מי ישמור על הפרטיות שלנו בערים החכמות?

מדובר בדור הבא של בעיית הפרטיות - העידן שבו האזרח נמצא במעקב תמידי

מצלמות אבטחה / צילום: shutterstock, א.ס.א.פ קרייטיב
מצלמות אבטחה / צילום: shutterstock, א.ס.א.פ קרייטיב

ממשלת ישראל החליטה כי כל עיר בישראל תהיה חכמה ובעלת תשתיות לפלטפורמות דיגיטליות. תהליכי הדיגיטציה והטכנולוגיות החדשות בערים החכמות נועדו לייעל את ניהולה של העיר ומערכותיה ולשפר את איכות חייהם של התושבים. אין חולק על כך. אך עם זאת הן מביאות גם איומים חדשים לפרטיות שחשוב שכולנו נכיר.

בעוד כעשור מעריכים ש-75% מאוכלוסיית ישראל והעולם תתגורר בערים. החזון לערים הללו והעתיד שלנו, התושבים בהן, כבר די ברור. אלו יהיו ערים חכמות. ערים שהדיגיטציה והטכנולוגיות החדשות שישולבו בהן נועדו לשפר את איכות חיינו וליעל את תהליכי ניהולה של העיר ומערכותיה המשרתות מאות אלפים ואף מיליוני תושבים.

בערים אלה חיישנים מסוגים שונים יהיו סובבים אותנו - מפחי אשפה, חניות ורמזורים ועד פארקים ציבוריים, שימושים בתשתיות, צריכה ותחזוקת המרחב הציבורי. באלה ייעשה שימוש למטרות ניטור שונות בתחומי התחבורה, הביטחון האישי, החיסכון באנרגיה וקיימות, דרך אפליקציות ופלטפורמות המוקמות מטעם הרשות המקומית במטרה לעודד תיירות או צמיחה, ועד פלטפורמות שנועדו לעודד שיתוף של מידע עירוני.

לא מדובר בעתיד הרחוק. טכנולוגיות רבות כבר מיושמות בערי ישראל.

בערים החכמות כמות עצומה של מידע אישי אודות מצבם הרווחתי, המשפחתי והחברתי של התושבים ניתן לפילוח. חישבו על הפרופיל האישי שניתן להרכיב על תושב באמצעות הצלבת מידע ממאגרים כמו ארנונה או חינוך ומידע מרשת ה-WiFi העירונית, חיישני מיקום וזיהוי, כרטיסי התושב או מאפליקציות שונות שמפעילה הרשות המקומית. אלה מצטרפים לאינספור מצלמות המותקנות ברחבי העיר אשר יוצרות מנגנון פוטנציאלי ומעשי של מעקב ציבורי מתמיד.

במובן זה העיר החכמה משקפת את אתגרי "הדור הבא" של הפרטיות. עידן שבו הטכנולוגיות מאפשרות מעקב תמידי ורציף אחר התושב ואורחותיו, שלל שימושים במידע שנאסף, והפקת תובנות רבות ומרחיקות לכת אודותיו ואודות סובביו.

חשוב לזכור כי למשתמשי העיר החכמה, התושבים, אין אלטרנטיבה אמיתית לקבלת שירותים ציבוריים. התושבים לא באמת יכולים להימנע מאיסוף המידע עליהם. בפרט כאשר מדובר במידע שנאסף בתשתיות עירוניות חיוניות. בכך מתערער יסוד ההסכמה של התושב לשימושי במידע עליו, זאת משום שבניגוד להחלטות צרכניות, אין לו אפשרות לבחור בחלופה אחרת.

האימוץ המהיר של טכנולוגיות עיר חכמה בישראל מחייב את כל הגורמים השותפים בניהולה ובתיכנונה של העיר החכמה להידרש כבר בשלבים המוקדמים לסוגיית ההגנה על פרטיותם ועל המידע האישי של התושבים המצוי בידי הרשויות ומנוהל על ידן.

האחריות לוודא עמידה בהוראות דיני הגנת הפרטיות, לנהל את סיכוני הפרטיות ולדון בשאלות קריטיות, עוד בשלבי התכנון של מיזמים הקשורים לעיר החכמה, רובצת לפתחם של מי שעומדים בראש הרשות המקומית והמנהלים אותה.

חשוב וניתן לנהל את סיכוני הפרטיות ולמזערם עוד בשלבי התכנון של טכנולוגיות ומיזמים שונים של עיר חכמה. תקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע) שנכנסו לתוקף השנה מחייבות את הרשויות ברמת אבטחת מידע נאותה בהתאם להיקף המידע האישי שהן מחזיקות ולרגישותו.

על הרשויות המקומיות מוטלת האחריות להגן על המידע שמפקידים בידיהם התושבים. הן חייבות לקבל את הסכמת התושבים לעשות שימוש במידע אודותיהם, אסור להן לעשות שימוש במידע שלא למטרה שלשמה נמסר ונאסף או להעבירו לגורמים אחרים. העיריה מחויבת להקפיד על יישום עקרונות אלה בשלבי האפיון ובמהלך הטמעת טכנולוגיות ומיזמים שונים של עיר חכמה וגם בתהליכי העבודה השוטפים.

הפיכתן של הערים לחכמות נועד לתרום לאיכות חייהם של התושבים ולרווחתם. שמירה על פרטיותם לא רק שמתיישבת עם תכלית זו, היא זו שמהווה תנאי למימושה המוצלח.

הכותב הוא ראש הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים