נתניהו: "מחיר החשמל לא יעלה ב-8%. זה לא קשור למתווה הגז"

"אני לא מקבל סיקור אוהד" - כך אמר היום רה"מ בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" • "אנחנו נמצאים במהפכה אדירה שלא הייתה כמוה בתולדות האנושות ובתולדות הכלכלות" • בשיחה עם יו"ר "גלובס" אלונה בר און התנצל נתניהו על האמירה ערב הבחירות "אמרתי שהערבים נוהרים. זו הייתה טעות והתנצלתי על כך"

ביבי נתניהו / צילום: שלומי יוסף
ביבי נתניהו / צילום: שלומי יוסף

"הגעתי עכשיו ממרכז פרס. העברתי בשם כל אזרחי ישראל את הכבוד העצום שאנחנו רוחשים לרונה רמון. ההוד התנכ"י של הרוח, וזה אחד הדברים שמלכדים ועושים אותנו מה שאנחנו. שנתנו לנו כוחות להתגבר על מכשולים ששום עם לא התגבר עליהם בהיסטוריה". כך אמר היום רה"מ בנימין נתניהו בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" שמתקיימת בשעה זו בבנייני האומה בירושלים. 

בנימין נתניהו

"אתמול אירחתי כאן את נשיא מולדובה, אמרתי לו שהמדינה שלו מאוד חשובה", המשיך נתניהו. "אחד הדברים שהניעו את ישראל זה פרעות קישיניב שנתנו תנופה לדברים שאמר הרצל. ההיקף שלהם לא היה יחסית גדול, אבל הם אימתו את הצורך של העם היהודי להתמודד עם הגורל שחיכה לו.

"בביקור ביד ושם אמרתי לנשיא מולדובה, שכראש ממשלה קודם כל התפקיד שלי הוא לוודא שאין עוד יד ושם. רוב העמים העתיקים בהיסטריה נעלמו. יש כמה עמים עתיקים כמונו, הסינים ההודים והיהודים הם העמים והתרבויות העתיקים ביותר. אבל אנחנו הוגלינו מארצנו, ועמים אחרים שהוגלו נעלמו, התבוללו ונכחדו. אנחנו המקרה היחיד של עם שחזר ונגד כל חוקי ההיסטוריה הקים כאן משהו כביר, והאחריות שלי היא לוודא שהדבר הזה שהוחזר - נשמר.

"כל הזמן שואלים לאן הוא מכוון. אני רוצה לדבר שלושים שנה קדימה, ואני רוצה שכולנו נגיע יחד. בחוויה הבסיסית שאנחנו עברנו ועמים אחרים עברו והאזור שלנו חווה בעוצמה אדירה, יש כלל אחד פשוט - החלש לא שורד. החזק שורד. ועם החזק עושים בריתות ועם החזק עושים שלום. ואם אתה חזק אתה יכול גם לקיים את השלום, כי שלום זה דבר פריך.

"אני הקדשתי את זמני ומרצי בלהפוך את ישראל למדינה מאוד חזקה. ז'בוטינסקי, אותו אני מאוד מעריך, הניף את דגל המדינה. אני מניף כמה דגלים - כמה עוצמות. העוצמה הראשונה והחיונית ביותר היא כמובן עוצמה שבלעדיה אתה לא חי. בלי עצמה צבאית פשוט ישחטו אותך! בלי כלכלה עם כלכלה... פשוט יכבשו אותך. אין ברירה, צריך עצמה צבאית - הנה עצמה צבאית" (מצביע על המטוסים והצוללות במצגת) - "אבל אין ברירה, הדברים האלה עולים הרבה כסף, וצריך עצמה כלכלית. כי מי ישלם בשביל זה? מה זאת אומרת? אמריקה תשלם. סידרתי עם אובמה קרוב ל-40 מיליארד דולר תוספת, וזה עדיין רק 12% מההוצאה שלנו. 88% צריך לבוא מאיתנו. אז אין בעיה. נטיל מסים ונקבל את הכסף.

"אם אני אטיל מסים, אני אתהפך בסוף. אם אטיל 100% מס אני אקבל 0% - אף אחד לא יעבוד. כדי לקיים את הצרכים הצבאיים שלנו, הדרך היחידה היא שוק חופשי. אני חסיד השוק החופשי בגלל מטרות קולקטיביסטיות זו הדרך היחידה לנהל חיים, לתת לכל אח הזדמנות שווה. אבל בלי עצמה כלכלית אין דרך לקיים את הנדבך הכי משמעותי של החיים שלנו".

ביבי נתניהו / צילום: יוסי זמיר
 ביבי נתניהו / צילום: יוסי זמיר

אם אין לך יכולת צבאית להגן על המדינה, גם הכלכלה תתמוטט

"עשינו שש רפורמות גדולות שנותנות לנו עוצמה גדולה", הוסיף ראש הממשלה. "אין אפשרות להשיג את זה בלי ליברליזציה של הכלכלה. למשל שחרור המטבע - במדינת ישראל לא יכולת לשחרר יותר מחופן של דולרים בלי אישור של הבנק המרכזי. איבדנו ככה ראש ממשלה מצוין, יצחק רבין.

"לכן הדבר הראשון שעשיתי הוא לבטל את המגבלה וכן הלאה... זאת אומרת כלכלה חופשית כמרכיב של העוצמה הצבאית. ויש יחסי גומלין - אם אין לך יכולת צבאית להגן על המדינה, גם הכלכלה תתמוטט.

"זה מוביל אותנו לעוצמה השלישית - עצמה מדינית. זה ממוביל אותנו לחוזים והסכמים שעשינו ב-2017, וברזיל הולכת להצטרף. העובדה שיש לנו עוצמה צבאית מודיעינית שכל העולם רוצה כדי להלחם בטרור ועצמה כלכלית - טכנולוגית שכל העולם רוצה, זה חסר תקדים. לא היה דבר כזה.

"את העוצמות האלה אני רוצה בשביל להטוות את הכיוון - לא אנחנו הולכים? עד היום הלכנו לכיוון של להעצים את מדינת ישראל כי החזק שורד.

"נתחיל קודם כל בצד הכלכלי. אם לא היינו חזקים בצד הכלכלי לא היה לנו כלום. יש שאומרים - אפשר משק ריכוזי עם טכנולוגיה וחינוך. נכון? לא נכון! אני אתן לכם דוגמה - צפון קוריאה. יש הלם עוצמה צבאית חסרת תקדים, אבל התל"ג שלהם עשירית משלנו. או חינוך - חינוך עושה את זה! חינוך זה חשוב, חינוך זה הכרחי. המדינה עם רמת החינוך הכי גבוהה הייתה ברית המועצות. הרבה יותר גבוהה מבמערב. נו אז מה? אם אין לך חופש - אין לך צמיחה. טכנולוגיה לבד לא עושה את זה, חינוך לא עושה את זה. שוק חופשי מאפשר את שניהם, גובר על שניהם, ובסוף - סוחף אותם פנימה.

בנימין נתניהו בוועידת ישראל לעסקים של גלובס / צילום: שלומי יוסף
 בנימין נתניהו בוועידת ישראל לעסקים של גלובס / צילום: שלומי יוסף

"הדבר המרכזי שעסקתי בו זה להעביר את המשק שלנו ממשק ריכוזי למשק חופשי. בנוסף, צריך להגיד שאנחנו נמצאים במהפכה אדירה שלא הייתה כמוה בתולדות האנושות ובתולדות הכלכלות".

"החברות הגדולות בעולם ב-2007 היו המון חברות אנרגיה. ב-2017, כל חברות האנרגיה נעלמו והיום הן חברות טכנולוגיה. זה נובע משלושה דברים, ביג דאטה, אינטליגנציה מלאכותית וקישוריות. ולכל אחת מ-10 החברות הגדולות יש מרכז מו"פ גדול בארץ, ולחלק מהן הכי גדול מחוץ למדינת האם. למה? יש לנו את אחוז עובדי המו"פ הגדול בעולם, וחשוב לנו להמשיך לקיים את זה.

"צריך להבין שלא תהיה לנו ברירה אלא גם לייבא. בסיליקון ואלי מייבאים. אנחנו רוצים לנצל את כל מה שיש לנו, וגם אם ננצל את כל מה שיש לנו וניקח את כל הילדים והילדות מהפריפריה ומהכפרים הדרוזיים והערבים והחרדים, עדיין לא נוכל לספק את הצמיחה ואת הביקוש.

"תעשיית הסייבר שאנחנו מובילים בה - הגדרתי לפני חמש שנים שאנחנו צריכים להיות המובילים, ואנחנו שם, לפי דעתי הרבה יותר מאשר מספר חמש. אנחנו במקום השני מבחינת השווקים - ישראל אחרי ארצות הברית. ישראל היא עשירית האחוז של אוכלוסיית העולם, וכשאנחנו מקבלים 20% מהשוק הפרטי בתחום הסייבר, זה אומר שאנחנו ממנפים את עצמנו פי מאתיים. זו עוצמה אדירה. אנחנו במועדון מאוד סלקטיבי".

יש לנו את אחוז עובדי המו"פ הגדול בעולם

"החברות הגדולות בעולם ב-2007 היו המון חברות אנרגיה. ב-2017, כל חברות האנרגיה נעלמו והיום הן חברות טכנולוגיה. זה נובע משלושה דברים, ביג דאטה, אינטליגנציה מלאכותית וקישוריות. ולכל אחת מ-10 החברות הגדולות יש מרכז מו"פ גדול בארץ, ולחלק מהן הכי גדול מחוץ למדינת האם. למה? יש לנו את אחוז עובדי המו"פ הגדול בעולם, וחשוב לנו להמשיך לקיים את זה. צריך להבין שלא תהיה לנ ברירה אלא גם לייבא בסיליקון ואלי מייבאים. אנחנו רוצים לנצל את כל מה שיש לנו, וגם אם ננצל את כל מה שיש לנו וניקח את כל הילדים והילדות מהפריפריה ומהכפרים הדרוזיים והערבים והחרדים, עדיין לא נוכל לספק את הצמיחה ואת הביקוש.

"תעשיית הסייבר שאנחנו מובילים בה - הגדרתי לפני חמש שנים שאנחנו צריכים להיות המובילים, ואנחנו שם, לפי דעתי הרבה יותר מאשר מספר חמש. אנחנו במקום השני מבחינת השווקים - ישראל אחרי ארצות הברית. ישראל היא עשירית האחוז של אוכלוסיית העולם, וכשאנחנו מקבלים 20% מהשוק הפרטי בתחום הסייבר, זה אומר שאנחנו ממנפים את עצמנו פי מאתיים. זו עוצמה אדירה. אנחנו במועדון מאוד סלקטיבי".

ביבי נתניהו / צילום: תמר מצפי
 ביבי נתניהו / צילום: תמר מצפי

"ווייז נמכרה בסכום מגוחך של מיליארד שקל"

"בואו נסתכל על תעשייה נוספת - הייתה לנו פעם תעשיית רכב. זוכרים? היום יש מעל 500 חברות הזנק. כי היום יש דבר חדש - רכב הופך למחשב עם גלגלים, ועכשיו אנחנו יכולים להתחרות כמו בסייבר. ואנחנו מחרים. אנחנו מקבלים מילארדים של השקעות, ווייז נמכרה בסכום מגוחך של מיליארד שקל. אמנון עשה עסקה קצת יותר טובה במובילאיי. מה שחשוב הוא שיש להם את הקמפוס פה, וגוגל נתנה להם את כל העסקים הבינלאומיים שלהם ברכב אוטונומי, זה חשוב מאוד. וזו התעשייה השנייה.

"תעשייה שלישית שהיום אנחנו מפתחים היא לדעתי יותר גדולה מהרכב ומהסייבר בפוטנציה. היא עוד לא שם אבל יש לנו מאגר נתונים מאוד גדול. אנחנו ניקח 100 אלף דוגמיות רוק שיהיה לנו מאגד נתונים תלת מימדי כמו שאין לאף אחד בעולם. על זה אנחנו רוצים לבדוק רפואה אישית, רפואה מונעת, כל דבר כזה יכול להוות שינוי עצום.

"אין לזה סוף, יש עוד המון תעשיות שיכולות לצמוח ובסוף זה מתבטא בהעלאת הדירוג, והסיבה שאנחנו לא בראש הדירוג הוא שאנחנו חיים בסביבה קשה.

"אז תגידו לי - הכלכלה טובה לעשירים. העשירים נהיים יותר עשירים והעניים נהיים יותר עניים. אין יום שאני לא שומע את זה. אבל יש עם זה רק בעיה אחת - זה לא נכון. ישראל היא כמעט המדינה הבודדה במערב שזה לא נכון והנה למה. זה מדד אי השוויון, מדד ג'יני, רואים עלייה קלה לפני כמה שנים במדד כי לקחנו את קצבאות הילדים, אבל אחרי שהחרדים הסתגלו לזה המדד יורד. ישראל היא מדינה היחידה בעולם שאנחנו יורדים ויורדים ויורדים. מי שקיבל את הגידול הכי משמעותי בהכנסה היה החמישון השני מלמטה ואחריו החמישון התחתון. הכי מעט העשירון העליון - העשירים נהיו יותר עשירים, אבל באופן יחסי, פחות מהחמישונים התחתונים".

"תגידו לי - זה הכל טוב ויפה אבל מה עם כח הקנייה? מה זה עוזר שהורדת את אי השוויון ואין אבטלה".

"מחיר החשמל בישראל נמוך משמעותית מבמדינות אירופה"

"אז בואו נראה מה קרה למחיר החשמל. מחיר החשמל עלה, וירד מאז 2013 ב-15%. גם אם הוא יעלה עוד הוא עדיין יהיה יותר נמוך משהיה בשנת 2014. מי היה אז שר האוצר?

"מחיר החשמל בישראל נמוך משמעותית מבמדינות אירופה. ואני אומר לכם, מחיר החשמל לא יעלה ב-8%. אם יהיה לנו גז שלנו, ונפתח את ליווייתן, זה יוריד את מחירי החשמל באופן משמעותי.

"מה קרה למחירי המזון? הנה מחירי המזון, השכר הממוצע, ושכר המינימום. הסיבה שכל מה שקורה בצרפת לא תופס כאן היא כי אנשים יודעים את האמת - ישראל היא סיפור של הצלחה כלכלית אדירה, אבל זה לא בגדר ניסים. זה יישום של כלכלה חופשית עם השקעות ממשלתיות במקומות שאני לא אכנס לפירוט אבל זה נותן לנו עוצמה אדירה. אי אפשר לפתח פה סטארט-אפים עם מס שולי של 66%, מה שהיה כשנכנסתי לתפקיד ב-2003. מי יבוא לפה עם מס כזה? מי ישאר? את הסייבר כמעט חנקנו עם רגולציה. היום יש לנו שילוב של כלכלה חזקה וטכנולוגיה חזקה, מה שמאפשר לנו לממש את הצרכים הצבאיים שלנו. הצורך הראשון הוא למנוע את התחמשותה הגרעינית של איראן.

"היינו במחסן בטהרן שחדרנו לתוכו ולקחנו 100 אלף תיקים ודיסקים, וגילינו שהאירנים תכננו לייצר חמישה ראשי נפץ גרעיניים. אנחנו עדיין עוברים על זה, זה מאגר אינפורמציה אדיר. הם קיבלו הסכם עם אובמה, אדיר, שתוך 10 שנים הם יוכלו לבנות פצצות באופן בלתי מוגבל. זה אסון, ואנחנו מחוייבים לא רק להלחם בהסכם הגרעין במבצעים ופעולות, ששמחתי לראות שממשל ארה"ב הנוכחי אימץ. שוחחתי על כך עם הנשיא אתמול, אבל גם במאמץ למנוע את האימפריה".

"אנחנו פשוט מכים בהם"

אנחנו מכים בהם. התחלנו לפני שנתיים וחצי - אנחנו פשוט מכים בהם. צה"ל הוא הצבא היחיד שנלחם בצבא האיראני - בעולם. מה שאנחנו רוצים להשיג זה לעשות חור גדול בתכניות האיימפריאליות האלה. אם אנחנו יודעים שזה מה שהולך לקרות עדיף לנו לפגוש אותם עכשיו. לכן אנחנו מתמודדים איתם כרגע. אנחנו מכים באיראן בסוריה, וארה"ב מכה באיראן כלכלית. אנחנו פועלים על לכווץ את הגוף הזה שאחראי על כמעט כל הבעיות הביטחוניות המהותיות של מדינת ישראל.

"אנחנו נלחמים גם בזרועות של אירן, ונלחמים בזרוע שלהם חיזבבאללה, אנחנו חושפים את המנהרות שלו כמו שאנחנו עושים עם חמאס בדרום. אנחנו מונעים מהם נשק מדוייק, ואנחנו גם חושפים את הטרור של דעאש.

"יש עוד עשרות אירועי טרור מרכזיים בעולם וכל העולם צריך את זה ולכן הוא בא אלינו. השילוב של הטכנולוגיה האזרחית והיכולת המודיעינית הצבאית מביאה לכאן 300 מנהיגים בשנה. אין מספיק ימי עבודה. נשיאים, ראשי ממשלה, שרי חוץ, סנטורים בכירים ופרלמנטרים. למה הם באים הנה? כי אנחנו עושים שלום עם הפלסטינים.

"הערב, נקבל שוב במפגש הפסגה השנתי שלנו עם יוון ועם קפריסין, אנחנו ורצים להניח צינור גז בין ישראל - קפריסין, - כרתים, -יוון - אירופה. זה הופך את ישראל לגורם חשוב באיזור. נראה אם זה יתאפשר".

העולם מבין שישראל היא לא אויב אלא בעלת ברית חיונית

"בקרוב אסע לברזיל, ואפגוש שם שורה של מנהיגים מאמריקה הלטינית. הדבר הזה נותן לנו העצמה גדולה מאוד של היכולת המדינית שלנו, שבתורה מעציממה גם את היכולת הכלכלית והצבאית שלנו. אני אומר לכם שהעולם משתנה, כי מדינות כמו רוסיה וסין, עם סין יש לנו הסכם חדשנות רק לנו.

"סגן נשיא סין הגיע לכאן בגלל הדברים שהראיתי כאן. נסעתי להודו, ומודי בא הנה, שכשכנו במי הים התיכון. זה רכב שמתפיל מים, והוא אמר לי - אני צריך אלף כאלה. נשיא יפן בא הנה. אני אמרתי לו - למה אתם לא פותחים את השוק? תן להם סימן. נתן סימן. כמה עלו ההשקעות היפניות בישראל בארבע השנים האחרונות? פי 44. יש כאן משהו ענק! מינוף היכולות שלנו.

"יש שני דברים שאני רוצה להדגיש. אני רוצה להפוך את ישראל לכוח עולמי עולה, ואני רוצה פיזית לחבר אותה לעולם. אלה קווי התעופה שלנו שהם חיוניים, אבל מבחינה כלכלית הקו החשוב ביותר זה ישראל סן פרנסיסקו בטיסה ישירה. יש רק שתי דרכים להגדיל חברה או תל"ג. או שאתה מייצא מוצרים חדשים או שווקים חדשים. בקו סן-פרנסיסקו ישראל אתה עושה את שניהם, אבל בעיקר מוצרים. בקו סין ישראל אתה פותח שווקים, ועוד איזה שווקים. זה מביא אותנו ליעד שלי של קצב הצמיחה שאני ורצה שימשיך בשנים הקרובות.

"עכשיו פותחים את ברזיל לישראל, אבל לטוס לברזיל זה קשה. היה פה נשיא צ'אד, מדינה מוסלמית, והוא הכיר בישראל, ואיפשר לנו לטוס לברזיל מעל מצריים דרך ניגריה וסן פאולו. אנחנו מחברים את אמריקה הלטינית!

"היום אנחנו טסים מעל ערב הסעודית. אמנם באייר אינדיה, אבל זה שינוי שהיה נראה לכם דימיוני לפני כמה שנים. המדיניות הזאת פותחת והופכת אותנו לכח עולמי, שמחברת אותנו היום לדלהי אבל בקרוב גם למומבאי.

"יש עוד שוק ועוד מרחב, וברור לכם שזה לא קרה בעצמו, אלא משום שיש שינוי בעולם הערבי, המזרח התיכון. זה קורה משום שהם מזהים שישראל היא לא אויב שלהם אלא בעלת ברית חיונית עבורם כדי להתמודד מול דעאש ובראש ובראשונה מול איראן, ולכן זה לא מפתיע שאנחנו מקיימים קשרים עם כמעט כולם. מעת לעת זה יוצא החוצה כמו שקרה עם אומאן, עם הסולטן כבוס שאישר לי מיד שישראל תוכל לטוס מעל אומאן.

"ישראל היא גם מעצמת ג'ודו, ואתם רואים את זה גם פה בקטאר, וזו הנקודה האחרונה שאסיים בה את דברי: כשהתחלנו את הקמתה של מדינת ישראל, אף אחד, לא ראשי המדינה ולא אזרחיה, לא התנו את פיתוח המדינה בשלום עם הערבים. שאפנו לשלום, אבל בנינו את המדינה. אני אינני מוכן להתנות את השלום עם הערבים בהסכמה של הפלסטינים. אנחנו רוצים איתם שלום, אנחנו מחפשים איתם שלום, והם בורחים כל הזמן.

"אנחנו לא מחכים, והחדשות הטובות הן שגם הערבים לא מחכים. זה תהליך של נורמליזציה שהולכת ומתרחבת, תהיינה עוד מדינות בעולם המוסלמי והערבי, ואני חושב שחשוב להבין את זה. כי אחרי אותם שנים של פיתוח המדינה ללא הסכמת הערבים, אנחנו פיתחנו תפיסה שאומרת שאם אנחנו לא יכולים להשיג שלום עם הפלסטינים, זאת כדי למנוע מדינה דו לאומית - אם אנחנו לא יכולים לעשות את זה, אז אין לא תקוה. אף אחד לא יקבל אותנו באפריקה, במזרח התיכון. הייתי באפריקה, ובאמריקה הלטינית. פעם ראשונה בתולדות המדינה שראש ממשלה מכהן יורד דרומית לטקסס.

אני מאמין, שהפלסטינים שיש להם את הבעיות שלהם, חציים אחוזים על ידי איסלם רדיקלי, וחלקם לא מתפקדים. הם לא מחכים. ובמקום שאחוז אחד של הפלסטינים יכשכש ל-99%, אנחנו הופכים את המגמה. אם פעם חשבו ששלום עם הפלסטינים הוא הדרך להשיג פריצת דרך העולם הערבי, היום זה הפוך, ואנחנו ננסה, כי אנחנו רוצים לפתור את המשבר הזה.

"אבל בינתיים אנחנו מבססים שלוש עוצמות כבירות: עוצמה כלכלית, עוצמה צבאית ועוצמה מדינית. מה שעוטף את הכל זה לטפח את העוצמה הערכית רוחנית שלנו, וזה הכי חשוב. זה אומר מדינת לאום יהודית דמוקרטית, שמכבדת את זכויות הפרט של כל אזרחיה ושומרת על זכויות לאום כמו הזכות של כל יהודי לבוא הנה אוטומטית. היא מכבדת ורוצה לכלול את כולם בפנים. לכן השקעתי 15 מיליארד שקל לציבור הערבי. אני רוצה לכלול אותם בסיפור ההצלחה הזה - זה אנחנו או דעאש.

"העם היהודי זה עם מיוחד ששולח שורשים למולדת שלו אבל באותה עת מצמיח ענפים ויש לו עוצמה אדירה. ולשם אנחנו הולכים - את הבריתות עושים עם החזק ואנחנו דואגים שישראל תהיה חזקה מאוד".

שיחה שקופה בין ראש הממשלה לבין יו"ר "גלובס"

בנקודה זו הצטרפה יו"ר גלובס, אלונה בר און, לראש הממשלה נתניהו על הבמה, ופתחה באומרה "זאת שיחה בין ראש ממשלה לבעלים של עיתון. זו שיחה שקופה, אחרי שהיו כמה אירועים של שיחות פחות שקופות בין ראש ממשלה ובעלים של גופי תקשורת. זו הזדמנות במובן הזה, ושמחנו שהסכמת לקיים את זה.

"נתמקד בנושאים שבליבת הועידה שלנו -  כלכלה - ולמה ישראלים לא מצביעים על כלכלה. נדבר על לכידות, על התקשורת, אז ראש הממשלה, נתחיל בשומרי הסף: יש תחושה של היחלשות נמשכת במערכת המשפטית, בממשלה, אצלנו - "התשקורת".

"זה לא נכון", השיב נתניהו. "זה מזכיר לי תפיסה שהתקבעה, שהעשירים נהיים יותר עשירים והעניים יותר עניים. הכל מתחיל לפני 2,500 שנים באתונה. תלמיד רואה את מורהו הנערץ עומד לדין, ועל אף שנתנו לו את כל הכלים לצאת - הוא לא רצה. אפלטון בחר בגישה אחרת - המלך הפילוסוף. מי יהיה המלך? הפילוסוף, אבל הוא לא יחיה לעד, אז איך קובעים את ההמשך? יהיו 300 שומרי סף, והתפיסה האפלטונית לניהול מדינה, היא איומה. היא שימשה תדפיס להרבה משטרים טוטאליטרים.

"היא חיה עד שבאו אנשים כמו ג'ון לוק, ופשוט בעטו אותה מכל המדרגות. הם אמרו שזה לא הפילוסוף, זה הציבור. הם עושים חוזה חברתי עם הממשלה ומייצרים גם איזון. ולטובת האיזון, אמרו ניקח את הפרשנות של החוק המתהווה, ונאזן אותה בעזרת שלושה כותרים שמאזנים אחד את השני - הריבון, המחוקק, בית המשפט, והזרוע המבצעת. יש מתח מובנה בדמוקרטיה. זה לא על מי מנוחות, זה כל הזמן משתנה.

"אני שומע כל הזמן על המתח, ברור שיש מתח! אם אין מתח אין דמוקרטיה. המקום של שלושת הגופים האלה מובטח. מה שמאיים על הדמוקרטיה זה לא שיש ויכוחים, נו באמת! לנסות להפעיל לחצים על שומרי הסף, זו הסכנה לדמוקרטיה".

יש רק בעיה אחת - לא קיבלתי סיקור אוהד בוואלה ולא היו הטבות מיוחדות לאלוביץ'

בר און שאלה "אם הבנתי נכון, מה שאתה אומר זה שהמוסדות באיום וגם המוסד שלך - ראש הממשלה, אתה זה שחשוף?" נתניהו ענה כי "יש רעשי רקע ועבור שומרי הסף זו בעיה. הם צריכים לקבל החלטות בלי רעשי רקע.

"הם אומרים שאני נתתי הטבות לאלוביץ' וקיבלתי תמורת זה סיקור אוהד. קודם כל, לא זה נכון ולא זה. יש ביטאון ליכודי ידוע - העין השביעית, שעשה בדיקה ועבר על כתבות בוואלה לאורך השנים ומצא שלא. בדקו את זה גם אחרים, העיתון שלך בדק את זה", ובר און ענתה כי היא תהתה מתי הנושא יעלה. "עלה", אמר נתניהו. "אין שום שיפור בכיסוי האוהד שאני מקבל. פעם זה נהיה מאוד רע - וזה ערב הבחירות, אבל באופן כללי אין שום שינוי. אני לא מקבל סיקור אוהד.

"בוואלה אין סיקור אוהד ואין הטבות מיוחדות. מה חוקרים? חוקרים כאן את ההחלטה לאשר את מיזוג בזק-יס. המיזוג הוא תוצאה של החלטה שהתקבלה ב-2012 ע"י ועדת חייק. זה אושר על ידי הממשלה ושר התקשורת כחלון באותה השנה, וזה נידון על ידי שומרי הסף - הרגולטורים. הממונה על ההגבלים העסקיים אמר שלא הייתה שום התערבות. וזה בזמן ששר התקשורת היה ארדן. אחר כך באה מועצת הכבלים והלווין, והיא קיבלה החלטה לאשר את זה.

"רק כדי להשלים את הנקודה הזו, שרים שעומדים בראש משרדים מקצועיים מקבלים אלפי מסמכים לחתימה. אם הדרגים המקצועיים מאשרים, זה כמעט אוטומטי. זה מגיע בניירות כאלה עם תגים צהובים. אני מקבל אלפים כאלה. אתם יכולים להגיד -מה, שרים ככה חותמים? כמעט לא קורה ההפך, ואני לא יכול לזכור מקרה אחד בין אלפים שלא חתמתי על ההמלצות של הדרג המקצועי. לכן אין כאן כלום, אבל בצד השני יש משהו.

"אני לא עסקתי בדברים האלה כי זה לא עניין אותי. עניין, אבל לא היה לי זמן. ובזמן שאני שר התקשורת המשרד שלי התחיל ברפורמה שנקראת השוק הסיטונאי. פירושו, שאתה שוב את המונופול של בזק בכבלים. המונופול הזה נעשה, ואני לא עסקתי בזה בכלל, אבל המשרד שלי יישם את זה. אלוביץ' זעם - זה עלה להם מיליארדים. יישום רפורמת השוק הסיטונאי זה דבר שנעשה בזמן שלי וכמעט הוביל אותם לפשיטת רגל. לא קיבלתי כלום אלא סיכון עוין מתמשך, ולא נתתי להם כלום מלבד אישרור החלטה של שומרי הסף ובצידה פטיש של 10 קילו שכמעט ריסק את החברה".

"לתקשורת יש אובססיה איתי. העיתון שלך הורס לי את הקו"

בר און הקשתה: "התקשורת חייבת לדייק, אבל אתה.. זה מחבר אותנו גם לשאלה של שומרי הסף ומה שאנחנו עושים. אתה קורא לנו תשקורת, אתה מדבר עם פייסבוק ולא איתנו, חוץ מאת השיחה הזאת שאני מעריכה. אז איך אתה מצפה לסיקור אוהד? אני ואתה הכרנו לפני שבועיים לראשונה וכבר הבאנו את זה פה לבמה. לאיזו מערכת יחסים אתה מצפה? מתי זה לא "תשקורת"?"

"אני ספגתי וסופג ביקורת, גם משפחתית, מאוד רצינית", ענה נתניהו. "לתפיסתי יש הטיה מאוד חזקה של התקשורת לכיוון אחד של הספקטרום הפוליטי. הדרך להתמודד עם זה היא לא להשתלט על התקשורת אלא להכניס תחרות, או להכניס מדיניות של איזון. אם אתה מביא עמדה אחת, להביא גם עמדה נוספת, הוגנות בסיסית ולהביא את שני צידי העניין".

"מצנזרים תגובות?", שאלה בר און. "אם טורחים בכלל לפרסם אותן", השיב נתניהו. "אני אומר שהתקשורת מוטת לצד אחד והרוב הגדול של הציבור חושב ככה. לי אין אובססיה לתקשורת, לתקשורת יש אובססיה איתי. העיתון שלך הורס לי את הקו, כי אני יכול לקבל ביקורת מאוד חריפה אבל יש גם את הצד השני. זה מה שאני מצפה לראות". 

לדברי נתניהו, "השיטה בעולם המערבי היא שיש עדיין מרחב תחרותי, כי אין מגבלות רגולטוריות, או שמצמצמים אותם למינימום ההכרחי. יש קמפיין תשורתי שנועד להראות אותי ערב ערב עולה ויורד בצוללת, כשכולם יודעים כבר מה היה שם, כי יש פרוטוקול מקפריסין.

"את ההחלטות שאני מקבל למען המדינה והכלכלה והביטחון, אני מקבל אותן לפעמים כשזה קשה מאוד. כמו הרפורמות שעשינו של שליללת הקצבאות, שעלו לי בהון פוליטי רב מאוד. את ההחלטות שאני מקבל ביחס למלחמה בשלום, אני מקבל כשאני חושב על החברים שלי ועל אחי שנפל, אני חושב על החיילים שלנו ועל החיילות שלנו. ואני אומר - צריך להפעיל את הכוח באופן שהוא ישיג את המטרה. את ההחלטות אני מקבל גם כשיש לחצים כאלה ואחרים, ולאורך הזמן אני חושב שאנשים יודעים את זה. להגיד שאני עושה משהו בבזק, בתקשורת, צוללות - זה מעליב, וזה גם לא נכון. החובה שלי היא למדינת ישראל, וזה מחייב לעשות דברים לא פופולריים.

בר און: "יש מחיר, יש פילוג בעם, ואנחנו מרגישים בזה. היינו רוצים לדעת שגם אתה רואה בזה איום קיומי, כי לא רק איראן זה איום קיומי, גם לכידות זה איום קיומי. אם אתה רואה אותו ורוצה להתייחס אליו, ואפילו אמרת על המילה 'בגידה', שהיית ממליץ להוציא אותה מהשיח. זה צעד בכיוון מצוין. כעיתון אנחנו גם רוצים לקחת אחריות. לא כל שמפניה היא צוללות, אבל אנחנו ורוצים לדעת שאתה מתייחס לזה - שיש פה אנשים שרוצים לחיות אחד עם השני בטוב".

נתניהו: "אני מסכים, אבל אני חושב שיש נטייה להפריד. הלכידות היא עוצמתית, ואני לא השתמשתי במילה 'בוגד'. אבל כשמדביקים לך מילה כזאת, זה הופך לדבר שגם אויביי קוראים לי בוגד.

"אני לא חף מטעויות, אף אחד לא חף מטעויות. לדוגמה, זוכרים את 'נוהרים לקלפיות'? אז קודם כל למען הדיוק זה לא נאמר, נאמר 'באים בהמוניהם'. אבל מה שהיה צריך להיאמר זה שמצביעי מפלגות השמאל והמפלגות הערביות באים בהמוניהם. זה היה כמה שעות לפני סגירת הקלפיות, וזה לא מה שאני מאמין בו. אני לא חושב שיש ערבים שמצביעים לי, וגם היום אין לי דיבידנד פוליטי. כשאני משקיע 15 מיליארד שקל בציבור הערבי, אין לי דיבידנד פוליטי, ורואי את השינוי כבר בכפרים, זה משפיע על הנגישות של נשים ערביות, ואני עושה את זה מתוך אמונה, כי זו פיסת הדמוקרטיה שלי. פגשתי את ראשי הציבור הערבי ואמרתי שאני מתנצל בפניהם. אף אחד לא חף מטעויות, ואנחנו צריכים לזכור שכשמאיימים עלינו אויבינו, הם לא מבדילים, ויש לנו עתיד משותף.

"כשהיה פה ראש ממשלת סין, הוא אמר לי שהגאוגרפיה קובעת המון, ואמרתי לו היא לא קובעת. ישראל יכולה להתגבר על מגבלות גאוגרפיות בזכות הכוח והיציבות של העם והמנהיגים. אנחנו מחוללים היום דבר כביר. מה שאתם רואים כאן, המהפכה הכבירה, ואם לא שומעים על זה הרבה, שישראל הקטנטנה הופכת לכוח עולמי עולה, פורצת למרחב, מייצרת קשרים עם כולם ויכולה להביא את כל האזרחים שלנו- יהודים ולא יהודים - לתוך הדבר הזה. זה החזון שלי, ואני מאמין שבסוף אנחנו נתלכד סביב החזון הזה.

"אני לא חף מביקורת, אבל אני בדרך-כלל נוהג בכבוד בהתייחסות אליה, ובוויכוח נוקב, משום שאני חושב שהציבור בסוף שופט לפי התוצאות".

בר און: "השאלה האחרונה שרציתי לשאול אותך היא כמה שעות אתה ישן בלילה?"

נתניהו: "בין 7-8 ולו יכולתי - 9. אני חייב להטיס את המטוס, כל הזמן. אלא אם כן המזכיר הצבאי מעיר אותי".