כשמרקל מקרטון הגיעה לאירוע בכיכר רבין

המפגש של מרקל עם גברים בלבד באירוע חדשנות, שנערך לכבודה, חשף באופן חד משמעי, שאפילו בקהילה שנחשבת לליברלית ולמתקדמת ביותר בישראל, ולמרות המודעות הגוברת, נשים עדיין צריכות להיאבק על מקומן • אנשי השנה של "גלובס"

מרקל מקרטון במחאה בכיכר רבין / צילום: שלומי יוסף
מרקל מקרטון במחאה בכיכר רבין / צילום: שלומי יוסף

יום אחד בחודש אוקטובר, הרשת התמלאה בתמונות של קנצלרית גרמניה המחויכת עומדת בכיכר רבין, כשהיא מוקפת בעשרות יזמיות ונשות הייטק ישראליות בלבוש חגיגי. בין הנוכחות במפגש ההיסטורי היו מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר-תאני, היזמת ד"ר אורנה ברי ועוד נשים רבות המייצגות את קהילת החדשנות בישראל.

אלא שהמציאות הייתה הפוכה מהתמונה - אנגלה מרקל הייתה בעצם דמות מקרטון, והיזמיות מעולם לא נפגשו איתה. לעומת זאת, שבוע קודם לכן ביקרה מרקל בכבודה ובעצמה בישראל, ובאירוע חדשנות שנערך לכבודה, ותועד אף הוא בתמונה, נכחו רק גברים. הקנצלרית עצמה העירה על כך, והביעה תקווה שבפעם הבאה שתבקר בישראל תפגוש יותר נשים.

היא לא הייתה היחידה שהביעה את אכזבתה - ארגוני נשים בתחום ההייטק ויחידות התרעמו על העלמתן של נשים ושל תפקידן בחדשנות הישראלית והם שיזמו את אירוע המחאה, שבמהלכו צולמה התמונה במטרה לתקן את העוול שנעשה באותו אירוע חדשנות מעונב. כי בזמן שמדינת ישראל חוגגת את הצלחת היותה "סטארט-אפ ניישן", לנשים שהן חלק מההצלחה אין סיבה לחגוג - והאירוע שנערך לכבוד מרקל היה רק דוגמה אחת.

רבים מאמינים, ואולי נוח להאמין, שאין לנשים על מה להיאבק יותר, ובייחוד לא בהייטק. הנה, בראש פייסבוק ישראל עומדת מנכ"לית וגם בראש מיקרוסופט, אבל המפגש של מרקל עם גברים בלבד, שנבחרו לייצג את החדשנות הישראלית, חשף באופן חד משמעי שאפילו בקהילה שנחשבת לליברלית ולמתקדמת ביותר בישראל, ולמרות המודעות הגוברת, נשים עדיין צריכות להיאבק על מקומן וכי השינוי בשטח עדיין רחוק ונדרשת עוד עבודה רבה.

באירוע המחאה בכיכר רבין, מלבד מרקל, שלא באמת הייתה שם והוחלפה בדמות מקרטון, בלטו בהיעדרם גם גברים. כמעט אך ורק נשים נענו לקריאה להשתתף בו, על אף שהאירוע נערך תחת הכותרת "צילום מנהיגות ומנהיגי העתיד עם הקנצלרית אנגלה מרקל", ולא "צילום מנהיגות העתיד" בלבד.

עוד הוכחה ויזואלית לכך שכל עוד גברים לא ייענו לקריאות ולא יעמדו לצד הנשים - נשים ימשיכו להיות מודרות מההזדמנות לעמוד לצידם, במפגשים עם אנגלה מרקל ומעל במות נוספות.