לינדנר: "פתחנו מקטע חדש ביקנעם לפני חודש והפקקים נעלמו"

כך אמר היום מנכ"ל כביש 6 חוצה צפון בפאנל בנושא פקקי התנועה בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" • מנכ"לית אשכול רשויות גליל מערב יעל רון: "בשנים הקרובות יתווספו בצפון 100 אלף תושבים ולצערי המשרדים שאמונים על תשתיות לאומיות לא איתנו"

"היום אנחנו בפער של דור בתחבורה הציבורית", כך אמר הערב ליאור מנצר, מנהל מערך תשתיות ואנרגיה בנק הפועלים, בפאנל בנושא פקקי התנועה, בהנחיית סוניה גורודיסקי כתבת התשתיות של "גלובס", בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס". "אחנו צריכים לשנות את החשיבה ואפשר לחנך את השוק. לפני שנתיים הציבור התבשר ששקית פלסטיק בסופרמרקט תעלה 10 אגורות. מאחור לחנך ציבור, לוקח לפעמים שנים, אף אחד לא האמין שתוך ימים 90% מהציבור עבר משקיות פלסטיק לשקיות רב פעמיות. היום נוסעים 500 אלף נוסעים בבוקר לתל אביב, בממוצע של 1.1 אנשים בכל רכב. זה אומר שמתוך 10 מכוניות שנכנסות לתל אביב, ב-9 מכוניות נוסע אחד, ובמכונית אחת יש שני נוסעים. אם נשנה את זה ל-1.4 נוסעים ברכב לא יהיו פקקים בישראל. כל הפרויקטים הגרנדיוזים בתחומי התחבורה ייקחו שנים עד שיתממשו. לעומת זאת אם הישראליים יחליטו לנסוע יחד ברכב הפרטי, לא יהיו פקקים. זה אפשרי. אני לא רואה פוליטקאי שעושה את זה אבל זה אפשרי".

שי לינדנר, מנכ''ל כביש 6 חוצה צפון, אמר "פתחנו מקטע כביש חדש ביקנעם לפני חודש, שעברו בו עד כה כמיליון רכבים. לפני כן היו תורים על תורים של משאיות שעמדו שם. הפקקים פשוט נעלמו והם לא עברו למקום אחר כי הפקקים החלו ב-5 בבוקר במסדרון יוקנעם. וזה בדיוק העוול היסטורי שעשו לפריפריה. לא יכול להיות שבונים ערים שמנותקות מכבישים מהירים, כמו ירושלים. עיר של מיליון תושבים ויש לה שתי כניסות בלבד ורק היום אנחנו מתחילים לבנות את הכניסה השלישית. הפיתרון צריך להיות לא רק רכבות קלות וכבדות אלא גם כבישים. רק ב-2007 התחילו לדון על התקציבים. דיברו על הקו האדום והקו הירוק והחליטו לא לבנות אותם, וזה עלה למשק מיליארדים שהיום מנסים להדביק. ואם עכשיו יגידו עזבו כבישים מיצינו, אז עוד עשור יהיה לנו עשור אבוד נוסף".

ניצן יוצר, יוזם פרויקט "נעים לירוק", הסביר כי "קיבולת הכבישים היא משאב במחסור. השאלה היא איך מחלקים אותו. מי שנכנס בשעות השיא של הבוקר לתל אביב ויוצא בשעות השיא מתל אביב, מבזבז 250 שעות בשנה, שהם 5 שבועות עבודה ובנוסף לכל זה גם מזהם את הסביבה. בנתיבי איילון בצהריים עובר מספר כפול של כלי רכב מאשר ב-4 אחה"צ. וזה בגלל שיטת ההקצאה. שלא מנהלים פה ביקוש. קשה לחשוב על שיטת הקצאה יותר אווילית. צריך להשתמש בשיטה האלגנטית והבדוקה והרווחת וזה באמצעות מנגנון מחירים. 'נעים לירוק' יהפוך את אגרת הרכב לדיפרנציאלית. באופן שבו יתנהל הרכב במהלך השנה וכמה יסע בשעות הגודש".

יעל רון, מנכ"לית אשכול רשויות גליל מערבי, התייחסה לנושא פיזור האוכלוסיה כפיתרון למשבר הדיור ומצוקת התחבורה. "בשנים הקרובות יתווספו בצפון 100 אלף תושבים ולצערי המשרדים שאמונים על תשתיות לאומיות לא איתנו. בגליל המערבי 10 שנים לא נסלל כביש. היום מתחילים בבנייה של כביש עוקף נהריה ולא ברור מה תהיה היעילות שלו. ברכבת ישראל קוצצו 20 רכבות, החזירו 4 בלבד, 2 מתוכן בשעות הלילה. המשמעות היא שאזרחי הגליל הם סוג ב', ומשלמים מס בדמות עלות ק"מ גבוהה, שהדרום פטור ממנו. תושבי הצפון לא צריכים לשלם יותר כדי להגיע למקומות עבודה, ולמרכזים רפואיים או גני הילדים".