רועי דויטש: "דור ה-Y נשען על ההורים שלו, זה דור שלא מגיע ליציבות כלכלית"

כך אמר היום בפאנל "משוק העבודה המסורתי לשוק העבודה החדש" מייסד ומנכ"ל JOLT, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" • "9% מהשכירים במשק הם בהייטק. 90% מהאנשים עדיין עובדים בכלכלה הישנה. לפי דוח ה-OECD כמעט מחצית מהמקצועות יעלמו בגלל התפתחות הטכנולוגיה", אמרה דפנה אבירם מהמכון הישראלי לדמוקרטיה ביחס לשינויים החדים הצפויים בשוק העבודה

"שוק העבודה עובר מעבר מטלטל משוק העבודה המסורתי לדור של מילניאלז, דור שעובד כדי ללמוד ולומד כדי לעבוד. ההורים של הדור הזה והמנהלים שלהם נשענו על המעסיק שלהם כדי להתפתח בקריירה ולקבל יציבות תעסוקתית. איך בני דור המילניום מתכננים להתפתח? הם מציינים למידה עצמית קודם כל ואחר כך לימודים פורמליים", כך פתחה ליאת רון, כתבת "גלובס", את פאנל "משוק העבודה המסורתי לשוק העבודה החדש" בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" היום.

בפאנל השתתפו גם רועי דויטש, מייסד ומנכ"ל JOLT, סטארט-אפ ישראלי שמקים מעין "בית ספר להייטקיסטים", שנועד לספק למנהלים ועובדי טק לרכוש מיומנויות להמשך הקריירה שלהם. JOLT מפעילה כיום קמפוס בתל אביב וצפויה לפתוח קמפוס בלונדון בתחילת השנה הבאה; ענבל לביא, מנכ"לית קבוצת וובפאלס שמתמחה בשיווק מבוסס ביצועים במובייל וברשת; איציק עוזר, מנהל פיתוח עסקי ותעשייה ברשות לפיתוח ירושלים; לילך רומנו, סמנכ"לית משאבי אנוש בפלייטיקה, חברת משחקי הרשת הישראלית שנרכשה לפני שנתיים בידי קונסורציום סיני לפי שווי של 4.4 מיליארד דולר.

השאלה הראשונה במושב הופנתה ללילך רומנו.

אתם הייתם מוכנים לשלם לעובד 70 אלף שקלים כדי שהוא לא יעבוד אצל המתחרים. האם העובד החדש הוא מלך או סוג של דיקטטור?

רומנו: "יש אמירה מאוד דרמטית, ואני לא בטוחה שזה השתנה כל כך. בעיני אנחנו עוברים מהפכה של ידע, ידע הוא דבר משמעותי שייתן למתחרה שלך יכולת לעקוף אותך. אותו עובד החזיק ידע משמעותי שיכול היה לאיים עלינו והיינו צריכים לשמור על הביזנס שלנו. העובדים תמיד היו משאב חשוב וטוב שכך ואין ספק שבמקרים מסוימים השוק הופך להיות שוק עובדים ולא שוק מעסיקים".

ענבל לביא הוסיפה על המאפיינים של דור ה-Y: "בעיניי הדור הזה מחפש משמעות, ערך, מנטורים. משמעות גם במובן האישי. רואים שהעובדים מאוד מחוברים, גם בנושאים של תרומה לקהילה. כסף הוא רלוונטי, אבל בעיני בסופו של דבר אם העובד מרגיש שהוא מחבר למשהו גדול יותר, כמה שקלים לכאן או לכאן לא יזיזו אותו. יש מקרים של חברות כמו אמזון או גוגל שמציעות משכורות מפתות, אבל זה לא המקרה בדרך כלל.

אנחנו כחברה, כשניסיתי לזקק את האטרקטיביות שלנו מול העובדים, מה שעלה כחוט השני, זה שוובפאלס זה מקום שאפשר להתפתח בו, גם מקצועית לרוחב, גם ניהולית למעלה. זה מקום שאתה יכול לגדול איתו וככה אנחנו מציגים אותו".

רון פנתה לרועי דויטש: בדור הקודם החרדה הקיומית והכסף הניעו אנשים. הקביעות הייתה פקטור חשוב. בני דור המילניום מחליפים עבודה כל שנתיים. בשיחה מקדימה אמרת לי "הם פשוט נשענים על ההורים שלהם".

דויטש: "מחזק את דבריהן של לילך וענבל, קשה לקחת מכן עובדים, וניסיתי. הסרטון של וובפאלס יושב על "מהפכת הכולבויניקים". פעם זה היה מביך להיות כולבויניק. היית צריך להתמחות במשהו אחד, אסור להתפזר. היום, בגלל שהעתיד כל כך לא ברור, הדרך היחידה להתכונן אליו היא להיות מוכנים להכול. בעיני יש פריבילגיות, ברגע שאתה יודע שיש לך מיטה וגג, אתה פריבילגי".

בגלל שהדור הזה מרוויח הכי פחות, יש לו הכי מעט יציבות כלכלית, הוא נשען על ההורים שלו, זה דור שלא מגיע ליציבות כלכלית. אני הייתי בסיליקון ואלי שנתיים ואמא שלי העבירה לי כסף מדי פעם. מתקשר לאמא שלי ומבקש 5,000 שקל. זה גרם לנו לאיזה ניתוק רגשי מכסף. בקרב הילדים המגניבים של התעשייה יש דיבור על אנשים שעובדים במקומות שמשלמים הכי הרבה כסף, אומרים על האנשים האלה שהם ויתרו על הנשמה שלהם. יוצא לי לדבר עם אנשים שמציעים להם 35 אלף שקל בסייבר ו-22 אלף בוויקס, ואני אומר להם ללכת על וויקס. כי מי שלא ממש אוהב סייבר, הנשמה שלו תמות שם."

איציק עוזר: "היו 250 חברות טכנולוגיות ובצוות שלנו ישבנו ושברנו את הראש ואמרנו איך אפשר לייצר עובדים עם ניסיון ומצאנו מחקר אמריקאי שאומר שחברות גדולות באו לשבת ליד סטארטאפים. סטארטאפים, חלקם מתים מהר, חלקם פחות מהר, אבל הם מייצרים עובדים עם ניסיון. הלכנו למשרד ראש הממשלה וביקשנו כסף להקים סטארטאפים, ואמרנו מההתחלה שחלקם ימותו. מהר. מאז צמחה ירושלים ל-600 חברות טכנולוגיות, אנחנו זוכים להכרה בינלאומית, טיפסנו במדרג של סטארטאפ קומפס".

כל דבר בירושלים הוא סטארטאפ. היו 35% מתעשיית הקולנוע מצלמת בירושלים בגלל קרן אחת. השאלה היא לא איך עשו דברים עד היום, אלא איך יעשו אותם מחר. ירושלים היא סטארטאפ".

דפנה אבירם: "9% מהשכירים במשק הם בהייטק. 90% מהאנשים עדיין עובדים בכלכלה הישנה. ראינו שיותר ויותר גופים בינלאומיים חוזים שינויים בעולם העבודה. לפי דוח ה-OECD כמעט מחצית מהמקצועות יעלמו בגלל התפתחות הטכנולוגיה. קופאיות בסופר יושבות היום בסופר ליד המכונות שמחליפות אותן ועדיין לא יורד להן האסימון שהן צריכות להכשיר את עצמן למשהו אחד. ללא שיתוף פעולה של כל הגורמים בשוק מחאת האפודים תראה חיוורת לעומת התרחיש שנראה. ממשל, עסקי, עובדים ומגזר חרדי. תוך הובלה של הממשלה יש לגרום לכל אותם עובדים שאינם בחזית הטכנולוגיה להיות מוכנים לעתיד. הם פשוט ייפלטו משוק העבודה, וזה מערער את יציבות השלטון והדמוקרטיה".

הממשלה אולי פחות בליבת החשיבה, אבל המכון הישראלי לדמוקרטיה הרים את הפרויקט הזה וקיבלנו רוח גבית מדהימה מכל משרדי הממשלה הרלוונטיים ואנחנו מטפטפים את ההמלצות בחלקים. אבל יש המון רצון לאמץ ולבנות תוכנית אסטרטגית".