הרשות לני"ע: "כל עוד לא תהיה החלטת ממשלה ליצוא קנאביס לחו"ל, ספק אם יש צורך בחברות חדשות שייכנסו לשוק"

את הדברים אמר עו"ד אלי דניאל, ראש צוות במחלקת התאגידים ברשות ני"ע, בכנס התאגידים של הרשות • לדבריו, החלטת ממשלה לאשר יצוא קנאביס רפואי צפויה להיות "גיים ציינג'ר" מבחינת החברות הציבוריות

צמח הקנאביס / צילום: שאטרסטוק
צמח הקנאביס / צילום: שאטרסטוק

היום (ג') התקיים כנס התאגידים העשירי של רשות ניירות ערך בראשון-לציון. בכנס נטלו חלק בכירי המערכת התאגידית-ציבורית, ונשאו בו דברים, בין השאר, יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה; מנהל רשות המסים, ערן יעקב; המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט כלכלי), עו"ד מאיר לוין; מנהלת מחלקת התאגידים ברשות ניירות ערך, רו"ח דורית קדוש; ועוד.

אחת מההרצאות שקיבלו את מרב תשומת-הלב בכנס הייתה הרצאתו של עו"ד אלי דניאל, ראש צוות במחלקת התאגידים ברשות ניירות ערך. זאת, בין השאר, בגלל הפרסומים בתקשורת על כך שהצעת החוק ליצוא קנאביס רפואי מישראל, צפויה לעלות היום להעלות להצבעה בכנסת לקריאה שנייה ושלישית.

לדברי עו"ד דניאל, "כל עוד לא תהיה החלטת ממשלה ליצוא קנאביס לחו"ל, ספק אם יש צורך בחברות חדשות שייכנסו לשוק". השאלה לדבריו היא "האם ומתי יאושר יצוא קנאביס רפואי?". 

עו"ד אלי דניאל / צילום: דוברות הרשות לני"ע
 עו"ד אלי דניאל / צילום: דוברות הרשות לני"ע

בדבר אחד הסכים עו"ד דניאל להודות, והוא כי "החלטת ממשלה צפויה להיות 'גיים ציינג'ר' מבחינת החברות הציבוריות העוסקות בתחום הקנאביס הרפואי".

לדבריו (המסויגים), "יכול להיות שבשנה הבאה לא נדבר על 19 חברות ציבוריות העוסקות בקנאביס רפואי, אלא על 30". בהקשר זה הוא הוסיף כי הרשות מודעת לכך שישנן מספר חברות פרטיות השוקלות הנפקה בבורסה המקומית.

נושא ההרצאה של עו"ד דניאל היה - "ירוק עולה - צמיחתן של חברות הקנאביס הרפואי", כאשר את הרצאתו הוא החל בכך שהשנה החולפת "הייתה מוצלחת במיוחד עבור החברות הציבוריות שנכנסנו לתחום הקנאביס הרפואי".

בנימה הומוריסטית ציין עו"ד דניאל כי "צמד המילים "קנאביס רפואי" הטיס לשמיים את כל המניות הקשורות לנושא, ויש מי שטוען וקורא לתופעה "מניות בהיי".

בהרצאתו התייחס עו"ד דניאל, בין השאר, לסיכונים הקשורים להשקעה במניות חברות הקנאביס הציבוריות. אולם בטרם פירט את הסיכונים האמורים וכדי להמחיש את ההשפעה על שווי החברות הציבוריות שנכנסו לתחום "הקנאביס הרפואי", הראה דניאל גרף מניה של חברה ציבורית, אשר מנייתה זינקה בחדות והובילה לכך ששווי החברה קפץ מ-35 מיליון שקל בטרם הודיעה על כניסתה לשוק - עד 400 מיליון שקל לאחר כניסתה לשוק.

עו"ד דניאל ערך סקירה קצרה והיסטורית מהחלטת הממשלה מיוני 2016 בקשר למתווה הנכון לשוק הקנאביס הרפואי, עובר בהקמת היחידה לקנאביס רפואי (היק"ר) וכלה בשיתוף-הפעולה וקיומו של "ערוץ תקשורת פתוח בנושא זה" בין היק"ר לבין הרשות ניירות ערך.

לדבריו, למרות שהיק"ר נתנה "אישור ראשוני למאות גופים שתוקפו עד שנה" לאחד או יותר מהחוליות השונות של שרשרת האספקה, הכוללת בין השאר, גידול, יצוא, שינוע והפצה" - אין מדובר ברעידת אדמה, מהסיבה הפשוטה שהוצאת אישור ראשוני כאמור "היא לא דבר כל-כך מסובך, ואישור כאמור כשלעצמו אינו משקף פעילות יצרנית".

עוד הוסיף דניאל בנקודה זו כי "יש מספר לא גדול של חברות המחזיקות באישורים העומדים בדרישות האבטחה של היק"ר", וכי "מספר הגופים שקיבלו רישיון לפעול בהתאם לפקודת הסמים המסוכנים, חוות גידול, בית מסחר וכו' הוא מצומצם ביותר".

עו"ד דניאל הזהיר מפני הפרת הוראות היק"ר, אשר עלולות להוביל לביטול הרישיון שניתן על-ידה. לדבריו, "ראינו שביק"ר יודעים לקבל החלטות חזקות". כדוגמה לכך הוא הביא את סיפורה של חברה ציבורית מסוימת אשר מצאה עצמה עם אישורים שפקעו, וזאת נוכח העובדה שלא המתינו עד לקבלת אישור היק"ר לפעילות מסוימת.

הרשות מזהירה: תבדקו היכן אתם משקיעים

עו"ד דניאל הזהיר את המשקיעים מפני השקעה בחברות הקנאביס והציע להם "לבחון היטב את דיווחי חברות הקנאביס הציבוריות לפני השקעה כזו או אחרת".

לדבריו, "יש לא מעט חברות שמדווחות בתדירות גבוהה על חתימת מזכרי הבנות בין עם בישראל ובין עם בחו"ל". יחד עם זאת, הוא הדגיש, המשקיע "צריך להבין שחתימה על מזכר הבנות שלא נקבע בו דד-ליין אינה מבטיחה שהעסקה באמת תצא לפועל והאמור בו יתרחש במציאות".

בדיקות נוספות שעל המשקיע לבצע נוגעות להשקעה של חברות ציבוריות בעלות פעילות בחו"ל. לטענת עו"ד דניאל, אנו "רואים דיווחים על עסקאות בהיקף של עשרות מיליוני דולרים, אבל כדי להבין אותן צריך להבין את הרגולציה במדינות הזרות".

עו"ד דניאל התייחס בקצרה ללגליזציה שעבר קנדה, תוך שהוא טוען כי למרות הלגליזציה לא ברור האם כל חברת קנאביס תוכל לייצא לשם. בנוסף הוא שיתף את באי הכנס בכך שבמהלך החודשים האחרונים היו מספר פניות לרשות, ובהן עלתה השאלה "האם יש שונות בפיקוח הרשות שבין חברות ציבוריות שעוסקות בקנאביס לבין חברות ציבוריות שעוסקות בתחומים אחרים כגון נדל"ן או תעשייה".

לדבריו, "אין הבדל בין החברות ביחס לפיקוח הרשות.... פיקוח סגל הרשות הוא זהה. אנו מתייחסים לחברות הקנאביס הציבוריות בדיוק כמו כל חברה ציבורית אחרת. כך, למשל, דרשנו משורה של חברות שפרסמו הערכות שווי לפרסם גם את ההנחות שעמדו בבסיסה. באחד המקרים הופחתה הערכת השווי ב-40% בעקבות הערות סגל הרשות. למשקיעים כדאי להיות מודעים לכך", אמר עו"ד דניאל.

לדבריו, "בימים הקרובים הרשות תפיץ דגשים למשקיעים בתחום הקנאביס הרפואי.

בתווך צפויה כאמור לעלות היום להעלות להצבעה בקריאה שנייה ושלישית החוק ליצוא קנאביס רפואי מישראל. החוק נועד, בין היתר, לתת למשטרה סמכויות ותקציבים לפיקוח על חברות הקנאביס בישראל, כדי לאפשר למשרד לביטחון הפנים להסיר את התנגדותו ליצוא. החוק הוא יוזמה של יו"ר ועדת הפנים, ח"כ יואב קיש, ושר האוצר, משה כחלון.

כפי שפורסם ב"גלובס", בחודש אוגוסט 2017 המליץ הצוות הבין-משרדי, שכלל את נציגי האוצר, הבריאות, החקלאות, המשפטים, הכלכלה וביטחון הפנים, על יצוא קנאביס מישראל. כ-280 חקלאים וכ-100 חברות ויזמים קיבלו מהמדינה אישור ראשוני להקמת חוות לגידול קנאביס רפואי המיועד ליצוא (אישור אליו התייחס היום עו"ד דניאל בהרצאתו).