החולשה בשוק הקונצרני: רוטשטיין דחתה הנפקת אג"ח, מנרב גייסה בריבית של 5%

חברת הנדל"ן רוטשטיין, שנמצאת בשליטת יצחק מירילשוילי, דחתה גיוס אג"ח בהיקף של 40-60 מיליון שקל, בעקבות איתותים מהגופים המוסדיים בנוגע לריבית שתוכל לקבל בהנפקה

מייסד ויו"ר מנרב אברהם קוזניצקי / צילום: רפי קוץ
מייסד ויו"ר מנרב אברהם קוזניצקי / צילום: רפי קוץ

החולשה בשוק איגרות החוב הקונצרניות, שהתגברה בשבועות האחרונים, מקשה על החברות להשלים גיוסי חוב שניתן היה להוציא בקלות יחסית עד לפני כמה חודשים. הנפגעות הראשונות מהמצב הן בדרך-כלל חברות קטנות יחסית, בדירוגים נמוכים או שאינן מדורגות כלל.

דוגמה לשינוי במצב השוק, שעד לפני כמה חודשים התאפיין בביקושים גבוהים כמעט בכל גיוס אג"ח שבוצע בו, סיפקה לנו בימים האחרונים חברת הנדל"ן רוטשטיין . החברה, שנמצאת בשליטת יצחק מירילשוילי, החליטה לדחות גיוס אג"ח בהיקף מוערך של כמה עשרות מיליוני שקלים (40-60 מיליון שקל) שקידמה. זאת, לאור איתותים בנוגע לריבית שתוכל לקבל בהנפקה מהגופים המוסדיים שהיו מוכנים לקחת בה חלק.

ככל הידוע, בשלב הנוכחי רוטשטיין לא ויתרה על המהלך ותנסה להוציא אותו לפועל בתקופה הקרובה, מתוך תקווה שתנאי השוק ישתנו לחיוב ויאפשרו ביצוע הגיוס בריביות שיהיו כדאיות עבורה. זאת, משום שנרשמה התעניינות באג"ח שלה, אף שהן אינן מדורגות על ידי חברות הדירוג. 

לרוטשטיין, העוסקת בבנייה ומחזיקה בנכסים מניבים, שלוש סדרות אג"ח בהיקף של כ-200 מיליון שקל, הנסחרות בטווח תשואות של 4.5%-5.5%. מנייתה נחלשה מתחילת השנה בכ-13% ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-170 מיליון שקל.

פדיונות משמעותיים בקרנות נאמנות

על פי ההערכות, מתחילת השבוע נמשכים פדיונות משמעותיים בקרנות הנאמנות, והוא מסתמן כשבוע מאתגר במיוחד עבור החברות המנפיקות אג"ח. לא מן הנמנע כי פעילות גיוסי החוב הקונצרניים תחזור להיות רלוונטית רק בתחילת 2019, לדברי פעילים בשוק החיתום, בשל העובדה כי "אף אחד לא אוהב לגייס בשבוע האחרון של דצמבר".

חברת הנדל"ן מנרב עדכנה הבוקר כי הצליחה להשלים את השלב המוסדי בגיוס אג"ח שקידמה באמצעות הרחבת סדרה (ב'), אשר בו הבטיחה סכום של פחות מ-40 מיליון שקל בריבית של כ-5%. זאת, בהמשך למגמה שלילית משמעתית שרשמה הסדרה המדוברת לפני ההנפקה.

הירידות שהציגה אג"ח ב' של מנרב  בתוך שבוע וחצי הצטברו לכ-7%, והובילו אותה להיסחר בתשואה נוכחית של כ-5%. לקראת ההנפקה קיבלה מנרב דירוג A2 יציב ו-A ממידרוג ו-S&P מעלות.

למנרב שלוש סדרות אג"ח בהיקף של כ-485 מיליון שקל (לפני הגיוס הנוכחי), הנסחרות בטווח תשואות של 3%-6%. מניית החברה נחלשה בכ-6% מתחילת השנה ומשקפת למנרב שווי של כ-380 מיליון שקל.

מנרב, הנמצאת בשליטת היו"ר אברהם קוזניצקי, עוסקת ביזום וביצוע פרויקטים בתחום הבניה והקבלנות, מחזיקה בנדל"ן מניב ופועלת באמצעות החברה הבת מנרב פרויקטים בייזום בנייה למגורים והקמה ותפעול מכוני טיהור שפכים.

פעילים בשוק אמרו היום כי "גל הירידות בשוק הקונצרני הפך את גיוסי האג"ח לקשים יותר, ולכן כדי להשלים הנפקות אג"ח נדרשות המנפיקות לבצע התאמות מחיר, בהתאם לתנאי השוק הנוכחיים. במצב הזה, לחברות הקטנות ובעלות הדירוגים הנמוכים, או כאלה שאינן מדורגות, כבר קשה יותר לגייס והן נדרשות להעלות בצורה משמעותית את הריבית כדי להנפיק".

ביג גייסה 250 מיליון שקל

חרף הסנטימנט השלילי, הצליחו בשבוע שעבר כמה חברות השלים גיוסי חוב, בהן חברת הנדל"ן המניב ביג, שגייסה כ-250 מיליון שקל בריבית של כ-3.5%; הכשרה ביטוח, שגייסה כ-130 מיליון שקל בריבית של כ-5.5%; ובנק דקסיה ישראל, שגייס כ-200 מיליון שקל באמצעות נע"מ (נייר ערך מסחרי).

עוד בלטה חברת אלה פקדונות, העוסקת בהנפקות אג"ח מובנות ובהשקעת כספי האג"ח בפיקדונות בנקאיים, שגייסה כ-640 מיליון שקל במרווח של קצת פחות מ-0.9% מעל לאג"ח ממשלתיות צמודות מדד במח"מ של קרוב ל-4 שנים. בכך השלימה אלה פיקדונות גיוס בסכום כולל של 4.7 מיליארד שקל, נוסף על כמה מאות מיליוני שקלים, שגייסה בסדרה דולרית שהונפקה לראשונה באוגוסט 2017. 

גיוס האג"ח הקונצרני האחרון הגדול שעלה לכותרות בשבוע שעבר, היה של קבוצת הביטוח מגדל - שרצתה לגייס כ-1.4 מיליארד שקל, אבל הסתפקה במחצית הסכום.