בשל הירידות בשווקים: בנק ישראל ספג הפסדים של מיליארדי דולרים "על הנייר" בתיק המט"ח

בנק ישראל מחזיק כ-19% מהתיק, שהם כ-20 מיליארד דולר, באפיקים המנייתי והקונצרני, שספגו ירידות חדות • נכון לסוף נובמבר נוהלו בבנק יתרות מט"ח בשווי של כ-115 מיליארד דולר • מבדיקת "גלובס" עולה כי שיעור ההחזקה במניות צומצם השנה לכ-12%, בעוד ששיעור האג"ח הקונצרניות נותר ללא שינוי

קרנית פלוג סטנלי פישר הנגידים לשעבר
קרנית פלוג סטנלי פישר הנגידים לשעבר

בנק ישראל, שהזהיר היום מפני השפעת הירידות בשווקים על מחירי הנכסים הפיננסיים בישראל, ספג בעצמו הפסדים כבדים כתוצאה מהירידות הללו. הבנק עלול לדווח על הפסד "על הנייר" של עד 2 מיליארד דולר בתיק המט"ח שלו ב-2018, כתוצאה מהירידות החדות בשוקי המניות והאג"ח הקונצרניות בעולם (בחודשים האחרונים לבדם ההפסד גבוה בהרבה). בבנק יכולים להתנחם אולי בעובדה שצמצמו מעט את החשיפה למניות במהלך השנה, אחרי שהגדילו אותה בהדרגה עד ל-13.3% מהתיק, אך ההפסד באפיק זה צפוי להעיב על ביצועי התיק, שרשם בכל אחת מחמש השנים האחרונות תשואה חיובית.

נכון לסוף נובמבר נוהלו בבנק ישראל יתרות מט"ח בשווי של כ-115 מיליארד דולר, המושקעים כולם בחו"ל, בשוקי ההון של ארה"ב, יפן, גרמניה, צרפת, דרום קוריאה והונג קונג. על פי כללי ההשקעה שקבעה הוועדה המוניטרית של הבנק, יכולה מחלקת השווקים, האחראית על ניהול היתרות, להחזיק עד 25% מהתיק במניות ובאג"ח קונצרניות. בפועל מחזיק הבנק באפיק המנייתי והקונצרני כ-19%-18% מהתיק, שהם כ-20 מיליארד דולר ויותר.

נכון לסוף 2017, מועד העדכון הרשמי האחרון, החזיק הבנק 13.3% מהתיק במניות ועוד כ-6% באג"ח קונצרניות. מבדיקה שערך "גלובס" היום עולה, כי שיעור ההחזקה במניות צומצם במידה מסוימת במהלך השנה, לכיוון 12%, בעוד ששיעור האג"ח הקונצרניות נותר ללא שינוי.

בשני אפיקים אלה נרשמו מתחילת השנה ירידות חדות. בשוק המניות האמריקאי, המהווה כ-60% מתיק המניות הכולל שמנוהל בבנק ישראל, ירד מדד S&P 500 מתחילת השנה בכ-10%, והנאסד"ק צלל ב-14%. מדד איגרות החוב הקונצרניות בדירוג השקעה (LQD) רשם מתחילת השנה ירידה של למעלה מ-4%. גם ביפן ובאירופה רשמו מדדי המניות המובילים ירידות בשיעור חד-ספרתי.

בנק ישראל יוכל להתנחם בכך שמחירי אג"ח ממשל ארה"ב (ההחזקה הגדולה ביותר בתיק) רשמו מאז נובמבר התאוששות, על רקע הבריחה לנכסי מקלט של המשקיעים. ההתאוששות מחקה כמעט לחלוטין את ירידות המחירים באג"ח של האוצר האמריקאי שנרשמו בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה על רקע העלאות הריבית של הפד. מקור נוסף לנחמה הוא התחזקות הדולר מול השקל, אחרי מספר שנים של היחלשות. 

בבנק ישראל הסבירו בעבר כי ההחלטה להגדיל את ההשקעה במניות מתבססת על כך שבבנק רואים בחלק ניכר מיתרות המט"ח השקעה לטווח ארוך, ולאורך זמן מניות מניבות תשואת יתר, גם אם בשנים מסוימות הן חשופות לירידות חדות יחסית. נכון לסוף 2017 הסתכמה התשואה המצטברת של תיק המט"ח בחמש השנים האחרונות (2012-2017) ב-9.2%, ובנטרול רכיב המניות והאג"ח על 3.6%.