נאמני אגרות החוב של חברת אפריקה ישראל מסכימים לגישור שהציע מוטי בן משה

המשקיע מוטי בן משה הציע לנהל עד סוף השבוע גישור בנוגע לדרישתם של הנאמנים לקבל תמורות נוספות עקב העיכוב בקבלת האישורים להסדר • עם זאת, הנאמנים דורשים כי הליך הגישור יתבצע בפני רו"ח עמנואל אבנר, המומחה שמונה מטעם בית המשפט • סירוב להיענות להצעת בן משה היה צפוי להוביל את הצדדים לבירור הטענות בפני השופט איתן אורנשטיין

מוטי בן משה / צילום ארכיון: תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום ארכיון: תמר מצפי

נאמני אגרות החוב של חברת אפריקה ישראל מסכימים להצעתו של המשקיע מוטי בן משה לנהל עד סוף השבוע גישור בנוגע לדרישתם לקבל תמורות נוספות עקב העיכוב בקבלת האישורים להסדר. בעקבות ההסכמה מנהלים כעת הצדדים דין ודברים לגבי זהות המגשר המוסכם.

במכתב תשובה שהעבירו אמש באי כוחם של נאמני שלוש סדרות האג"ח, נכתב כי "ניתנת הסכמת נאמני מחזיקי אגרות החוב לניהול הליך גישור קצר אשר עליו להסתיים עד יום ה' (27.12.18)". עם זאת, נאמני האג"ח לא הסתפקו בהסכמה ודרשו כי הליך הגישור יתבצע בפני רו"ח עמנואל אבנר, המומחה שמונה מטעם בית המשפט לבחינת הסדר החוב באפריקה ישראל.

הסיבה לדרישת המחזיקים לבחור ברו"ח אבנר היא בקיאותו בפרטי המו"מ שניהלו הצדדים טרם חתימת ההסדר, בפרטי ההסדר עצמו, ובעיקר בתמורות להם זכאים מחזיקי האג"ח במסגרת ההסדר. עם זאת, מדיווח שמסרה הבוקר חברת אלון רבוע כחול שבבעלות בן משה עולה כי בהמשך הוצעו מגשרים נוספים וכעת נמשכים המגעים למציאת מגשר מוסכם. אותו מגשר מוסכם אמור לקבוע בתוך ימים בודדים, האם זכאים מחזיקי האג"ח לתמורות נוספות עקב העיכובים, ואם כן אז לקבוע את היקפן.

הסדר החוב של אפריקה ישראל, במסגרתו אמור בן לרכוש את הבעלות על החברה בהשקעה של 2.4 מיליארד שקל, היה אמור לקבל את כל האישורים הדרושים עד ל-13.12.18. אלא שכבר לפני שבועיים הודיע בן משה כי טרם התקבלו האישורים הדרושים מהממונים על הגבלים עסקיים בשלוש מדינות במזרח אירופה (פולין, צ'כיה וסרביה), בהן פועלת החברה הבת אפריקה נכסים.

בעקבות ההודעה, כינסו נאמני שלוש סדרות האג"ח של אפריקה ישראל אסיפת מחזיקים, בה הציג נציגו של בן משה את הנושא וביקש המחזיקים ארכה להשגת האישורים עד ל-31 ינואר 2019. בתגובה דרשו חלק מהמחזיקים פיצוי כספי על הזמן הנוסף המוענק לבן משה.

בהמשך פרסמו נאמני האג"ח שלוש הצעות החלטה. בהצעה הראשונה התבקשו המחזיקים לאשר את הארכת הזמן לבן משה, בהצעה השנייה הם התבקשו לקבוע האם לאשר את ההארכה עם תנאים ובלעדיהם. בהצעה השלישית נקבע כי במידה ויוחלט לאשר את ההארכה בתנאים, יקבע כי התנאים הם: תשלום ריבית של 15 מיליון שקל בגין הארכה הזמן, הגדלת הפיקדון שהעמיד בן משה להבטחת העסקה ב-40 מיליון שקל נוספים, וכן הסכמה מראש של בן משה על חילוט כל הפיקדונות שהועמדו לטובת מחזיקי האג"ח (100 מיליון שקל שהופקדו בעבר וה-40 מיליון שקל שנדרשים כעת) במידה שלא יושגו כל האישורים עד לתאריך היעד החדש.

בהצבעות שהתקיימו בשבוע שעבר החליטו המחזיקים להתנות את הארכת הזמן בשלושת התנאים לעיל. לאחר ההחלטה שלחו באי כוחם של מחזיקי האג"ח, עוה"ד גיא גיסין ואופיר נאור, מכתב בנושא לבן משה ובו דרישה לקבל במהירות את התייחסותו להחלטה.

ביום חמישי האחרון השיב בן משה בשלילה על דרישת המחזיקים לקבל תשלומים נוספים תמורת הענקת ארכה להשלמת ההסדר. עם זאת, הציע בן משה כי הצדדים ימנו לאלתר מגשר, מומחה בתחום הכלכלי, וינהלו בעזרתו ובפניו הליך משא ומתן (כלכלי וענייני) קצוב בזמן. עוד נכתב כי הליך הגישור יהיה לפרק זמן מצומצם מאוד, לכל היותר עד סוף השבוע הנוכחי, וזאת במטרה לנשות ולהגיע להבנות שיאפשרו את הוצאת ההסדר אל הפועל.

"ככל שהצעת מרשנו לקיים גישור מהיר כמפורט לעיל תידחה (או ככל שלא תושג הסכמה שתאפשר להוציא את ההסדר אל הפועל) אזי מובן שמרשתנו תנקוט בצעדים המתבקשים כי להגן על זכויותיה, כאשר כל טענותיה וזכויותיה שמורות", כתבו עוה"ד רענן קליר ואלון בנימיני, באי כוחם של בן משה והחברות שבבעלותו. סירוב להצעת בן משה היה צפוי להוביל את הצדדים לבירור הטענות בפני נשיא בית המשפט המחוזי בת"א, השופט איתן אורנשטיין שאישר את הסדר החוב בפסק דין. אלא שכעת דומה כי שני הצדדים מעדיפים להימנע מכך בשלב זה.