משרד הבריאות: "החל מ-2019 ישראלים יוכלו לסרב לשימוש במידע אישי לטובת מחקר"

כך אמרה היום מנהלת הבריאות הדיגיטלית במשרד הבריאות בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" • פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר: "מחשב לא יחליף את הרופא, אבל הוא יקח ממנו את החלקים הטכניים"

ועידת ישראל לעסקים של "גלובס" אירחה היום (ה') פאנל בנושא הבריאות החדשה, בהשתתפותם של אסתי שלי - מנהלת הבריאות הדיגיטלית במשרד הבריאות, פרופ' רן בליצר - מנהל מכון כללית למחקר, ד"ר נטלי בלוך - מנהלת מרכז החדשנות בשיבא, וכן אלעד וולך - מנכ"ל ומייסד איידוק.

אלעד וולך: "הסיפור שלי דומה להרבה יזמים בארץ. בער בנו להבין איפה יש צורך אמיתי. בשביל זה חיפשנו שותף קליני שבו נוכל להבין עמוקות את הצרכים. איידוק מפתחת מערכת בינה מלאכותית שתומכת החלטות רפואיות. המטרה שלה היא להפוך את הרופא ליותר מהיר.

המערכת מאתרת מצבים קריטיים גם אם אדם נמצא במקום השבעים בתור. לפני שנה היתה לנו התקנה ראשונה בשיבא והיום אנחנו מותקנים במעל חמישים בתי חולים בעולם. בגלל ההבנה העמוקה שלנו אנחנו מבינים שזה מה שיביא את הקפיצה. היה חולה שהגיע לשיבא ללא תסמינים מוקדמים אבל היא זיהתה שהוא בחילתו בשבץ ומיד לקחו אותו לניתוח".

רן בליצר: "הדוגמה שניתנה היא נהדרת כי הישנה היא מגיבה. היא מגיעה מאוחר מדי בהרבה מקרים ויש לזה מחיר. יש דוגמאות נוספות, אחת מהן היא של אי ספיקת כליות. זה לא חוכמה לטפל במצב שבו כבר צריך דיאליזה אבל אנחנו פיתחנו תוכנה שעוקבת ויודעת להגיד מי בעוד חמש שנים יצטרך דיאליזה. הכללית גם מפעילה כבר כמעט עשור שירות של רפואה מרחוק".

נטלי בלוך: "הרפואה הולכת להיות יותר אישית ומה שיותר טיפול בקהילה. נעשה זאת באמצעות בינה מלאכותית כי על בסיס נתונים מוקדמים ניתן לעשות חיזוי וזיהוי מוקדם".

אסתי שלי: "האתגר הגדול הוא מניעת פגיעה בפרטיות. צריך להבטיח שלא לפגוע בפרטיות ועושים את זה בתהליכים עדינים ומורכבים עם כמה מעגלי הגנה. צריך להוסיף תהליכים פרוצדורליים וקיימים, בנוסף להגנות הטכנולוגיות. אנחנו מניחים שברגע שאנחנו מסירים את המידע המזוהה אז ברירת המחדל היא שניתן להשתמש במידע הלא מזוהה לניסויים רפואיים. הרבה מהציבור מוכן לתרום את המידע, הוא רק חושש שישתמשו במידע מאחורי גבו.

"החל ממארס 2019 ישראלים יוכלו לסרב לשימוש במידע אישי לטובת מחקר רפואי. זה דבר שאנחנו עובדים עליו כעת". האפשרות לסירוב תוצע דרך אתרי קופות החולים.

רן בליצר: "מחשב לא יחליף את הרופא, אבל הוא יקח ממנו את החלקים הטכניים שהמחשב עושה יותר טוב. הוא ישאיר לרופא את מה שהמחשב לא יודע לעשות, להקשיב למטופל. הכללית כבר עשור נותן שירות אונליין של רפואת ילדים בלילה, אבל איפה פה הבדיקה? אז כאן מגיעים הסטארטאפים שמפתחים מכשירי בדיקה ביתיים שהרופא במוקד יכול לשמוע אותו אצלו".

אסתי שלי: "כל הטכנולוגיות היפות הן האפשרות שלנו להתמודד בעתיד עם העלייה בתוחלת החיים ועם והעלייה בתחלואה הכרונית".