אופניים | בלעדי

אחרי Bird: חברת הקורקינטים החשמליים Wind תגיע לישראל בחודש הקרוב

החברה הגרמנית, שסיימה לאחרונה גיוס של 22 מיליון דולר, תתחיל לפעול בשלב הראשון בת"א, שם יוצבו 1,200 קורקינטים • מצפה להגיע לפריסה שבין 2,000 ל-3,000 קורקינטים חשמליים שיתופיים ברחבי הארץ

חברת הסטארט-אפ הגרמנית Wind (ווינד), המציעה שירותי השכרה של קורקינטים חשמליים, תגיע לישראל בחודש הקרוב - כך נודע ל"גלובס". החברה, שסיימה לאחרונה גיוס של 22 מיליון דולר, תתחיל לפעול בשלב הראשון בתל-אביב, שם יוצבו 1,200 קורקינטים. החברה מצפה להגיע לפריסה שבין 2,000 ל-3,000 קורקינטים חשמליים שיתופיים ברחבי הארץ. בכך היא תצטרף לחברת Bird, האמריקאית שנכנסה באוגוסט האחרון לתל-אביב ושיש לה פריסה של כמה מאות זוגות; ול-Lime, שצפויה להתחיל לפעול בארץ בקרוב. 

את השלוחה בארץ ינהלו שחף שב-ארצה, שמונה לתפקיד המנכ"ל; ויוחאי עבאדי, שישמש כמנהל המוצר. השניים עבדו לאחרונה בחברת האופניים הסינית אופו (ofo), שיצאה מישראל ביולי האחרון אחרי פעילות שנמשכה כשנה בלבד.

Wind מפעילה כיום את שירותיה בערים שונות ברחבי העולם, בין היתר בספרד, בצרפת ובארה"ב, ובין היתר מפעילה שירות השכרת אופניים שיתופיים ללא עגינה של בייקה בגרמניה.

מנכ"ל החברה, שחף שב-ארצה, אמר היום (ג') בשיחה עם "גלובס" כי המחירים יהיו דומים לאלה של בירד (5 שקלים לנסיעה וחצי שקל על כל דקה של רכיבה),  וכי בכוונת החברה לחלק קסדות ואפודים זוהרים, וגם להקנות ידע מעשי למשתמשים באמצעות קורס רכיבה בטוחה.

לדבריו, החברה תערוך הדרכות של רכיבה בטוחה למשתמשיה. הרלוונטיות של הציוד שאותו תחלק החברה עולה במיוחד לנוכח התקנות החדשות של משרד התחבורה שייכנסו לתוקף החל מהחודש הבא - ובהן חובת חבישת קסדה מתחת לגיל 18 ולבישת אפוד זוהר בשעות החשיכה.

כמו בירד: תשלום למי שיטען את הסוללה 

בדומה לאופניים שיתופיים והקורקינטים השיתופיים של Bird, השימוש בקורקינטים של ווינד ייעשה באמצעות אפליקציה שדרכה ניתן יהיה לבדוק באילו מיקומים קיימים קורקינטים שזמינים לשימוש. "ישראל היא שוק מרכזי שהחברה הציבה לעצמה וההחלטה לפעול בארץ היא אסטרטגית. לכן, המשאבים שיושקעו בשוק זה יהיו בהתאם", מספר שב-ארצה ומוסיף כי "יש לנו גם אופניים שיתופיים, ואנחנו מתכננים להביא גם אותם לארץ כדי לאפשר מגוון רב ככל שאפשר של פתרונות ללקוחותינו". 

לדבריו, "המודל שלנו של הקורקינטים השיתופיים פותח במיוחד לצורכי השיתוף - יש להם טווח סוללה ארוך יותר, הסוללות ניתנות להחלפה ועם יכולת טובה יותר לרכיבה בעלייה. בנוסף, אנחנו מתכוונים להתאים את הקורקינטים שלנו לצרכים המיוחדים של כל עיר". 

"באמצעות השרתים שלנו אנחנו יכולים להגביל את המהירות לאפס ברגע שהקורקינט יוצא מאזור הפעילות שהוגדר. כך אנחנו מבטיחים שהקורקינטים לא יתפזרו ויהוו מפגע לציבור", מוסיף יוחאי עבאדי, מנהל המוצר. 

נציין כי בדומה למודל שבו פועלת Bird, גם Wind תציע תשלום למי שיטען את הסוללות של הקורקינטים, כשבמקביל היא תבצע טעינה עצמית.

האתגר: גניבות וונדליזם 

מתברר כי תל-אביב הופכת להיות מעבדת ניסוי עולמית גם בתחום האופניים השיתופיים. כך, לאחרונה, הציפו את העיר מאות זוגות אופניים שיתופיים של חברת ישראבייק, שפעלה עד כה בנתניה בלבד. לחברה יש 600 זוגות שפזורים בשתי הערים, ובכוונתה להיכנס לערים נוספות בקרוב.

ישראבייק פועלת במתכונת זהה לזו של מובייק (שמפעילה Car2go). דמי השימוש עומדים על 3.90 שקלים לחצי שעה או לחלק ממנה, והתפעול נעשה דרך אפליקציה ייעודית ללא צורך בתחנות עגינה. גם מבנה האופניים בגוון כחול בוהק דומה לזה של מובייק.

ישראבייק היא נציגה של החברה YO bike, ולפי ליאור אדלמן, מנכ"ל החברה, האתגר שעומד בפני החברות המציעות פתרונות תחבורה שיתופית בישראל נעוץ בוונדליזם מצד הציבור. "מצאנו כבר אופניים שזרוקים בנחל הירקון, מושבים שאנשים הבעירו, ואנחנו חווים גם גניבות כשאנשים מנסרים את המנעול".

לדבריו, החברה בוחנת הרחבת הפעילות גם לכיוון של קורקינטים חשמליים, זאת "אחרי שהתחום יוסדר מכיוון הרשויות המקומיות".