שנה חזקה למיזוגים ורכישות של חברות ישראליות: עלייה של 77% לסך כספי של 21.6 מיליארד דולר

בחברת הייעוץ של PwC ישראל סקרו את כל עסקאות המיזוגים והרכישות שביצעו חברות ישראליות בארץ ובעולם, ושביצעו חברות זרות בישראל ב-2018 • ה"לואו טק" דחק את מגזרי ההייטק ומדעי החיים - הפארמה הניבה עסקאות בהיקף 1.3 מיליארד דולר, ירידה מ-4.7 מיליארד דולר ב-2017

אורי יהודאי / צילום: שלומי יוסף
אורי יהודאי / צילום: שלומי יוסף

תעשיות "לואו טק" דחקו ב-2018 את רגליהם של מגזרי ההייטק ומדעי החיים בשוק המיזוגים והרכישות בישראל - כך לפי נתוני חברת הייעוץ של PwC ישראל. בדוח של PwC נסקרו כל עסקאות המיזוגים והרכישות שביצעו חברות ישראליות בארץ ובעולם, ושביצעו חברות זרות בישראל ב-2018.

לפי PwC, השנה הייתה שנת שיא למשק הישראלי, עם עלייה של 77% בהיקף הכספי הכולל של העסקאות ל-21.6 מיליארד דולר (לפני השלמת עסקת מזור). זאת בהשוואה ל-12.2 מיליארד דולר ב-2017 ו-16.8 מיליארד דולר ב-2016; עם זאת, הדוח לא כולל עסקאות חריגות של מעל 15 מיליארד דולר, ולכן מנטרל את רכישות הענק של מובילאיי בידי אינטל ואקטביס בידי טבע.

ב-2018 חלה עלייה של 88% בשווי הממוצע לעסקה, ל-267 מיליון דולר, אך מספר העסקאות ירד מ-131 ב-2017 ל-124 ב-2018. לצד העלייה בתעשיות המסורתיות, תעשיית מדעי החיים והפארמה הניבה עסקאות בהיקף 1.3 מיליארד דולר, ירידה מ-4.7 מיליארד דולר ב-2017.

רו"ח ליאת אנזל-אביאל, שותפה וראש תחום העסקאות בחברת הייעוץ של PwC ישראל, אומרת ש"נראה כי הקיטון בעסקאות ההייטק נובע דווקא מהמשך התפתחות החברות בתחום ומאפשרויות הצמיחה שמעכבות תהליכי מכירת חברות. הירידה בנתוני עסקאות פארמה נובעת בעיקר מקיטון בפעילות טבע, שהייתה פעילה כרוכשת ב-2016 וכמוכרת ב-2017".

לדבריה, "חברות ישראליות גדולות, הפעילות בשווקים מסורתיים, שביססו פעילות גלובלית, עוררו השנה עניין רב בקרב שחקנים אסטרטגיים גדולים שביצעו בארץ רכישות גדולות. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא השפעת תדמיתה של ישראל כאומת חדשנות, שזולגת מתחומי הטכנולוגיה הקלאסיים לתחומים נוספים.

"עם זאת, נמכרו השנה חברות שהיוו פוטנציאל להפוך לספינות דגל במשק הישראלי. השאלה הנשאלת היא מה זה מעיד על המשק, והאם ישנה תקרת זכוכית, כאשר חברות אלו לא מתפתחות להיות מובילות גלובליות בבעלות ישראלית".

היקף הרכישות של גופים אמריקאיים גדל השנה מ-3.7 מיליארד דולר ל-12.9 מיליארד דולר, למרות רפורמת המס בארה"ב שמאפיינת מגמה של "החזרת כסף הביתה" לארה"ב. מספר העסקאות שמגיעות ממזרח אסיה נותר ללא שינוי אך שווי העסקאות ירד.

ערפל בנוגע לשנת 2019

מה צפוי ב-2019? ב-PwC סבורים שגורמים בעלי השפעה סותרת מייצרים ערפל. "התנודות בשווקים הפיננסיים ותחזיות להאטה בקצב הצמיחה העולמית עשויות להשפיע שלילית על מחירי העסקאות, אם אלה יתממשו. גורמים מאקרו-כלכליים עלולים להביא לצניחה בשווי החברות, דבר שיכול דווקא להוביל לגידול באטרקטיביות ביצוע רכישות, או מנגד, תנודות המחיר יהיו כה חריפות, כך שהשוק עשוי להיכנס לקיפאון בשל רצון המשקיעים לצמצם חשיפה", אומרת אנזל-אביאל.

במקביל, היא מזהה שינוי בהלך הרוח של יזמים מקומיים, שלא דוחפים לאקזיט מהיר. גורם נוסף הוא השפעת רפורמת המס בארה"ב, שמביאה לסימני האטה בפעילות מחוץ לארה"ב, וגורם אחר הוא ההיבט הרגולטורי - אם לא תינתן ארכה ליישום חוק הריכוזיות, ישנו פוטנציאל למכירת נכסים בשווי מיליארדי דולרים.