ישראל התקבלה לארגון השמאים הבינלאומי IVSC ותאמץ תקינה בינלאומית

היו"ר חיים מסילתי: "אימוץ תקנים בינלאומיים יקל על משקיעים וחברות בינלאומיות להיכנס ולהשקיע בארץ"

חיים מסילתי."ליצור קשרים בינלאומיים" / צילום: אילל יצהר
חיים מסילתי."ליצור קשרים בינלאומיים" / צילום: אילל יצהר

לשכת שמאי מקרקעין בישראל הודיעה היום (ב'), כי התקבלה כחברה בארגון השמאות הבינלאומי IVSC, ארגון שהוקם בשנות השמונים ומאגד כיום כ-100 מדינות שאימצו תקינה שמאית אחידה. בעולם מעל ל-340 אלף שמאים חברים בארגונים המאוגדים ב-IVSC. בין היתר, חברות בארגון ארה״ב, אנגליה, מדינות האיחוד האירופאי, רוסיה, הודו, סין, ערב הסעודית, דובאי, אמריקה הלטינית ועוד.

החברות בארגון הנה חלק מיוזמה של לשכת שמאי מקרקעין, לאימוץ תקינה שמאית בינלאומית בישראל, בדומה לתקן IFRS בתחום החשבונאות. יש לציין כי בעתיד, עם אימוץ התקינה באופן סופי על ידי מועצת שמאי מקרקעין, סביר כי החברות הציבוריות המדווחות לבורסה על פי תקני IFRS תידרשנה לדווח על ערך הנכסים על פי תקני שמאות בינלאומיים.

לדברי יו"ר לשכת שמאי מקרקעין חיים מסילתי, "אנחנו חיים בעולם גלובלי של עסקים ומסחר. אימוץ תקנים בינלאומיים יקל על משקיעים וחברות בינלאומיות להיכנס ולהשקיע בארץ, כמו גם על שמאים מקומיים שנותנים שירות לחברות בינלאומיות.

"לצורך הדוגמה, חברת ענק כמו אמזון המעוניינת לרכוש או לשכור בישראל נכס ונדרשת לשירותי שמאות מקומיים, צריכה לדעת כי הכללים על פיהם נערכה חוות הדעת תואמים את גם התקינה הבינלאומית ולא את שיטות המיוחדות לישראל בלבד, וזאת גם על מנת שתוכל להשוות בין נכסים אלטרנטיביים וחוות הדעת שנערכו בגינם.

"החברות בארגון תאפשר ליצור קשרים בינלאומיים, להשתתף באירועים ברמה עולמית ובאסיפה הכללית של הארגון המתקיימת מידי שנה במדינה אחרת. מעבר לכך נציגי הלשכה הישראלית יהיו חברים בפורום בינלאומי, שתפקידו לייעץ לוועדות התקנים השונות במועצת השמאות הבינלאומית".

בלשכת השמאים מציינים כי אימוץ תקינה שמאית אחידה עולה בקנה אחד עם התוכנית של לשכת ראש הממשלה להקל ברגולציה. בלשכת שמאי מקרקעין אמרו היום כי התקינה הבינלאומית משתלבת עם התקינה הישראלית, אולם היא פחות דקדקנית ממנה. התקינה הבינלאומית קובעת, בין היתר, מה צריך לעשות כאשר שמאי מגיע לבדוק את הנכס, ואילו מסמכים צריך לצרף לחוות דעת. בנוסף היא מחייבת לציין אם יש ניגוד עניינים, או אם הוא לא הצליח להגיע לחלק מהנכס בשל מצבו הפיזי.

בשלב הראשון יוקם בלשכת שמאי מקרקעין צוות שיבחן את דרכי ההצטרפות לארגון IVSC ואת תרגום התקינה הבינלאומית לעברית, זאת כדי לקבל את ברכת הדרך גם מגורמים מקצועיים נוספים, דוגמת לשכת רואי החשבון ומועצת שמאי המקרקעין.