כשהחופשה באילת עולה כמו סופ"ש באירופה - פלא שהתיירים מעדיפים את ירדן?

עקבה או עובדה? לתיירים מאירופה שמחפשים אחר פיסת שמש בעיצומו של החורף זה לא ממש משנה • אילת נמצאת בעמדת נחיתות בגלל שורת המחיר - והתחרות הופכת למאתגרת במיוחד, • ולא רק זה: השהות היקרה בישראל מככבת בביקורות של תיירים ברשתות החברתיות ובאתרים שונים

אילת/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
אילת/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

עקבה או עובדה? לתיירים מאירופה שמחפשים אחר פיסת שמש בעיצומו של החורף זה לא ממש משנה, וכשאילת נמצאת בעמדת נחיתות בגלל שורת המחיר - התחרות הופכת למתאגרת במיוחד, ועוד יותר על רקע העובדה שהשהות היקרה בישראל מככבת בביקורות של תיירים ברשתות החברתיות ובאתרים שונים.

לפי נתוני משרד התיירות, תייר באילת מוציא בחופשתו 2,200 שקל בממוצע (לא כולל טיסה), כך שההכנסות לעסקים בעיר צפויות להסתכם בכ-352 מיליון שקל - מספר לא מבוטל ששווה להיאבק עליו. לפיכך, אין זה מפתיע שהממשלה משקיעה מיליוני שקלים בהבאת תיירים לעיר הדרומית, ושמשרד התיירות משקיע משאבים לא מבוטלים בעידוד התיירות לאילת, כולל בחורף. 

המספרים מדברים בעד עצמם: בחורף שעבר הגיעו לעיר הדרומית 110 אלף תיירים, מרביתם מרוסיה, מפולין ומגרמניה, זאת הודות לטיסות הישירות מאירופה לעובדה שגדלו פי 2.5 לעומת השנה שעברה. העונה צפויות לפעול כ-55 טיסות בשבוע מיעדים שונים באירופה (ולא רק על-ידי חברות לואו קוסט), ביניהם לונדון, אמסטרדם, מדריד, פרנקפורט, ציריך, סופיה, בודפשט, וינה ופראג, ולפי ההערכות, הן יביאו כ-165 אלף תיירים. 

חברות התעופה המפעילות טיסות ישירות לעובדה, בהן וויז אייר, ריאנאייר, טראנסאוויה ואחרות, מקבלות מענק של 60 אירו לכל נוסע, לצד בונוס נוסף: חברה שמפעילה לפחות 14 טיסות שבועיות והגדילה את פעילותה לפחות בשתי טיסות ביחס למספרן בעונה הקודמת, תקבל תוספת של 6 אירו - 10% יותר על כל נוסע. 

כמה יעלה לכם שבוע במלון  5 כוכבים?
 כמה יעלה לכם שבוע במלון 5 כוכבים?

תחרות לא פשוטה 

משרד התיירות משווק את אילת כיעד נופש עם מזג-אוויר נוח ברוב ימות השנה, באמצעות קמפיין ייעודי שאמור לעודד את התיירים לזנוח את המעיל וכובע הצמר ולתת גיחה לים האדום. במקביל, לפי הודעת המשרד, הוא מפתח מוצר תיירותי מדברי במטרה לחזק את הנגב והערבה (על כך בהמשך). אבל מסתבר שהוא לא לבד במחשבה הזו. גם בקרב השכנה ירדן מבינים את הפוטנציאל בהגעתם של תיירים למדינה, תוך דגש על אזור עקבה, ועשרות קווי לואו קוסט ישירים מאירופה נפתחו השנה.

ירדן, בדומה למדינות ערביות אחרות, סובלת מירידה במספר התיירים המבקרים בה. בשנת 2010 ביקרו במדינה 8 מיליון תיירים, מרביתם מאירופה, ואילו בשנה שעברה עמד מספרם על 4.2 מיליון. המספר הזה אגב דומה למספר התיירים שפקד את ישראל ב-2018. כדי לעודד את התיירות נוקטת ירדן שורה של מהלכים, ביניהם ויתור על גביית מיסי נמל והזמנת מאות מובילי דעת קהל מכל העולם. 

התחרות אינה פשוטה, שכן המלונות באזור זולים יותר כאמור מאילו שבאילת, ובחלק מהמקרים גם הטיסות. כך למשל, המחיר לטיסה לשבוע של ריאנאייר מקרקוב פולין לעמאן ב-4 בינואר מתחיל בסכום של 250 שקל, בעוד שהמחיר לטיסה באותו המועד מקרקוב לעובדה מתחיל ב-560 שקל.

בכל הנוגע למלונות, הפער במחירים אף גדול עוד יותר: מבדיקה שערכה בוקינג.קום, שהות של שבוע בינואר במלון אינטרקונטיננטל בעקבה המדורג ב-5 כוכבים תעלה כ-5,000 שקל לזוג, במלון קמפינסקי המחיר יעמוד על כ-4,500 שקל, ואילו בדאבל טרי של הילטון מצאנו הצעה של כ-1,800 שקל לשבוע. באילת, המחיר למלונות 5 כוכבים מתחיל ב-5,500 שקל בישרוטל רויאל גרדן, 7,300 שקל לשבוע בהרודס פאלאס ו-6,600 שקל באסטרל פלמה הוטל. בישרוטל ים סוף (4 כוכבים) מצאנו דיל של 3,800 שקל לשבוע.

"פוטנציאל מפוספס" 

נחזור לאזור הדרום: משרד התיירות מקדם אמנם תיירות ערבה, אבל באתר השוואת מחירי המלונות "הוטלס קומביינד" טוענים כי מי שפניו לנופש מדברי והוא לא בוחר באילת או בעקבה, ימצא הרבה פחות מלונות בצד הישראלי. "מי שמגיע לעובדה נתקל רק בתיירות יקרה במצפה רמון ובמחסור באטרקציות מדבריות ביחס לירדנים", אומר איל סגל, נציג האתר בארץ. 

לדבריו, בהשוואה של מספר המלונות בדירוג 3 עד 5 כוכבים שנמצאים בקו אווירי מקביל בנגב ובירדן ובתנאי אקלים זהים ברמות אירוח ממוצע עד יוקרתי, קיימת נחיתות מספרית בולטת לישראל. "בישראל נמצאו 9 מלונות לעומת 39 מלונות מקבילים בירדן - מה שמעיד על פופולריות וביקוש גבוה יחסית לתיירות המדברית וניצול פוטנציאל טוב יותר מצד הירדנים". 

סגל מחדד כי פיזור המלונות בנגב נעשה בין מצפה רמון שבו פועלים מלון אחד בדירוג 5 כוכבים; 3 מלונות ברמת 4 כוכבים; ומלון אחד ברמת 3 כוכבים. עד קו ים המלח פועל רק עוד מלון יוקרה אחד בירוחם בדירוג של 4 כוכבים. באזור שדה בוקר פועלים שני מלונות ברמת אירוח של 3 כוכבים. מנגד, בירדן בוואדי ראם פועלים 7 מלונות ברמת אירוח של 3 כוכבים ומלון אחד ברמת אירוח של 5 כוכבים. בוואדי מוסא פועלים 4 מלונות של 5 כוכבים, 6 מלונות של 4 כוכבים ו-14 מלונות של 3 כוכבים. בשמורת הביוספרה דנה פועלים שני מלונות של 3 כוכבים.

וכמה עולה התיירות המדברית? לסוף שבוע זוגי (חמישי-שבת) תשלמו למלונות 3 כוכבים בוואדי ראם בין 210 שקל ל-1,300 שקל ולמלון בדירוג 5 כוכבים 950 שקל. המחיר למלון 3 כוכבים בפטרה נע בין 480 ל-680 שקל; 810 שקל ל-4 כוכבים; ו-1,440 שקל ל-5 כוכבים. מנגד, מלון 5 כוכבים במצפה רמון יעלה לכם 4,250 שקל; 1,400 שקל למלון בדירוג של 4 כוכבים במצפה רמון ובירוחם; ו-1,100 שקל למלון בדירוג של 3 כוכבים במצפה רמון. 

"פוטנציאל התיירות המדברית המפוספס בישראל אינו משפיע רק על ענף המלונאות אלא גם על הכנסות של אטרקציות נלוות אליהן כמו טיולי ג'יפים וטיולים רגליים מודרכים, מסעדנות ועוד", אומר סגל.