למרות רבעון רביעי חלש: עלייה שנתית במספר הנפקות ה-IPO בוול סטריט בסיכום 2018

בסיכום השנה האחרונה בוצעו בארה"ב 190 הנפקות של חברות חדשות, לעומת 160 הנפקות בשנת 2017, לפי נתוני חברת המחקר Renaissance Capital • בין ההנפקות הגרועות של 2018: ניאון ת'רפיוטיקס שמחזיקה כת"ב, שמנייתה איבדה 66% מאז הגיוס

הבורסה בניו יורק ביום הנפקתה של את'ין ב-2016 / צילום: Brendan McDermid, רויטרס
הבורסה בניו יורק ביום הנפקתה של את'ין ב-2016 / צילום: Brendan McDermid, רויטרס

למרות רבעון רביעי חלש, שנת 2018 מסתיימת כשנה חזקה במספר ההנפקות הראשוניות לציבור (IPO) של מניות בארה"ב. 190 חברות ביצעו IPO, עלייה מ-160 ב-2017, והן גייסו סכום מצטבר של 46.8 מיליארד דולר - עלייה של 32% מהשנה שעברה. את הנתונים מפרסמת חברת המחקר Renaissance Capital, המתמקדת בתחום ה-IPO.

לפי הנתונים, 10 חברות גייסו מיליארד דולר ומעלה בהנפקה - ובהן חברת הביטוח AXA  וספוטיפיי, המספקת שירותי מוזיקה (שלא ביצעה IPO, אלא רישום ישיר בבורסה). המגזרים הבולטים בשנה האחרונה היו הבריאות, הטכנולוגיה וחברות מסין.

בדומה לכל השנים האחרונות, מגזר הבריאות הוביל במספר החברות שהונפקו בארה"ב, ו-76 חברות ממגזר זה הפכו ציבוריות בשנה האחרונה. מתוכן, 58 חברות ביוטק שגייסו 6.3 מיליארד דולר. 52 חברות טכנולוגיה ביצעו IPO, עלייה מ-39 חברות ב-2017 ומספר שיא של ארבע שנים. הן גייסו במצטבר 18.4 מיליארד דולר, בהשוואה לגיוסים של 10.1 מיליארד דולר במגזר הטכנולוגיה בשנה שעברה.

מנתוני Renaissance Capital עולה גם שכמחצית מההנפקות הראשוניות במגזר הטכנולוגיה בארה"ב בשנה האחרונה היו של חברות לא-אמריקאיות, ביניהן חברות פינטק ומדיה מסין, בעוד שמספר החברות מארה"ב שיצאו להנפקה ירד מעט.

עם זאת, מספר "חדי הקרן" (חברות שיוצאות להנפקה ראשונית אחרי שהגיעו לשווי של מעל מיליארד דולר כחברות פרטיות) גדל ל-36, ביניהן Dropbox  ו-DocuSign.

מניית טילריי זינקה 320% מאז ההנפקה

כמדי שנה, ב-Renaissance Capital מדרגים את ההנפקות הטובות והגרועות של השנה, על בסיס תשואות המניות שהונפקו. המחקר פורסם לפני כמה ימים, טרום הנפילה הגדולה בוול סטריט, כך שהתשואות של ההנפקות המצטיינות התכווצו מאז.

ועדיין, יש חברות שהניבו למשקיעים תשואה בשיעור תלת-ספרתי. מדובר לדוגמה בחברת Tilray שעוסקת בתחום הקנאביס וזינקה ב-320% מההנפקה בחודש יולי, וב-ARMO BioSciences שמפתחת תרופות לטיפול בסרטן וקפצה ב-194% מינואר. חברת Zscaler שמספקת פתרונות אבטחה בענן זינקה ב-106% ביום המסחר הראשון שלה בוול סטריט בחודש מארס, והתשואה המצטברת שהניבה מההנפקה הגיעה ל-122%.

מהצד השני בולטות מספר מניות שצנחו ב-60%-80% מאז ההנפקה, וביניהן גם חברה שמוכרת למשקיעים מישראל: חברת הביומד ניאון ת'רפיוטיקס, ש-5% ממנה מוחזק על-ידי חברת כת"ב הישראלית. ניאון הונפקה לראשונה ביוני וגייסה 100 מיליון דולר לפי שווי של 474 מיליון דולר, אך איבדה מאז 66% מערכה. ב"גלובס" פורסם לאחר ההנפקה כי גם מוסדיים מישראל השתתפו בהנפקה.

התשואה הגרועה ביותר בין החברות שביצעו IPO ב-2018 מגיעה גם היא מתחום הביומד - Genprex מחקה למשקיעים בה 80% מההשקעה מאז ההנפקה בסוף מארס.