מכרז | בלעדי

משרד הפנים עוקף את החוק ורוכש שקי שינה תוצרת חוץ

במכרז שפרסם משרד הפנים לקראת רכישת 50 אלף שקי שינה, נקבעו תנאי סף שמדירים חברות ישראליות • הדבר נעשה חרף החוק שמחייב גופים ציבוריים להעדיף ייצור המקומי במכרזי רכש

רמזי גבאי. צילום: יוסי כהן
רמזי גבאי. צילום: יוסי כהן

למרות החוק שמחייב גופים ציבוריים להעדיף תוצרת כחול-לבן, שוב נשמעות תלונות מצד תעשיינים על הדרה של תוצרת כחול-לבן ממכרזי רכש שמקיימת המדינה, והפעם במשרד הפנים. מפנייה שערך השבוע יו"ר איגוד תעשיות הטקסטיל והאופנה בהתאחדות התעשיינים, רמזי גבאי, למשרד הפנים עולה כי במכרז שפרסם המשרד לקראת רכש של 50 אלף שקי שינה למחסני מינהל החירום שלו, נקבעו תנאי סף שמונעים מחברות ישראליות להתמודד על המכרז.

בין תנאי הסף שנקבעו במסגרת המכרז של משרד הפנים, ומקשים על מפעלי הטקסטיל הישראליים: ניסיון של אספקת 20 אלף שקי שינה בתוך חמש שנים ללקוח בודד וותק של חמש שנים לפחות במכירה של שקי שינה.

"מתלונות שהגיעו אלינו מתעשיינים עולה כי מאחר שמשרד הפנים הוא הגורם היחיד במדינה שמזמין כמויות של שקי שינה בסדר גודל כזה, ומכיוון שבמכרז קודם בנושא זכה יבואן, הרי שרק אותו יבואן עומד בדרישת הכמויות האמורות וזאת להבדיל מהיצרנים המקומיים", טוען גבאי. לדבריו, "לפחות שלושה מפעלים ישראליים מופלים לרעה מפאת תנאי הסף שנקבעו בנושא, וההתמודדות במכרז זה קריטית עבורם".

באיגוד תעשיות הטקסטיל אמרו השבוע ל"גלובס" כי מפעלי הטקסטיל שעשויים להיפגע מתנאי המכרז, ממוקמים בפריפריה, כמו גם ביישובים דרוזיים בצפון, ומועסקים בהם מאות עובדים. מפעלים אלה עוסקים ביצור של מוצרי טקסטיל רבים עבור גופים ביטחוניים, ובהם צה"ל.

"במיוחד בימים אלה, של ניסיונות לחזק את מפעלי הטקסטיל בישראל שעומדים לפני סכנת סגירה ופיטורים של אלפי עובדים, ובייחוד בימים של הפחתת מכסים על יבוא תוצרת מחו"ל, אנו מבקשים ממשרד הפנים להסיר את תנאי הסף שנקבעו במסגרת ההליך", כתב גבאי למשרד הפנים.

גופים ציבוריים נוספים מעדיפים תוצרת חוץ

המכרז לרכש שקי השינה מתווסף לעוד שורה ארוכה של מקרים מהשנים האחרונות של תלונות מצד תעשיינים ישראליים על אי העדפת תוצרת כחול-לבן. הדבר נעשה חרף החוק שמחייב גופים ציבוריים להעדיף את היצור המקומי במכרזי הרכש שהם מנהלים.

לדוגמה, לפני כשנה וחצי, בלחץ של חברי כנסת, משטרת ישראל שינתה מכרז שפרסמה לקראת רכישת מדים עבור שוטרי הסיור שלה. זאת, לאחר שבמכרז המקורי היא קבעה תנאי סף שבהם אף יצרן מקומי לא יכול היה לעמוד, כמו למשל ייצור של מדי סיור ללא פחות מ-25 משטרות ברחבי העולם ובמשך שלוש שנים ברציפות.

במקרה אחר שאירע לפני מספר חודשים, עיריית מודיעין עילית הודיעה כי תשנה מכרז שפרסמה לקראת רכש של גופי תאורה חדשים - וזאת בעקבות התערבות "גלובס", שמצא כי במכרז היא ציינה כי יינתן ניקוד גבוה למי שיציע לה גופי תאורה המיוצרים במערב אירופה או בצפון אמריקה. תנאי זה פגע ב"געש תאורה", שמעסיק עשרות עובדים בקיבוץ געש שבמרכז הארץ, ושם התלוננו על הדרתו לכאורה מהליך הרכש - שממומן באמצעות כספי ציבור.

"אנו רואים יותר ויותר מקרים שבהם משרדי ממשלה ורשויות מקומיות מדירים חברות הישראליות במכרזי רכש. מקומם לראות כיצד בחלק מהמקרים היועצים המשפטיים שלהם מסייעים במציאת פרצות, באופן שמאפשר לגופים השונים לעקוף את התקנות שמורות על העדפת תוצרת הארץ", אמר היום נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש.

ממשרד הפנים נמסר: "הפנייה התקבלה ונמצאת בבדיקה".