השר יריב לוין ימונה לממלא מקום שר העלייה והקליטה

לאחר שהודיע כי יעביר את האחריות לתיק תוך שבוע - ראש הממשלה החליט למסור אותו ליריב לוין, שיחזיק בו בנוסף לתפקידו כשר התיירות והשר המקשר בין הממשלה לכנסת. מינויו של לוין יאושר במשאל טלפוני בין חברי הממשלה. לוין: "מודה לראש הממשלה על האמון שנתן בי"

יריב לוין / צילום: שלומי יוסף
יריב לוין / צילום: שלומי יוסף

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט אתמול (א') למנות את השר יריב לוין לממלא מקום שר העלייה והקליטה, נוסף על תפקידו כשר התיירות וכשר המקשר בין הממשלה לכנסת. מינויו של השר יאושר במשאל טלפוני על ידי שרי הממשלה. לוין הודה לנתניהו על המינוי: "עידוד העליה וקליטת העולים הן משימות ציוניות ראשונות במעלה, שזוהי זכות לעסוק בהן. אעשה בזמן העומד לרשותי כל שניתן כדי להגביר את תנועת העולים ולשפר את הליכי הקליטה של העולים שכבר נמצאים עמנו בישראל. בד בבד אמשיך לפעול לקידום התיירות כשאנו קובעים בימים אלה שיא היסטורי חדש ומקבלים את התייר הארבעה מיליון".

מינויו של לוין, הנחשב לאחד ממקורביו של נתניהו, מהווה פגיעה במעמדה של סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי (הליכוד), שלחצה לקבל את התפקיד. עם זאת, נתניהו העדיף לא למנות שר חדש משורות הליכוד אלא לתת לאחד מהשרים המכהנים. כמו כן, נתניהו חשש כי מינוי שר חדש - שיחייב את אישור הכנסת - יקשה הקואליציה הצרה, ולכן העדיף את הליך הוספת התיק לשר מכהן באופן שמחייב באישור השרים בלבד.

ההחלטה למנות את לוין לתפקיד באה לאחר שנתניהו הודיע לפני כשבוע כי ימנה שר קליטה ותוך כחודש גם שר חוץ. במהלך היום אמר נתניהו לשרי הליכוד כי בהתאם להודעתו לממשלה, שר החוץ ייבחר בחודש הבא. עם זאת, במידה והכנסת תפוזר בשבועות הקרובים לנוכח המתיחויות הפוליטיות ייתכן שהמינוי יהפוך למיותר.

ציפי חוטובלי / צלם: אייל יצהר
 ציפי חוטובלי / צלם: אייל יצהר

באופוזיציה מתחו ביקורת על המהלך. מרכז האופוזיציה יואל חסון (המחנה הציוני) טען כי ההחלטה למנות את לוין "מלאה בזלזול לא רק כלפי הציבור הישראלי אלא גם מול העם היהודי". הוא אף כינה את ראש הממשלה "ציני" ואמר כי "נתניהו עובד, חושב ודואג רק לעצמו וכך נראות גם החלטותיו".

מלבד ראשות הממשלה נתניהו מחזיק בתיק החוץ והבריאות, ועם התפטרות ישראל ביתנו קיבל לידיו את תיקי הביטחון והקליטה. על תיק החוץ היוקרתי מתחרים כמה שרים בכירים בליכוד שרואים את עצמם מועמדים לתפקיד בהם ישראל כץ, גלעד ארדן, יובל שטייניץ, יריב לוין וצחי הנגבי, ואילו סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי דרשה מנתניהו לקבל את תיק הקליטה. כמו כן, נתניהו הודיע כי ישאיר בידיו את תיק הביטחון כמינוי קבע - מהלך שאושר על ידי השרים.

מהתנועה לאיכות השלטון, שהגישה לאחרונה עתירה לבג"ץ בנוגע להיקף התיקים שראש הממשלה מחזיק בידיו, נמסר בתגובה להצהרתו הקודמת של נתניהו בנוגע למינוי שרים נוספים: "אנו מברכים על ההצהרה, ומחכים לראות אותה מתממשת במציאות. צר לנו שרק תחת חרבו המתנוססת של הליך משפטי בבג"ץ החליט ראש הממשלה לפעול כפי שהיה חייב לפעול כבר לפני חודש ימים, ולא ברור לנו מדוע יש לחכות חודש נוסף בטרם ימונה שר חוץ. התנועה תמשיך לעקוב על מנת לוודא שראש הממשלה אכן מוסר את תיקי החוץ והקליטה".