אבי טיומקין בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": העולם שהכרנו מתפרק, לא בעוד 15 שנים - עכשיו

בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" שאל יועץ קרנות הגידור: "הבנקים המרכזיים טעו לאורך כל השנים בדברים הכי משמעותיים בכלכלה? פשוט אין להם מושג"

אבי טיומקין / צילום: תמר מצפי
אבי טיומקין / צילום: תמר מצפי

"המבנה הכלכלי-פוליטי-חברתי שעליו גדלנו מאז מלחמת העולם השנייה מתפרק", כך אמר בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" אבי טיומקין, יועץ לקרנות גידור, שצופה כי המשק האמריקאי והכלכלה העולמית צועדים לקראת מיתון. "אנחנו נמצאים בעולם מתפרק, כל הסדר החברתי-כלכלי שהכרנו מתפרק - ולא בעוד חמש עשרה או עשרים שנה, אלא עכשיו".

לדבריו, "כיום הסטטיסטיקות מטעות ביודעין", כמו למשל בפרסומים על התוצר והצמיחה בסין, "או שהשיטות הארכאיות שבהן הן נמדדות מביאות לכך שנעשים תיקונים משמעותיים ביותר", עד כדי כך ש"בדיעבד מתקנים כלכלה שהייתה בצמיחה לכלכלה שהייתה במיתון".

טיומקין טען, כי ישנה בעיית אמון שקיימת בכלכלה העולמית: "אי אפשר להאמין לאף אחד". הוא גם התייחס ל"פוליטיזציה של הבנקים המרכזיים" בעולם, הפועלים לרצות את השלטון במקום לפעול עצמאית. עוד טען, כי הם מנותקים ממה שקורה במערכות הפיננסיות והריאליות של המשק: "איך הבנקים המרכזיים טעו לאורך כל השנים בדברים הכי משמעותיים בכלכלה? פשוט אין להם מושג. כשבוחנים את הפרוטוקולים של הבנק המרכזי בארה"ב לפני מהמפולת של שנת 2000 והמשבר העולמי של 2008, רואים שדיברו שם על כלכלה חזקה ועולם פיננסי איתן, ואילו נגיד בנק ישראל לשעבר סטנלי פישר העלה את הריבית בישראל שבועיים לפני המפולת". עוד אמר טיומקין בהקשר זה, כי "כשפוליטיקאי מדבר, מה שהוא אומר מחייב רק את השומע. הפוליטיזציה של בנקים מרכזיים בעולם הפכה כל כך משמעותית, שכבר אי אפשר לסמוך על ההצהרות שלהם".

בכל אופן, מבחינת טיומקין, "משבר 2008 אף פעם לא הסתיים, והוא ממשיך להתקיים עד היום. אנחנו אומרים את זה כיום, כשאירופה נכנסת מחדש למיתון", בעוד ש"מסין כבר החל להתפתח המשבר הכי גדול. מלפני חודשיים או שלושה התחילו עם צנזורה כלכלית". הוא מוסיף, כי "אני לא מאמין שגוש האירו יחזיק מעמד, ותוך כמה שנים נחזור למטבעות של כל מדינה. אנחנו כבר רואים את תחילת ההתפרקות שלו באמצעות הברקזיט", אמר. 

טיומקין סבור כי "ההתפרקות יותר קרובה ממה שכולם חושבים", ומוסיף כי "צריך להבין דבר אחד ברור: התקופה של הצמיחה הארוכה משנות ה-50 ועד 2008 הייתה הסטייה".

הוא גם התייחס בדבריו למשק הישראלי, ואמר בין היתר כי "לא קורים ניסים בכלכלה הישראלית. בנק ישראל מנהל כבר כמה שנים מדיניות מוניטרית עם ריבית קרוב לאפס, והתקציב הוא עם גירעון אפקטיבי משמעותי מאוד כבר כמה שנים".

ומה הלאה? טיומקין, שהרצה על "אמון, סיכויים וסיכונים בשווקים", המשיך ושידר פסימיות בנוגע למצב היבטים מרכזיים בכלכלה העולמית: "מערכת הבנקאות בסכנה. החשש שלי היום הוא שמערכת הבנקאות העולמית נמצאת בלחץ גדול", אמר. לדבריו, דבר זה בא לידי ביטוי במניות הבנקים, והוא הוסיף כי אחת האינדקציות לכך מגיעה מכך שברבעון האחרון יש למערכת הבנקאות הפסדים בלתי ממומשים בהיקפים הגבוהים ביותר מאז הרבעון הראשון ב-2009.

עוד אמר טיומקין בהקשר זה, כי "מניות הבנקים בעולם נמצאות ממש על סף קריסה; הן ירדו עשרות אחוזים בשנה האחרונה, והתפתחות מיתון עולמי עלולה לגרום להן נזק, במשבר שלדעתי משבר 2008 יתגמד לעומתו".

על כך הוא מוסיף, כי "צריך לנפץ את המיתוס של חוזק המערכת הבנקאית בישראל במשבר 2008. בעוד שכל העולם היה בבום כלכלי שהשתקף בשוק המקרקעין בין 2000-2008, בישראל היה מיתון. ולכן כשבא המשבר, למערכת הבנקאות הישראלית לא הייתה כמעט בכלל חשיפה, ולכן היא לא נפגעה. כי לא היה כסף בחוץ".

לסיום, טיומקין פירט כי "העולם יפעל בתחום המדיניות התקציבית, כשמדינות יעשו הרחבה תקציבית משמעותית מאוד. תמיד גדלנו על מודל שהממשלה זה הבעיה, והסקטור הפרטי זה הפתרון, והיום המודל הזה התהפך", אמר. ○