגיל בעיר - שיתווסף כבר לזה המתחולל בה בעשור האחרון.

כעת יאמרו רבים, במידה רבה של צדק, שתכנונים "על הנייר" לא שווים כלום בלי עובדות בשטח. ובכן, גם כאן באר שבע מעניקה שיעור בעשייה. מתברר שממש מתחת לאף של רבים מאיתנו - במרחק שעה ורבע נסיעה מהמרכז הסואן - העיר צומחת והופכת למטרופולין.

פרויקט באר שבע טאצ'. תכנון עדכני ומעוצב/צילום: olin
 פרויקט באר שבע טאצ'. תכנון עדכני ומעוצב/צילום: olin

השטח כבר רוחש, המתעניינים כבר בדרך

"בירת הנגב זו לא סתם עוד אמירה", קובע שייקה נפחא, בעלי חברת סלעית נדל"ן אשר בונה, בין היתר, בשכונת פארק הנחל החדשה בבאר שבע - בה צפויים להשתכן כ־4,500 בתי אב בעוד כשלוש שנים. "לעיר יש שטח מספיק ואיתנוּת פיננסית להכיל עשרות אלפי יחידות דיור חדשות - ולכן גם נחתם אותו הסכם גג גדול. אם נוסיף לכך את המעבר של חיל המודיעין ושל חיל הקשר והתקשוב לדרום, אז ברור שלא מעט יחידות דיור צריכות לקום בעיר בזמן קצר יחסית - ויש כאן את היכולת לעשות זאת".

אם כן, נראה כי המספרים שציינו קודם אינם דמיוניים - ואפשר בהחלט לראות זאת בשטח. כמה וכמה שכונות חדשות כבר החלו לצוץ "בין החולות" סביב העיר, בשטחים מישוריים רחבי ידיים שבהם קל יחסית, להקים מתחמי בנייה עצומים כמעט מאפס.

"היעדים של הסכם הגג ריאליים, והרבה יותר מזה", הוא אומר. "בבאר שבע יש עתודות קרקע רבות, שלא כמו בערי מרכז הארץ. בשטחים הללו לא צריך לחשוב, למשל, איך בונים יציאות מכבישים מהירים כמו נתיבי איילון או כביש 4 כדי ליצור גישה לשכונה החדשה. כאן פשוט לוקחים חלקת קרקע ו'מלבישים' עליה שכונה שאפשר לתכנן בה כניסות ויציאות בקלות, בגלל השטח המישורי הגדול. במצב כזה קל הרבה יותר ליישם את התוכניות בפועל, לבנות ולאכלס. התב"ע של שכונת פארק הנחל, לדוגמה, אושרה ב־2016 וכבר ב־2018 עלו טרקטורים ראשונים על הקרקע".

את התחושה הזו, של שטח רוחש ומשתנה בקצב מהיר, הרבה מאוד אנשים כבר מזהים, כך מתברר. לדברי נפחא לא מדובר רק בתושבים המתגוררים בסמוך לעיר, ולא רק באנשי הקבע אשר מעבירים את מקום מגוריהם אליה בעקבות העתקת בסיסים רבים אל הדרום. גם תושבי ערים רחוקות יותר, בחגורה הדרומית סביב תל אביב, מתחילים לפזול אל בירת הנגב.

"משקיעים תמיד התעניינו בבאר שבע, אך לרוב הם חיפשו דירות ליד האוניברסיטה, כדי להשכיר אותן לסטודנטים", הוא מספר. "לאחרונה אנחנו חווים התעניינות גדולה גם מתושבים שמתגוררים בין ראשון לציון לגדרה - אנשים שמחפשים איכות חיים ודירות גדולות במחירים סבירים. היום, בגלל השכונות החדשות ובגלל הנגישוּת שמציעים כביש שש והרכבת, הפוטנציאל של באר שבע מתחיל להתממש. הרבה משפרי דיור עוברים מהמעגל השני של תל אביב אל באר שבע. הרי היום נסיעה מבאר שבע לתל אביב ברכבת או ברכב - אורכת שעה ורבע".

באר שבע טאצ' - דירות בסטנדרט גבוה ועיצוב ייחודי. לפרטים הקליקו כאן>>

שכונה בתוך פארק

כדי לבחון בפועל את קצב התפתחותה של עיר מסוימת, צריך לסייר באתרי הבנייה שלה. מי שיעשה זאת בבאר שבע של היום יגלה, כאמור, לא מעט פרויקטים חדשים שיוצאים אל הפועל, וביניהם גם שכונות חדשות שקורמות עור וגידים. אחת השכונות הללו היא שכונת פארק הנחל, שנחשבת לייחודית בעיקר בשל אופייה הסביבתי המיוחד.

השכונה למעשה תוקם אל תוך פארק גדול, פארק נחל באר שבע שכבר נמצא בהליכי פיתוח מואצים, וששטחו 5,300 דונמים. בתוך הפארק שני אלמנטים מרכזיים וראויים לציון: האחד - שכונת פארק הנחל המדוברת, שכאמור, תשתרע על פני 1,300 דונמים ותכלול כ־4,500 בתי אב; השני - אגם מלאכותי, הגדול ביותר בישראל, ששטחו 90 דונמים. כבר היום יש בו מים, אגב.

האגם המלאכותי בפארק הנחל, ב"ש. הגדול בישראל/צילום: olin
 האגם המלאכותי בפארק הנחל, ב"ש. הגדול בישראל/צילום: olin

"חצי מהפארק כבר קיים בשטח, ועליו בונים את השכונה", מספר נפחא, שהחברה שבבעלותו מקימה פרויקט גדול בשכונה, "באר שבע טאצ'". "בסופו של תהליך יהנה כל בית אב מדונם וחצי אדמה מול הבית, ובשכונה עצמה יהיו כל הפסיליטיז - מבני חינוך מגנים עד בתי ספר על יסודיים, שטחים מסחריים, מלונאות, תחנות טיפת חלב. כל מה שצריך מאל"ף ועד תי"ו.

"מי שהגה את הרעיון להקמת השכונה הוא ראש העיר, רוביק דנילוביץ'. מתעניינים רבים שבחנו את האפשרות לעבור לעיר חיפשו שכונה שתהיה מנותקת מהעיר עצמה, מעין עיר בתוך עיר - כדי להקל על המעבר, שיכול להיות קשה לאנשים רבים. מי שיגור בשכונה הזו לא צריך להיכנס לבאר שבע עצמה. אגב, זה מהלך שגם מעודד הגירה חיובית לעיר, וראינו את זה קורה בשכונת הפארק בחדרה, למשל".

שכונת פארק הנחל אכן נמצאת מחוץ לעיר עצמה, בדרום־מזרחה ובסמוך למתחם איקאה החדש שנפתח זה מכבר. עובדה מפתיעה מאוד נוגעת ללוחות הזמנים של בניית השכונה - על פי התכנון בעוד שלוש שנים מהיום יאוכלסו 70% מיחידות הדיור בה; המוסדות הציבוריים, כחלק מההסכם מול היזמים, אמורים להיות מוכנים עם כניסתם של הדיירים לשכונה, כך שהתושבים יקבלו שכונה מוכנה למגורים כבר במועד האכלוס.

הסטנדרט הגבוה והתכנון הקפדני מתבטאים היטב גם מבחינת הפרויקטים הפרטניים שיתבצעו בשכונה, דוגמת פרויקט "באר שבע טאצ'", שאותו הזכרנו קודם לכן. "מדובר במגה פרויקט, 800 יחידות דיור, שלצורך הקמתו חברו יחד שלוש חברות - סלעית נדל"ן, קבוצת שובל וקבוצת טובולסקי", אומר נפחא. "אנחנו בונים במפרט שלא נופל מתל אביב. כך לדוגמה, המעצב מושיק גלאמין מעצב את השטחים הציבוריים, ובכל בניין חייב להיות חדר לרווחת הדיירים, כסטנדרט. לרשות כל בית אב יעמדו מחסן ושתי חניות, תת-קרקעיות ברובן, וההתחייבות היא ללוחות זמנים ברורים וקשיחים, כמו בשכונה כולה".

אם כן, נדמה כי באר שבע מוכנה: מוכנה לקליטת עוד ועוד תושבים המגיעים מבחוץ, מוכנה להתרחבות משמעותית בשנים הקרובות, ומעל לכול - מוכנה להפוך לאחת הערים המובילות בישראל, ובעתיד הנראה לעין.

"בשנים הבאות הבנייה תהיה בעיקר בפריפריה, ובעיקר בשכונות חדשות כדוגמת שכונת פארק הנחל", מסכם נפחא. "משקיעים ממשיכים לקנות דירות בבאר שבע, ולא רק סביב האוניברסיטה. הם מאמינים בעיר הזאת, שנהנית מהגירה חיובית גם מאזורים רחוקים יחסית. כל שוק הנדל"ן נמצא כרגע בהאטה מסוימת, אבל באר שבע מתאימה עצמה גם למשקיעים וגם למשפרי דיור. יש פריחה בעיר: היא מציעה שטחים רבים ונגישות, ויש לה פוטנציאל גדול להמשיך ולהתרחב - עד שתעמוד לצד הערים הגדולות באמת".

באר שבע טאצ' - איכות חיים בשכונת פארק הנחל. לפרטים הקליקו כאן>>