רשות ניירות ערך פרסמה דגשים למשקיעים לגבי חברות ציבוריות בתחום הקנאביס הרפואי

בהמשך לאישורו בקריאה שנייה ושלישית של חוק הסדרת ייצוא הקנאביס הרפואי מפרסמת היום הרשות לני"ע דגשים למשקיעים בחברות הקנאביס הרפואי

קנאביס רפואי \ צילום: שאטרסטוק
קנאביס רפואי \ צילום: שאטרסטוק

לאחר שאתמול אושר בקריאה שנייה ושלישית חוק הסדרת ייצוא הקנאביס הרפואי של ח"כ יואב קיש מהליכוד, היום (ד') פרסמה הרשות לניירות ערך דגשים למשקיעים לגבי חברות ציבוריות הפועלות בתחום הקנאביס הרפואי.

הודעת הרשות מתפרסמת כעת, בין השאר, לאור הגידול שחל בשנה האחרונה, במספר החברות הציבוריות אשר מניותיהן נסחרות בבורסה לניירות ערך בתל אביב ואשר דיווחו על כוונותיהן לפעול בתחום הקנאביס הרפואי.

הרשות לני"ע ציינה בהודעתה כי עד כה, רק חלק מאותן החברות השלימו עסקאות שתכליתן יציקת פעילות עסקית ריאלית בתחום הקנאביס הרפואי, כאשר הדגשים מפורסמים גם לאור השאלות המשפטיות והרגולטוריות הנוגעות לפעילות בתחום זה בישראל.

הרשות לני"ע מבקשת בהודעתה להסב את תשומת ליבו של ציבור המשקיעים למספר פרמטרים חשובים, אותם עליהם לשקול בבואם לקבל החלטות השקעה בניירות הערך של חברות ציבוריות שפועלות או שצפויות לפעול בתחום הקנאביס הרפואי.

פרמטרים שציינה הרשות לני"ע נוגעים, בין היתר, להעברת זכויות בישות משפטית שמחזיקה באישורים ראשוניים ו/או באישורי עמידה בתקן, מזכרי הבנות או הצהרת כוונות, ייצוא קנאביס רפואי מישראל למדינות שונות בעולם ופעילות בחו"ל, ולהערכות שווי.

רשות ני"ע, אשר בחנה את הנושא במשך מספר חודשים ובשבועות האחרונים אף החלה לבקש מחברות הקנאביס תיקונים לא מעטים ותוספות להודעותיהן, זיהתה את הנקודות הבעייתיות כראויות לתשומת לב. ראשית, היא מציעה לבחון האם לחברות ישנו אישור שיווק של קנאביס רפואי בישראל, על פי רפורמת הקנאביס החדשה של היק"ר. חברות שלא ישיגו אישור עד המועד הזה, לא תוכלנה כלל לפעול בתחום הקנאביס, אפילו אם היום יש להן פעילות אמיתית בתחום.

שנית, עבור חברות חדשות בתחום, חלקן מדווחות על קבלת אישורים להקמת חוות או מפעלים, אולם בכל המקרים מדובר באישורים זמניים אשר מהותם להתיר רק את תהליך ההקמה. המוצר המוגמר - מפעל או חווה - עדיין צריך אישורי עמידה בתקן כדי שאפשר להתחיל לשווק ממנו את המוצר. הרשות מציעה לעקוב ולראות האם ומתי החברות אכן מסיימיות את הקמת החוות והמפעלים ואלה מקבלים אישור עמידה בתקן על פי הרפורמה החדשה. רק אישור זה מתיר לחברה לפעול באמת בתחום הקנאביס.

עוד בנושא זה, מציעה הרשות לבחון האם החברות קיבלו גם רישיון משפטי לפעול בתחום הקנאביס. זהו רישיון נוסף מעבר לאישור העמידה בתקן, וקשור יותר לבדיקת יושר למשקיעים וסידורי האבטחה במתקן, לעומת אישור העמידה בתקן שקשור לאיכות הייצור והמוצר.

שלישית, מזכירה הרשות כי רישיונות הקנאביס אינם ניתנים להעברה, ולכן כאשר בוחנים חברות הממזגות לתוכן פעילות קנאביס, יש לבחון היטב מהן הזכויות הממשיות שלהן בנכס שהוא בעל הרישיון.

הסעיף הבא עוסק בייצוא. הרשות מדגישה כי בנוסף לכך שכל החברות ממתינות לחקיקה שתתיר ייצוא קנאביס מישראל, הרי שגם אם יותר הייצוא באופןכללי, כל חברה תצטרך לקבל היתר כזה בנפרד. עוד היא מדגישה כי במקרה שחברות פועלות בחו"ל ומתכוונות לייצא מחו"ל לחו"ל, על החברה לדווח בהרחבה ובפירוט ועל המשקיע לבחון היטב, מהי הרגולציה המקומית במדינות הייצוא והייבוא, והאמנם תיתכן זרימה חופשית של קנאביס ביניהן.

בנוגע לסוגיית מיזוג החברות לשלדים, מדגישה הרשות כי יש להבדיל בין חברה המצהירה כי בכוונתה לפעול בתחום הקנאביס, לבין חתימה על מזכר הבנות, וכן בין מזכר הבנות לבין הסכם, ובין הסכם חתום לבין הסכם שגם אושר באסיפת בעלי המניות של החברה הציבורית.

לסיכום מציינת הרשות לגבי התחזיות שפרסמו החברות והערכות שווי המבוססות על תחזיות, כי התחזיות הללו תלויות במגוון פרמטרים שיש סביבם אי וודאות בלשון המעטה, ובנוסף לכך בחלק מן המקרים דיווח המידע העומד בבסיס התחזיות, לקה בחסר. בחלק מן המקרים הרשות אף דרשה דיווח נוסף לאחר שמצאה כי המידע שניתן אינו מהווה גילוי נאות.

הרשות מדגישה, כי אין בהודעתה ובכלל זו הדגשים שפורסמו בגדרה, משום הבעת עמדה כלשהי של סגל רשות ניירות ערך באשר לנאותות פעילותן של חברות הקנאביס הרפואי או לכדאיות ההשקעה במניותיהן, וכי המידע הרלבנטי למשקיעים בעניינה של כל חברה נדרש, על פי הדין, להופיע במסמכי הגילוי שהיא מפרסמת לציבור.