הירש: "המשך החקירה נגדי - 'מסע דיג' במטרה להצדיק בדיעבד את סיכול מינויי למפכ"ל"

לפני כ-3.5 שנים בוטל מינויו של הירש למפכ"ל בעקבות חשדות לפלילים נגדו בקשר לחברת "דיפנסיב שילד" שבבעלותו • בבקשה שהגיש כעת לביהמ"ש, להורות על סיום החקירה נגדו ועל שחרור מסמכיו שנתפסו במסגרתה, מגולל הקצין הבכיר בדימוס את "הסיכול הממוקד" שבוצע, לדבריו, למינויו ע"י גורמים במשטרה • "הגיעה העת שביהמ"ש יזמן את נציגי המשטרה ורשות המסים וידרוש מהם לתת הסברים לעינוי הדין הבלתי נתפש"

"כיום, כשאנו מצויים כשלוש וחצי שנים מיום פתיחת החקירה של תא"ל במיל' גל הירש, ובשים לב לבקשות המשטרה ורשות המסים להארכת ההחזקה בתפוסים (הרכוש של הירש שנתפס במסגרת החקירה; ח"מ) למשך חצי שנה נוספת (היינו, 4 שנים מיום פתיחת החקירה), הגיעה העת שבית המשפט יזמן את נציגי המשטרה ורשות המסים וידרוש מהם לתת הסברים לעינוי הדין הבלתי-נתפס של תא"ל הירש בחקירה זו, משכה הבלתי-סביר, ולהתנהלות גורמי החקירה לכל אורכה, ובכלל זה יתבקש ביהמ"ש לבחון את הצורך בהארכת משך החזקת התפוסים".

כך כתב היום (א') הירש בתשובה שהגיש לבימ"ש השלום בראשל"צ לבקשת המשטרה ורשות המסים להמשיך ולהחזיק במאות ואלפי מסמכים ששייכים לקצין הבכיר בדימוס ושנתפסו במסגרת החקירה נגדו למשך חצי שנה נוספת. לדברי הירש, הגיעה העת לשים סוף לחקירה נגדו, לדחות את הבקשה המאוחרת של היחידות החוקרות להארכת תוקף ההחזקה בתפוסים ולהורות להן לסיים את החקירה לאלתר.

באמצעות באי-כוחו, עוה"ד נבות תל-צור, גיורא אדרת וטל שפירא, כותב הירש כי: "במשך למעלה משנתיים לא הגישו המשטרה או רשות המסים לביהמ"ש בקשה להארכת תוקף ההחזקה ברכוש של הירש שנתפסו על-ידן במסגרת חקירה נגדו. וזאת, לטענתן בשל "תקלה". לא מדובר בתקלה 'קלה' הניתנת לריפוי כפי שסבורות הרשויות, אלא מדובר באירוע חמור ביותר, שכן על-ידי אי-הגשת בקשות מתאימות בעת הרלוונטית, בהתאם להוראות המחוקק, נשללה מביהמ"ש האפשרות לבקר את אופן התנהלות החקירה".

עוד טוען הירש בבקשתו לשחרר את נכסיו שנתפסו, כי "מזה למעלה משלוש שנים נתון הירש לעינוי דין יוצא-דופן בחומרתו בדמות חקירה מופרכת וחסרת כל שחר המתהפכת מעל ראשו כחרב מתהפכת וסופה אינו נראה באופק, תוך שזכויותיו כנחקר וכאזרח בישראל. נרמסות עד דק". לדבריו, "במשך שלוש שנים נסחב התיק בעניינו של הירש ללא כל פעילות של ממש, תוך שהוא מושלך מגוף חקירה אחד למשנהו, מהמשטרה לפרקליטות, מהפרקליטות למשטרה, מהמשטרה לרשות המסים - עד שלא ניתן להשתחרר מהרושם שכל גופי החקירה רוצים להרחיק עצמם כמו מאש מחקירה זו ולהסיר ממנה את ידיהם".

 64 קלסרי חומרים

לפני כשלוש שנים וחצי בחר השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, את הירש לתפקיד מפכ"ל המשטרה. אולם מהר מאוד התברר כי הירש לא ימונה למפכ"ל לאחר שעלו נגדו חשדות לפלילים. הירש נחקר בשתי פרשיות. אחת החקירות כבר הסתיימה בלא כלום, ואילו החקירה השנייה - שעניינה חשד כי חברת "דיפנסיב שילד" שבבעלות הירש זכתה שלא כדין במכרזים בגאורגיה באמצעות תשלום שוחד - נמשכת מאז.

עם פרוץ החקירה תפסו הרשויות מסמכים רבים של הירש, ובסך-הכל מדובר ב-64 קלסרי חומרים השייכים לקצין הבכיר בדימוס. בין היתר, מדובר במסמכים שהיו אצל רואי-החשבון של הירש, מסמכי בנק שלו ושל החברות שבשליטתו. כמו-כן הרשויות תפסו את מחשבו האישי (לפטופ) של הירש שמכיל אלפי קבצים. עוד תפסו הרשויות את כל החומרים של הירש שהיו ביום פרוץ החקירה אצל עורך-דינו האזרחי של הירש, עו"ד דרור ברונפלד, ממסמכים בנוגע לנכסים של הירש ועד טיוטות ומסמכים של תביעות לשון הרע שהירש שקל להגיש.

עוד נתפסו כל התכתבויות הדוא"ל האישיות של הירש ב-10 השנים האחרונות, שלדברי הירש לרובן ככולן אין שום קשר לחקירה, מסמכים מסחריים, מסמכי רישום חברות, מסמכים בנוגע לעסקאות ועוד. לדברי הירש, מדובר במסמכים שכלל לא קשורים לחקירה. 

באוגוסט האחרון נחשף בתקשורת כי גורמים בצמרת המשטרה עשו לכאורה להירש "סיכול ממוקד" לאחר שהתברר שהוא עומד להתמנות למפכ"ל. לפי הפרסומים, שעות אחרי שהוחלט למנות את הירש למפכ"ל - ביקש מני יצחקי, ראש אגף חקירות במשטרה דאז, לקבל חומרים על הירש שהובילו לפתיחת החקירות נגדו ולסיכול מינויו למפכ"ל. המשטרה מכחישה את הדברים ולדבריה, טענה כי בעקבות הכוונה למנות את הירש למפכ"ל החלו לחפש מידע נגדו, היא מופרכת מיסודה. לגרסתה, המידע בעניינו של הירש היה מצוי בידי המשטרה כמה חודשים לפני ההודעה על הכוונה למנותו למפכ"ל. 

"קורבן בידי בעלי אינטרס"

במסגרת בקשתו לשחרר את מסמכיו, מתאר הירש לביהמ"ש את הקריירה המפוארת שלו (ר' מסגרת) ואת סאגת מינויו למפכ"ל. הירש כותב כי ב-15 באוגוסט 2015 פנה אליו השר ארדן, בבקשה כי ייאות ליטול על עצמו את תפקיד מפכ"ל המשטרה הבא, וכי פנייה זו נעשתה על דעתו ובהסכמתו של רה"מ, בנימין נתניהו. "כשם שלא היסס בעבר, גם הפעם פעל הירש ממניעים ערכיים ומתוך תחושת שליחות ציבורית עמוקה. לאחר שנדונו והוסכמו קווי היסוד של משימותיו העיקריות כמפכ"ל ולאחר התייעצות עם משפחתו הקרובה, הודיע לשר ארדן ולרה"מ כי הוא מוכן ליטול על עצמו את האתגר והמשימה. הירש לא שיער אז, ולא יכול היה לשער, כי ההחלטה שקיבל על עצמו מתוך מניעים ערכיים ותמי לב, תמיט עליו חורבן ותשנה (שלא לומר תהרוס) את חייו ואת חיי משפחתו ללא הכר".

הירש מתאר מנקודת מבטו כיצד קרס מינויו למפכ"ל. "לא חלפה יממה מאז הודעת המינוי וכבר הודלפו לתקשורת רסיסי מידע מסולפים ומעוותים אודות עסקיו של הירש, הדלפות במזיד שכל תכליתם להכפיש את הירש ולהציגו כביכול כאדם שמעליו עננה פלילית כלשהי, כזו שלא מאפשרת את מינויו לתפקיד הרגיש של המפכ"ל", נטען. "זמן קצר לאחר ההודעה על המינוי דווח לציבור כי נפתח 'הליך בדיקה' בעניינו של הירש, שגם הוא לווה בהדלפות יזומות ובלתי פוסקות לתקשורת שכל תכליתן לפגוע בהירש ולהביא לסיכול מינויו.

"כך קרה שהירש, שניאות לבקשת הממשלה תוך ויתורים אישיים קשים, מצא עצמו קורבן בידי בעלי אינטרס, אשר בין לילה הפכו אותו מקצין ערכי ומוערך לאדם אשר עננה פלילית מרחפת כביכול מעל ראשו". זאת, עד שכאמור, המינוי בוטל.

הירש מתאר בבקשה את העדות שנתן לאחרונה בכנסת תנ"צ גיא ניר, לשעבר ראש חטיבת המודיעין של המשטרה, שבה טען כי בזמן אמת כי נעשה להירש סיכול ממוקד, במטרה למנוע בכל דרך את האפשרות כי יכהן כמפכ"ל. "גל הירש, באותו ערב שהוא מונה, סליחה כשהודיעו שהוא מועמד להיות מפכ"ל - אני בירכתי על כך", העיד ניר. "למחרת, אחרי סדרת השיחות עם ראש אח"מ ניצב מני יצחקי... אני הלכתי למסיבה של חברים ולא יכולתי להכיל את הדבר הזה, תפסתי חבר, אמרתי לו 'תשמע' - ואני איש מודיעין אני לא מדליף ואני לא מדבר עם אף אחד - אמרתי לו 'היום נפל דבר, סוכל מפכ"ל בישראל'".

לדברי הירש, "קשה להפריז בחומרת דברים אלה, בפרט כאשר הם נאמרים מפיו של מי שהיה באותה תקופה ראש חטיבת המודיעין של המשטרה. אוי למשטרת ישראל ואוי למערכת אכיפת החוק כולה אם דברים אלה יטואטאו מתחת לשטיח וייוותרו ללא בדיקה רצינית ובלתי-תלויה, וזאת לא על-מנת לפגוע ברשויות האכיפה חלילה, אלא דווקא על-מנת לחזק את אמון הציבור בגורמי האכיפה ובשלטון החוק, שכן על דברים מסוג זה לא ניתן לעבור לסדר היום ללא בדיקה!"

"מסע דיג יוצא-דופן"

עוד מצוין בבקשתו של הירש לביהמ"ש כי "לא נעלם מעינינו כי בישראל 'תורת פרי העץ המורעל' מיושמת רק במקרים נדירים (למרבה הצער) ולכאורה ניתן היה לטעון שגם אם החקירה נפתחה מטעמים נפסדים ובלתי-ענייניים (לשון המעטה), הרי שמן הראוי עדיין לבחון את החקירה לגופה, במנותק מהאופן הפסול בו נפתחה".

אלא שלדברי הירש, "במקרה זה סוף דבר מעיד על ראשיתו, והתברר בדיעבד כי מדובר באחת החקירות המיותרות והשערורייתיות המתנהלות כיום במדינת ישראל, תוך סחבת בלתי נסבלת ובעיקר 'מסע דיג' יוצא דופן בהיקפו ובחומרתו, על-מנת להדביק להירש בכל מחיר עבירה כלשהי - תהא אשר תהא - רק על-מנת להצדיק בדיעבד את סיכול המינוי, זאת לאור ההודעה בדבר כוונתו של הירש לעתור לבג"ץ ובמיוחד לאור ההחלטה להקים ועדת חקירה ממלכתית שתבחן את הנושא מיד עם תום חקירתו של הירש".

לפי הירש, את הבקשות של המשטרה ורשות המסים להארכת ההחזקה במסמכים ובלפטופ (בתפוסים) שנתפסו במסגרת החקירה נגדו, "יש לראות על רקע אותו מסע דיג יוצא-דופן, במטרה להצדיק בדיעבד את החקירה שלידתה בחטא".

אשפוז וטיפול תרופתי

הירש מציין בנוסף כי כתוצאה מהתמשכות החקירות נגרם למבקש ולמשפחתו נזק כלכלי עצום. הוא נאלץ לעזוב את מקום עבודתו ולא יכול להתחייב במיזמים עסקיים עתידיים. "הלחצים הרבים ומשך הזמן הבלתי סביר שנמתחת חקירה זו, פגעו בבריאותם של בני-משפחתו של הירש, ולמרבה הצער, בשבועות האחרונים נפגעה גם בריאותו של הירש עצמו, אשר אושפז לאחרונה ונמצא בטיפול תרופתי, בירורים ופרוצדורות רפואיות". לדבריו, "ישים ביהמ"ש הנכבד את ליבו כי לעינוי דין ונפש יש בסופו של דבר גם ביטויים פיזיים, לא כל שכן לאדם שכבר נושא את צלקות פציעתו ונכות קשה לצמיתות, מחיר שירותו המבצעי בצה"ל". 

הירש מסכם את דבריו הנרגשים במילים: "במשך שלוש שנים חדרו גופי האכיפה לנימי נפשו של הירש, והם מחזיקים, שלא כדין, חומרים אישיים ביותר שנתפסו על-ידיהם, בהיקפים שלא מבוצעים בשום חקירה אחרת".

"הובלת תהליכים כבדי משקל, לחימה בשדות הקרב וחירוף נפש"

במסגרת הבקשה לשחרור התפוסים שהגיש היום (א') לביהמ"ש מתאר תא"ל (במיל') הירש, את הקריירה המפוארת שלו. "דומה כי תא"ל הירש אינו טעון הצגה ובכל זאת נזכיר כי הוא לובש מדי צה"ל מנעוריו ובמסגרת שירותו הצבאי שירת בתפקידים מרכזיים, ובכלל זה מפקד גדוד 202 בחטיבת הצנחנים, מפקד יחידת שלדג, מפקד חטיבת בנימין, מפקד בה"ד 1 ומפקד עוצבת הגליל, כל תפקידיו אלה היו כרוכים בהובלת תהליכים כבדי משקל, בלחימה בשדות הקרב ובחירוף נפש", נאמר בבקשה.

לדברי הירש, "לכל ידוע כי תא"ל הירש עומד מאחורי תכנונם והובלתם של מבצעים כמו 'חומת מגן', 'ענבי זעם', 'דרך אחרת' (הקמת גדר ההפרדה) ורבים אחרים, בעיקר כאלה שעדיין השתיקה יפה להם. במהלך שירותו הצבאי, נפצע הירש באורח קשה במארב מחבלים וכמעט איבד את חייו. אף שנקבעה לו נכות גבוהה לא איבד הירש תקווה ולאחר תהליך שיקום ארוך ומפרך, שב הירש לשרת את המדינה בתפקידים קרביים בכירים".

לפי הבקשה, בתום 24 שנות שירות צבאי השתחרר הירש מצה"ל בנובמבר 2007 בדרגת תא"ל והקים, יחד עם יוצאי צבא אחרים, את חברת "דיפנסיב-שילד" המספקת שירותי ייעוץ ותכנון אסטרטגי וביטחוני לממשלות וחברות גדולות בארץ ובחו"ל. "לצד זאת, כל העת הקפיד הירש לעסוק בפעילות ערכית ופילנטרופית ענפה", צוין.

משטרת ישראל: מתנהלים באופן מקצועי, הוגן וענייני 

ממשטרת ישראל נמסר: "החקירה בעניין החשדות המיוחסים לגל הירש וחשודים נוספים טרם הסתיימה ומטבע הדברים איננו נוהגים להתייחס לחקירות מתנהלות. סוגיית הארכת תוקף התפוסים והליכים שקדמו לה מצויים בפני בית המשפט ונתונים להכרעתו.

"מדובר בפרשיה מסועפת ביותר הכוללת חשדות לביצוע עבירות הן על פי חוק העונשין והן על פי פקודת מס הכנסה, הנוגעת למספר לא מבוטל של חשודים ובעלת היבטים בינלאומיים משמעותיים. החקירה כוללת איסוף ראיות בזירה הבינלאומית ותלויה בשיתוף פעולה של מס' מדינות זרות. הרשויות החוקרות עושות כול מאמץ על מנת לקדם את החקירה ולהביא לסיומה בהקדם האפשרי. יצוין כי חרף האפשרות העומדת לרשות מר הירש לסייע בקיצור משך החקירה בפעולות שונות, בוחר שלא לעשות כן.

"משטרת ישראל ורשות המסים התנהלו מראשיתה של פרשה זו ללא משוא פנים, באופן מקצועי, הוגן וענייני בהתחשב גם באילוצי חקירה שאינם תלויים ברשויות החוקרות ותמשכנה לפעול בנחישות למיצוי החקירה ולהגיע לחקר האמת בפרשה זו".