נותן לה אשראי: אלטשולר שחם הגיע להחזקה של 20% בחברת המימון החוץ-בנקאי אחים נאוי

בית ההשקעות רכש השבוע מניות נאוי ב-25 מיליון שקל • הרכישה נעשתה בעסקה אחת בבורסה, במחיר מניה של 20 שקל, המשקף לנאוי שווי של כ-680 מיליון שקל • זאת, אחרי שמניית נאוי התחזקה בכ-10% מתחילת השנה

גילעד אלטשולר, אלטשולר שחם / צילום: תמר מצפי
גילעד אלטשולר, אלטשולר שחם / צילום: תמר מצפי

בית ההשקעות אלטשולר שחם רכש השבוע 4% ממניות אחים נאוי  ב-25 מיליון שקל, והגיע להחזקה של כ-20% בחברת האשראי החוץ-בנקאי. הרכישה, שנעשתה בעסקה אחת בבורסה, בוצעה במחיר מניה של 20 שקל. המחיר דומה לשווי השוק של המניה, המשקף לאחים נאוי שווי נוכחי של כ-680 מיליון שקל, וזאת אחרי שמניית החברה התחזקה בכ-10% מתחילת השנה.

הגדלת החזקות אלטשולר שחם באחים נאוי
 הגדלת החזקות אלטשולר שחם באחים נאוי

בית ההשקעות הפך לבעל עניין בנאוי כבר בחודש מארס 2013, אז השקיע כ-15 מיליון שקל ברכישת קרוב ל-9% ממניות החברה, בעסקה מחוץ לבורסה. העסקה נעשתה אז במחיר מניה של קרוב ל-11 שקל - כמעט חצי ממחירה הנוכחי. במהלך השנים גם מימש אלטשולר שחם ברווח חלק מההחזקות. בחודשי הקיץ האחרונים השקיע כ-13 מיליון שקל ברכישת מניות החברה, וגם בחודש מאי האחרון הוסיף ורכש ממניות החברה.

אלטשולר שחם, המנוהל על-ידי גילעד אלטשולר ורן שחם, הוא שחקן בולט בשוק המניות המקומי, והיה פעיל מרכזי השנה בפעילות בשוק ההנפקות וההפצות של מניות בבורסה, על רקע גיוסים משמעותיים הנרשמים בפעילות החיסכון לטווח ארוך שלו.

פעילותה של אחים נאוי מתרכז בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים) - עסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה בתמורה לעמלה הנקבעת באחוזים. אחים נאוי, חלוצת פעילות האשראי החוץ-בנקאי בבורסה, היא הגדולה מבין מתחרותיה הנסחרות, עם יתרת תיק אשראי ללקוחות נטו שעמדה בסוף חודש ספטמבר על 2.1 מיליארד שקל.

בעלי השליטה בחברה הם האחים דורי ושאול נאוי, המכהנים כמנכ"ל וכיו"ר בהתאמה, ומחזיקים יחד בכ-34% מהון החברה, בחלוקה שווה.

את תשעת החודשים הראשונים של 2018 סיכמה אחים נאוי עם צמיחה של 14% בהכנסותיה, שהגיעו ל-109 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה צמח ב-30% ל-57 מיליון שקל.

בנאוי מסבירים כי עיקר הצמיחה בתיק האשראי של החברה בתקופת הדוח מומנה ברובה באמצעות שוק ההון והבנקים, וכן מהונה העצמי של החברה, ומוסיפה כי "על אף הגידול האמור במימון אשר צרכה החברה בתקופה, חלה ירידה בהוצאות המימון של החברה, וזאת לאור ירידה במחירי המימון".

עוד בנאוי הוסיפו, כי "מדיניות החברה הינה לגייס לקוחות טובים יותר ואיתנים מבחינה פיננסית בתשואה נמוכה יותר אך בהיקפים גדולים יותר, כך שסך הכנסות המימון יגדלו בד בבד עם הקטנת סיכון האשראי בתיק".

כמו כן עולה מהנתונים בדוחות כי הריבית השנתית הממוצעת על תיק הלקוחות בין ינואר לספטמבר עמדה על כ-7.5%, בדומה לתקופה המקבילה ב-2017. בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2018, הוצאות החברה בגין הפרשה להפסדי אשראי צפויים עלתה ב-4% ל-8 מיליון שקל, וזאת לפי נאוי בעיקר בשל "הפרשות בגין חובות לקוחות ספציפיים שונים ממגוון ענפים במשק", וכן בהשפעת שינוי תקן חשבונאי.

באוגוסט 2017 עלתה נאוי לכותרות כשהפתיעה את המשקיעים עם הודעה על החלטתה לבטל את מדיניות הדיבידנד (מתחילת 2018), ומנייתה הגיבה בירידות חדות, אולם מאז התחזקה ב-20%.