טיול בגליל המערבי: הקסם לא נעלם בחורף. ההפך

לרוב מזוהים נחלי הגליל המערבי עם טיולי קיץ ומים, פינות שכשוך וצל, אבל קסמם לא נעלם בחורף • הוא אחר, שונה ויפה

בארץ - חורף בגליל המערבי / צילום: יותם יעקבסון
בארץ - חורף בגליל המערבי / צילום: יותם יעקבסון

אל ה"מרפסת מהסיפורים" של עופר ואיריס אבל במצפה הילה, הגענו דקות לאחר שהגשם העז פסק מלרדת. היער היה שטוף מאבק הקיץ, קורי עכביש שנמתחו בין ענפיו הפכו למחרוזות זעירות של פנינים מנצנצות וכשפסענו לעבר הבקתה, טיפות מים זלגו לסירוגין מצמרות העצים על הסלעים ועל אדמת היער הרטובה. בני, שש לחקירת המקום החדש, דילג בחדווה על העלווה הלחה ומעל שלוליות קטנות שנקוו בשקעי הקרקע. זולת צהלוליו וצליל הטיפות הטופפות, שקט חרישי ורענן אפף את המקום. אותו יער קסום נשקף גם מבעד ליריעות הגדולות, השקופות, שעוטפות את המרפסת ומאפשרות לסבך היער ולצליליו לחדור פנימה.

לפנות חשיכה הקשבנו לשירתם של השחרורים הנערכים ללינה וליללות התנים. תנור נפט הפיץ את חומו ואנחנו התרווחנו עם כוסות תה מהבילות על המזרנים שהונחו לאורך הקירות. לצד המרפסת, המתאימה ללינה של עד שמונה בני אדם, יש במקום עוד שתי פינות הלנה סמוכות, שהמשותף לכולן הוא שהן מאפשרות שהייה פשוטה בחיק עצי החורש, עם מטבח מאובזר, מקלחת חמה ושירותים עם מים זורמים. כשלא יורד גשם, ניתן לתלות בחוץ ערסלים ולהדליק מדורה בקרחת עצים.

לצד מקומות הלינה מציעים עופר ואיריס שלל סדנאות מרתקות, שלא יגרמו לכם לחוש שהפסדתם משהו בחוץ אם לפתע יתחיל לרדת מבול שימנע מכם לצאת לטייל. בין הסדנאות: הכנת כלי צור, גילוף בעץ, באש ובאולר, סדנת הדלקת אש, סדנת ליקוט ועוד. הסדנאות מתאימות למשפחות, לזוגות ולבודדים. תוכלו לשמוע מעופר לא מעט על הרפתקאותיו בקרב בני שבטים נידחים שאת אורח חייהם הוא מבקש ללמוד בדרך של התנסות וחוויה אישית (לפרטים נוספים: www.nomads.co.il).

הבקתות של משפחת אבל נוטלות חלק במבצע שהוא חלק ממיזם תיירות חורפי של "אוצרות הגליל", מייסודה של אשת העסקים והיזמית החברתית רעיה שטראוס בן-דרור, המקדם עסקים וכלכלה בתחום התיירות בגליל המערבי. במסגרת המבצע, שיימשך עד סוף פברואר, וכולל שורה של צימרים ומלונות מטיילים קטנים, מוצעים כעשרים מקומות לינה בגליל המערבי במחיר של עד 500 שקל לזוג ללילה באמצע שבוע ועד 600 שקל ללילה בסוף שבוע. בכל אחד מסופי השבוע הללו יתקיימו גם סיורים מודרכים (גם הסיורים בעלות מוזלת, 15 שקל לאדם). הסיור הקרוב, בדגש נצרות ואסלאם ייערך ב-29.12 (שבת) - בתרשיחא ומעיליא. לפרטים: www.ozrothagalil.org.il.

לרוב מזוהים נחלי הגליל המערבי עם טיולי קיץ דווקא; יש בהם שפע מים, פינות שכשוך וצל למכביר, אבל קסמם של הנחלים האלו לא נעלם בחורף. נהפוך הוא. בטיול סתווי או חורפי בנחל כזיב, שרך או בצת יש קסם אחר, רך ונעים. השמש לא קופחת והצבעים מקבלים עומק שאינו מצוי תחת סנוורי הקיץ.
השקיעות מעל הים יפות במיוחד ועצי החורש הנשירים - האלה הארץ ישראלית, אלון התולע, הלבנה הרפואי והדולב - משנים את צבעי עליהם לכתום-אדמדם, צהוב וחום. פירותיהם של הקטלב והקיסוסית מאדימים והסלעים מתכסים בטחבים ירוקים שיוצרים תחושה מכשפת. שרכים, שבקיץ עליהם התפוררו לאבק, שבים וצומחים מתוך חגווי הסלע בעוז רענן יחד עם עלי רקפות דמויי לב, נרקיסים וכרכומים.


באזור הגליל המערבי שפע של מסלולי טיול בחיק הטבע: ניתן לצעוד ממצפה הילה אל מבצר מונפורט (שבו אך לאחרונה התגלה אולם גדול שלא היה מוכר לחוקרים) ואל נחל כזיב. ניתן לרדת ולהלך לאורכו של נחל כזיב גם מנקודות אחרות כמו מצד אבירים ועין תמיר. יפים במיוחד הם המסלולים מנחל שרך לנחל בצת או ממערת קשת לנחל בצת (כשהסלעים רטובים, המסלול מסוכן!).

לצד מסלולי טיולים בני כמה שעות, יש גם פינות חמד נגישות שמאפשרות לספוג את יפי הטבע גם כמעט ללא הליכה. למשל עין חרדלית בערוצו של נחל כזיב או עין מרב. בשתי הנביעות הללו צומחים עצי דולב תמירים שמנערים מעל ענפיהם את עליהם המאוצבעים, בריכות חביבות וחורש יפה שבו, אם רק תשמרו על השקט ותקדישו את תשומת הלב הנדרשת, תוכלו למצוא שחרורים, אדום חזה ושאר עופות שהגיעו להתארח כאן למשך החורף.

חלק בלתי נפרד מקסם הטיול בגליל המערבי בחורף הוא הקישוטים הרבים שמעטרים את הבתים הפרטיים ואת המרחב הציבורי בכפרים הנוצריים גם לאחר חג המולד. מקושטים במיוחד הם הכפרים תרשיחא, מעיליא ופסוטה. בכל אחד מהכפרים הללו מודלק בטקס חגיגי עץ חג מולד גדול כבר כחודש לפני החג עצמו ונותר לעטר את הנוף כמה שבועות אחריו. לצדו ניתן לראות קישוטי חג מכל עבר. המראה מרשים במיוחד לאחר חשיכה, בטיול ערב רומנטי.