משקיעי סופטבנק התחרטו על ההשקעה ב-WeWork

משקיעים מרכזיים בקרן הטכנולוגיה הענקית של סופטבנק גרופ קורפ נרתעו מהשקעה מתוכנת בסך 16 מיליארד דולר בספקית חללי העבודה המשותפים WeWork, ועקב כך נאלץ מנכ"ל סופטבנק מסיושי סאן למצוא חלופה, לאחר שנוכח כי לא ניתן להגשים את שאיפותיו בשל מגבלות פיננסיות

מנכ"ל סופטבנק, מסיושי סאן / צילום: רויטרס
מנכ"ל סופטבנק, מסיושי סאן / צילום: רויטרס

משקיעים מרכזיים בקרן הטכנולוגיה הענקית של סופטבנק גרופ קורפ נרתעו מהשקעה מתוכננת בסך 16 מיליארד דולר בספקית חללי העבודה המשותפים WeWork, ועקב כך נאלץ מנכ"ל סופטבנק מסיושי סאן למצוא חלופה, לאחר שנוכח כי לא ניתן להגשים את שאיפותיו בשל מגבלות פיננסיות.

לדברי מקורות יודעי דבר, קרנות ההשקעה הריבוניות של סעודיה ואבו דאבי אמרו לבכירי סופטבנק כי יש להן חששות לגבי המשא-ומתן שמנהלת סופטבנק לרכישת גרעין השליטה ב-WeWork עתירת ההפסדים. חללי העבודה בסגנון תעשייתי-אלגנטי וחוזי החכירה קצרי-הטווח של WeWork הפכו אותה לאחת מחברות הסטארט-אפ הלוהטות ביותר בעולם.

קרן ויז'ן (Vision Fund) היא אחת מבעלות המניות העיקריות של WeWork, לאחר שרכשה אשתקד קרוב לחמישית ממניות החברה בהשקעה של 4.4 מיליארד דולר על בסיס אומדן שווי של 20 מיליארד דולר. לאחר מכן התחייבה סופטבנק להשקיע 4 מיליארד דולר נוספים, כולל התחייבות בסך 3 מיליארד דולר בחודש שעבר על בסיס אומדן שווי של 45 מיליארד דולר.

ההשקעה החדשה תשקף שווי של כ-36 מיליארד דולר לWeWork, לדברי המקורות, ותביא את סך השקעותיהן של סופטבנק והחברות המסונפות שלה ב-WeWork ליותר מ-24 מיליארד דולר.

קרן פבליק אינווסטמנט פאנד (PIF) של סעודיה וקרן מובאדלה אינווסטמנט של אבו דאבי השקיעו את חלק הארי של 100 מיליארד הדולר שגייסה קרן ויז'ן של סופטבנק. גודל החזקותיהן מאפשר להן למעשה להטיל וטו על השקעות מסוימות, ומעניק להן השפעה רבה על אישור מהלכיו של סאן.

ההתנגדות לעסקת WeWork החדשה היא יוצאת דופן מבחינתו של סאן, שרגיל לפעול בחופשיות ומצליח בדרך-כלל להשקיע בהתאם לרצונו. סאן בן ה-61 הפך את סופטבנק מספקית מכשירי טלפון סלולריים יפנית משעממת לאחת ממשקיעות הטכנולוגיה המשפיעות ביותר בעולם, שמשקיעים נכנעים לחזונה המבוסס על אינסטינקט יותר מאשר על ניתוח פיננסי מסורתי.

חלק מהמקורות אמרו כי ל-PIF ומובאדלה היו ספקות לגבי החוכמה בהכפלת ההשקעה בWeWork, וגם לגבי אומדן השווי הגבוה שלה. WeWork צפויה להפסיד השנה כ-2 מיליארד דולר, והקרנות הביעו חשש שהמודל העסקי שלה יהפוך אותה לפגיעה אם תתרחש האטה כלכלית, כך אמרו חלק מהמקורות.

ל-PIF ומובאדלה יש השקעות כבדות בנדל"ן, והן אמרו לבכירי סופטבנק כי הן מעדיפות שהקרן תמשיך לבצע השקעות טכנולוגיה, לדברי חלק מהמקורות.

העסקה הנידונה עשויה לכלול 10 מיליארד דולר מסופטבנק לרכישת מניותיהם של מרבית בעלי המניות החיצוניים הקיימים, פלוס 6 מיליארד דולר בהון חדש לWeWork על פני 3 השנים הבאות, על-פי מקורות יודעי דבר. העסקה תותיר בידי מנכ"ל WeWork, אדם נוימן, את השליטה בחברה, לדברי אחד המקורות. החברות מקוות להכריז על העסקה במועד מוקדם בשנה הבאה, אך המשא-ומתן עדיין נזיל ועלול לקרוס.

סאן עדיין מקווה שקרנות ההשקעה הריבוניות יאפשרו לקרן ויזקן לממן חלק מהעסקה, לדברי אחד המקורות. סופטבנק שוקלת דרכים אחרות למימון העסקה, כולל שימוש במזומנים של עצמה, גיוס הון באמצעות אג"ח והכנסת משקיעים חיצוניים, לדברי המקור. ייתכן כי סופטבנק תשתמש בתקבולי ההנפקה הראשונית לציבור של פעילות הטלקום היפנית שלה.

החוב של סופטבנק כבר כבד למדי. נכון ל-30 בספטמבר, הוא התקרב ל-18 טריליון יין - כ-158 מיליארד דולר.

סאן, שמימן חברות אחרות, כולל אובר טכנולוג'יס וחברת הקניות המקוונות ההודית Flipkart, נתקל לעתים בספקנות מצד בעלי המניות וחברי מועצת המנהלים שלו, אך בדרך-כלל הם השתכנעו בעמדתו. התנגדותן של מובאדלה ו-PIF הסעודית מצביעה על כך שסאן מותח על הגבול את סבלנותם של תומכיו הנלהבים ביותר. כמו כן מעוררת התנגדות זו תהיות לגבי תאבון הסיכון הרחב יותר של משקיעים שכבר הזרימו כספים לחברות סטארט-אפ מהירות צמיחה למרות הפסדיהן, בתקווה לעשות רווחים בעתיד.

במסגרת העסקה הנידונה, תרכוש סופטבנק את החזקותיהם של משקיעים קיימים על בסיס אומדן שווי של כ-22 מיליארד דולר, בכפוף להצבעת בעלי המניות. הכסף הנוסף שייכנס לחברה יוזרם במנות של 2 מיליארד דולר בכל אחת מ-3 השנים הבאות, על בסיס של אומדן שווי גבוה יותר, לדברי המקורות.

"וול סטריט ג'ורנל" דיווח באוקטובר על המשא-ומתן לגבי WeWork.

בנוסף להיקפה העצום של העסקה המתוכנת, היא תהיה יוצאת דופן גם מכיוון שהיא תותי בידי נוימן את השליטה ב-WeWork, למרות שסופטבנק תחזיק במרבית מניות החברה ותספק את ההון החדש. נוימן שולט כעת במועצת המנהלים של WeWork, ומניותיו מעניקות לו כוח הצבעה גדול פי 10 משל המשקיעים האחרים, על-פי מסמכים שהגישה החברה לרשויות. נכון לסוף השנה שעברה, נוימן שלט בחברה בע"מ שהחזיקה ב-30% מ-WeWork.

חלק מהאנליסטים אומרים כי WeWork דומה מאוד לחברת החכרת משרדים מיושנת, ומזהירים כי אם תירשם ירידה בביקוש לשטחי משרד, והמחירים ייפלו, WeWork עלולה להיתקע עם חוזי החכרה בסכומים קבועים ל-10 עד 15 שנים.

אם WeWork תהפוך ללהיט ענק, היא עשויה לחזק את הרקורד של סאן בכל הנוגע לביצוע הימורים חכמים, ולהביא תועלת רבה לבעלי המניות של סופטבנק. סאן השקיע 5 מיליון דולר במיזם הקניות המקוונות הצעיר של היזם הסיני ג'ק מא, עליבאבא, שהפך לאימפריה אדירה.

WeWork ביצעה השקעות כבדות בשטחי המשרד החדשים שלה במקביל לצמיחתה. לפני שנים צפו בכירי החברה שכעת כבר תרשום החברה רווחים חזקים, אך לאחרונה צמחו ההפסדים בקצב מהיר יותר מההכנסות. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו הכנסות WeWork ב-1.2 מיליארד דולר, אך הוצאותיה היו כפולות, והיא דיווחה על הפסד נקי של 1.2 מיליארד דולר.

WeWork אמרה fh ההפסדים משקפים השקעות כבדות בצמיחה, וכי משרדים אינדיבידואלים הופכים לרווחיים ברגע שהם מוחכרים.

המשא-ומתן על העסקה נערך בתקופה סוערת מבחינתן של סופטבנק וסעודיה, שהתחייבה להשקיע 45 מיליארד דולר בקרן ויז'ן. המעורבות הסעודית ברציחתו של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י והמלחמה בתימן מעוררות תגובת נגד חריפה נגד סעודיה ונסיך הכתר שלה, מוחמד בן סלמאן.

כמה אנשי הון סיכון וחבר הקונגרס הדמוקרטי רו חאנה, שמייצג את עמק הסיליקון, קוראים לחברות לסרב לקבל את כספה של קרן ויז'ן.