האם מחאת ה-BDS הגיעה גם לאמזון?

פעיל בתנועת ה-BDS העניק באמזון ציון נמוך למוכר ישראלי, במסגרתו כתב: "אם אתם ממאמיני תנועת ה-BDS, הימנעו מהמוצר הזה שמקורו בפלסטין הכבושה" • לדברי המוכר, באמזון טענו כי לא מדובר בהפרה של כללי האתר

אמזון / צילום, Shutterstock
אמזון / צילום, Shutterstock

האם המחאה והחרמות של תנועת ה-BDS הגיעו גם לאמזון? ל"גלובס" נודע כי בעל חנות ישראלית שפעיל בפלטפורמת המסחר המקוון האמריקאית המצליחה, סופג היום ביקורת חריפה ויוצאת דופן ממי שמגדיר את עצמו כפעיל בתנועת ה-BDS. במסגרת הביקורת הוענק למוצר שנרכש הציון הנמוך ביותר האפשרי - כוכב אחד - תוך שכותב הביקורת כתב: "אם אתם ממאמיני תנועת ה-BDS, הימנעו מהמוצר הזה (זה שלגביו ניתן הציון הנמוך-ש.מ) שמקורו בפלסטין הכבושה".

ציון נמוך כזה הוא בעל משמעות עבור המוכרים, מאחר שהוא מונע מהם חשיפה ללקוח ועלול לגרום למוכר לאבד גובה בתוצאות החיפוש, דבר שיקטין את הבולטות שלו וגם כמובן את הציון שבו הוא מדורג - נתון קריטי עבור המוכרים באמזון.

עוד נודע כי המוכר הישראלי, שביקש לשמור על עילום-שם, פנה למעלה מ-5 פעמים לאמזון בדרישה להסיר את הביקורת, בטענה כי מדובר בביקורת לא ראויה שמפרה את כללי אמזון. לטענתו, באמזון טענו כי לא מדובר בהפרה, וככל הידוע סירבו למחוק את הביקורת שעדיין מופיעה באתר.

דביר כהן, יזם, מנכ"ל חברת Ezcommerce ומנהל את קהילת "אמזון בקליק", אמר היום ל"גלובס": "בעולם האינסטנט של כאן ועכשיו, ביקורות היא מדד חשוב מאוד להצלחה של מוצר ולאופן בניית המותג באיקומרס ובאמזון בפרט".

לדבריו, "כולם נלחמים על דעתו ותשומת-לבו של הלקוח, אבל במקרה הזה - כאשר לקוח רוכש מוצר, והביקורת מבוססת על אידאולוגיה בלבד ולא על טיב המוצר - נראה כי האצבע קלה מאוד על המקלדת. אמזון נכון לעכשיו משאירה את הביקורת. גם לאחר פניות שלנו בטענה כי "זה לא נוגד את הכללים".

לטענת כהן, "בחוקים של אמזון כתוב במפורש לא לבצע הטיה ושימוש במוטיבים לאומיים. נראה כי עולם האיקומרס, כמו התפוזים והתמרים שגדלים בארץ, לא מוגנים וירטואלית מפני כאלה שקיום מדינת ישראל מפריע להם. לאן זה יוביל? רק הזמן יגיד".