דיווח בצרפת: התעשייה האווירית בוחנת רכישת חברה אירופית שהסתבכה

בעלי חברת EAS לתחזוקת מטוסים: תע"א הגישה הצעה לרכישת החברה הקורסת • גורמים ביטחוניים מכחישים, וטוענים מנגד כי בין החברות מחלוקת כספית מהעבר

המטוס המפורסם של קדאפי./  צילום: רויטרס Zohra Bensemra
המטוס המפורסם של קדאפי./ צילום: רויטרס Zohra Bensemra

התעשייה האווירית מנסה לרכוש את חברת תחזוקת המטוסים EAS שנמצאת בבעלות צרפתית וספרדית ונקלעה באחרונה לחדלות פירעון. כך לפחות טוען בעל השליטה בחברה, ברונו לשאבין, בראיון שפורסם השבוע ב"לה פיגארו". גורמים ישראלים ששוחחו עם "גלובס" טוענים כי לתע"א אין עניין בחברה שבסיסה בדרום צרפת.

לשאבין ביקש בימים האחרונים מבית המשפט בצרפת לאפשר לו להבריא את החברה, ולא להתיר את מכירתה למשקיעים שמתעניינים בה. לדבריו, עד כה הוגשו 7 הצעות לרכישת החברה - אחת מהן היא של התעשייה האווירית.

תע"א, כך ניכר מדבריו של לשאבין, מכירה היטב את הצרות של EAS ומנסה לנצל הזדמנות למימוש אחד ממהלכיה המתוכננים - רכישת חברות בארץ ובעולם. אלא שאם שואלים את אנשי החברה הצרפתית-ספרדית, לתע"א יש גם חלק לא קטן בצרות האלה: מזה מספר חודשים מתקיימת בין שתי החברות מחלוקת כספית עמוקה, כש-EAS טוענת כי תע"א חייבת לה סכום של כמיליון אירו עבור עבודות תחזוקה שנעשו במספר מטוסים צבאיים שהיא שלחה למתקניה בצרפת.

בשל סירוב תע"א לשלם את החוב, EAS מחזיקה את המטוסים שתע"א שלחה אליה לתחזוקה כערובה לשחרור החוב, ומסרבת לשחררם.

לפי הדיווח בצרפת, בעלי EAS העיד בבית המשפט כי תע"א קיימה משא ומתן על רכישת החברה, אך היא מתנה את הימשכותו בהסרת הדרישה לחוב מצדה ובשחרור המטוסים.

מנגד, גורמים בישראל טענו כי החוב של תע"א לחברה הזרה נמוך בהרבה ממיליון אירו, וטענו כי הכסף לא הועבר בשל אי שביעות רצון מטיב השירות שקיבלה במסגרת עבודות לתחזוקת המטוסים שבוצעו. הגורמים הוסיפו וטענו כי בניגוד לדבריו של לשאבין, תע"א מתעניינת בהשכרת האנגר שבו מאוחסנים המטוסים שהיא שלחה לעבודות התחזוקה - וזאת בניסיון להאיץ את העבודות עליהם. לטענת הגורמים, המטוסים האמורים נמצאים באותו האנגר כשהם מפורקים, בלתי ניתנים לשימוש עד תושלם תחזוקתם, ולפיכך שאלת החזקת המטוסים כערובה לחוב לכאורה, אינה רלוונטית במצבם.

בנו על תחזוקת המטוס של קדאפי

ההליכים המשפטיים אודות גורלה של EAS ייקבעו במהלך ינואר הקרוב בבית המשפט בצרפת, זאת אחרי שבימים האחרונים העניק בית המשפט לבעל השליטה לשאבין זכות ראשונים למתן הצעה להצלת החברה. על פי החוק הצרפתי, רק עם מיצוי מאמציו של בעל השליטה בחברה להבריא אותה היא תועמד למכירה.

EAS מעסיקה 235 עובדים ופועלת מפרפיניאן שבדרום צרפת, בסמוך לגבול עם חבל קטלוניה שבספרד. היא מעמידה מחזור שנתי של כ-17 מיליון אירו, ולשאבין הוא בעל השליטה בה מ-2017.

החברה נמצא כבר שנים במצב כספי קשה. ב-2012 התגלגלה לפתחה עסקה שנחזתה כגלגל ההצלה שאליו היא ייחלה במשך זמן רב: מתן שירותי תחזוקה שוטפת למטוס האיירבוס A340 ששימש כמטוסו הפרטי של שליט לוב מועמר קדאפי, שהוצא להורג בידי המונים מבני עמו באוקטובר 2011.

המטוס של קדאפי הוא עדות נוספת לנהנתנותו של העריץ שהיה ידוע בחיבתו לחיים הטובים: הוא נחשב לאחד מהמטוסים הפרטיים הגדולים בעולם, מפואר, מאובזר במערכות ישיבה מפנקות וגם באמבטיה גדולה. מטוס העינוגים הזה נרכש בזמן משטר קדאפי, ב-2006 מנסיך סעודי, בסכום של כ-120 מיליון דולר.

כמה חודשים אחרי שקדאפי סיים את חייו בלינץ', ממשלת לוב שלחה את המטוס לתחזוקה צרפת. במשך חודשים ארוכים הוא חנה במתקני EAS, כשעליו סימני ירי.

לפי הפרסום ב"לה פיגארו", ממשלת לוב וחברת התעופה אייר פראנס הצרפתית חתמו על הסכם לתחזוקת המטוס, והעבודה הועברה ל-EAS כקבלנית משנה. אלא שהמיליונים שעליהם בנתה EAS בעקבות ההזמנות לעבודות התחזוקה של המטוס לא הגיעו, ומצבה המשיך להידרדר, עד הגעתה לחדלות פירעון.

האסטרטגיה של תע"א: רכש חברות 

הפרסומים על ניסיון של תע"א לרכוש את EAS לא מפתיעים את מי שעוקב באחרונה אחר מהלכי החברה הישראלית, שמובילה מהלך לקראת הנפקה של 25% ממניותיה בניסיון לגייס הון שיאפשר את צמיחתה. בכירים בחברה אמרו באחרונה כי אסטרטגיית הצמיחה שהחברה גיבשה כוללת תוכנית רכש של מספר חברות קטנות בארץ ובעולם.

בהיותה חברה ממשלתית, מהלך כזה מצד תע"א כרוך בקבלת אישור של רשות החברות הממשלתיות. רשות החברות, יש לציין, מקדמת ביחד עם תע"א את המהלכים לקידום תוכנית ההנפקה של מניות המיעוט שלה.

גורמים שמקורבים לתע"א סיפרו כי מעת לעת החברה מוציאה חלק מעבודותיה לביצוע אצל חברות אחרות בעולם כקבלניות משנה, בין השאר על רקע שיקולים של עלויות עבודה. זאת בזמן שפעילות התחזוקה של מטוסים שנעשית בארץ במסגרת חטיבת בדק מטוסים של תע"א נחשבת לפעילות הפסדית מזה זמן רב, בשל הקושי בקבלת הזמנות. 

מתע"א נמסר בתגובה: "המידע שפורסם בעיתון לה-פיגארו מכיל אי דיוקים רבים שתכלית פרסומם אינה ברורה לנו. מאחר וחברת EAS נמצאת בשיאו של הליך משפטי, אנו מנועים מלהרחיב מעבר לכך".