לרוסיה יש מנהיג פוטנציאלי חדש לשליטה על לוב. קוראים לו קדאפי

סייף אל אסלאם, בנו של הרודן לשעבר מועמר קדאפי, הפך החודש לאחרון בשורת הלובים המבקשים את תמיכת מוסקבה, בעוד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מגביר את מעורבותה של רוסיה במדינה עתירת משאבי האנרגיה • בינתיים, עלולים מהלכי ההתנתקות של טראמפ להותיר את ארה"ב ללא קשרים

סיף אל אסלאם קדאפי ואביו מועמר / צילום: רויטרס. Reuters
סיף אל אסלאם קדאפי ואביו מועמר / צילום: רויטרס. Reuters

לרוסיה יש מנהיג פוטנציאלי חדש ללוב. קוראים לו קדאפי, כך מדווח "בלומברג". סייף אל אסלאם, בנו של הרודן לשעבר, הפך החודש לאחרון בשורת הלובים המבקשים את תמיכת מוסקבה, בעוד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מגביר את מעורבותה של רוסיה במדינה הצפון אפריקאית עתירת משאבי האנרגיה.

ארה"ב נעדרת כמעט לחלוטין מהזירה, והקרמלין מזהה הזדמנות להפוך לגורם המשפיע ביותר בלוב נטולת המנהיגות והמפולגת לאחר הדחת מועמר קדאפי ומותו ב-2011. רוסיה תנקוט גישה נועזת עוד יותר בלוב לנוכח תוכניתה של ארה"ב לצאת מסוריה.

עד כה הייתה הדעה הרווחת שמוסקבה תומכת בחליפה הפטאר, איש צבא ששולט במרבית שטחה המזרחי עתיר הנפט של המדינה. אך רוסיה בנתה בחשאי קשרים עם כל הפלגים היריבים, לדברי שני דיפלומטים אירופים שחקרו את האסטרטגיה של הקרמלין. זה מאפשר לרוסיה להפיק לעצמה תועלת יותר מכל הגורמים החיצוניים שתומכים בצד זה או אחר.

מבחינתו של פוטין - שגינה בזעם כ"מסע צלב" את המבצע הצבאי בהובלת נאט"ו להדחת קדאפי, ששלט בלוב במשך ארבעים שנה - יחזק כינונה מחדש של רוסיה כשחקנית מפתח בלוב לאחר התערבותה המוצלחת בסוריה, את מעמדה של רוסיה על חשבון ארה"ב. כמו כן יסלול מהלך זה את הדרך לחוזי בניה מחודשת בשווי של מיליארדי דולרים, וכן לנתח ממשאבי הנפט הגדולים ביותר באפריקה, וייתכן גם שלבסיס ימי בים התיכון.

רוסיה שינתה אשתקד את האסטרטגיה שלה בלוב, לדברי הדיפלומטים. בנוסף לתמיכה בהפטאר, השקיעה מוסקבה מאמץ רב בחיזורים אחר הממשלה בטריפולי, שנהנית מתמיכת האו"ם, ובמקביל גם אחר מוקדי כוח נוספים, כולל באזור המערבי מיסרטה, לדברי הדיפלומטים. הפטאר ביקר לעתים תכופות במוסקבה מ-2016, אך ראש הממשלה פאיז אל-סראז' ובכירים לובים אחרים מבקרים גם הם לעתים תכופות בבירת רוסיה.

האסטרטגיה של הקרמלין משתלמת. רוסיה מנהלת מו"מ עם לוב על חידושו של חוזה בן 2.2 מיליארד אירו (2.5 מיליארד דולר) לבניית קו רכבת מהירה מבנגאזי לסירט, לאחר השעייתו של חוזה זה בעקבות מות קדאפי. יצרניות נשק רוסיות, שהפסידו עסקאות נשק בשווי כולל של 4 מיליארד דולר בלוב, צפויות גם הן להרוויח. בינתיים קונה לוב 1 מיליון טון חיטה רוסית תמורת 700 מיליון דולר.

רוסיה מקדמת גם את האינטרסים שלה בתחום האנרגיה. מוסטפה סנאלה, מנכ"ל חברת הנפט הלאומית של לוב (NOC), הגיע למוסקבה באוקטובר לדיונים עם גזפרום ו-טטנפט על השקה מחודשת בלוב של פרויקטים מעידן קדאפי. רוסנפט הסכימה להשקיע בחיפושי והפקת נפט בלוב, וכן לרכוש נפט גולמי. כולן עושות עסקים באופן בלעדי רק עם NOC, הפועלת מטריפולי, למרות קשריה של מוסקבה עם הפטאר, מכיוון שרק ל-NOC יש את הזכות לחתום על עסקאות עם גורמים מחו"ל.

בעוד רוסיה מעמיקה את מעורבותה, עלולים מהלכי ההתנתקות של הנשיא טראמפ ברחבי העולם - ולאחרונה בסוריה - להותיר את ארה"ב ללא קשרים. לרוסיה ולארה"ב אין שגרירויות בלוב. פעילויותיה של ארה"ב הושעו לאחר הריגת השגריר האמריקאי ב-2012 במתקפה על המתחם הדיפלומטי בבנגאזי. אך בחודש שעבר - בעוד ממשל טראמפ שוקד על גיבוש אסטרטגיה חדה לאפריקה - שלחה ארה"ב את תת השר לענייני המזרח הקרוב, דייויד סטרפילד, לכנס שערכה ממשלת איטליה על לוב. רוסיה שלחה לכנס את ראש הממשלה דמיטרי מדבדב.